ورق های گالوانیزه در صنعت به ورق های آهنی گفته می شود که با یک آلیاژ مانند روی، پوشش داده شده است. به دلیل اینکه آهن بدون روکش در محیط آزاد، زنگ می زند، از عناصر دیگری با پتانسیل الکترودی اکسایش بالاتر از آهن برای پوشش دادن سطح ورق آهنی استفاده می شود؛ به این ترتیب، ورقی که تولید شده ورق گالوانیزه نام دارد و از زنگ زدن مصون است. اصلاح کلمه "گالوانیزه" در علم شیمی و متالورژی، از پیل گالوانی برگرفتهه شده است. در این ورق ها، اگر در سطح ورق خراشی ایجاد شود، به جای آهن، سطح روی، اکسید می شود؛ در واقع واکنش شیمیایی اکسیداسیون – احیا برای پوشش روی، رخ خواهد داد. در فرآیند گالوانیزه کردن، قطعات خام به داخل محلول مذاب روی وارد می شود؛ طی عملیات متالورژیکی، روی به آهن پیوند می خورد. این فرآیند ها در صنعت، به دو صورت "گالوانیزه خشک" و "گالوانیزه تر" انجام می شوند.
کاربرد ورق های گالوانیزه: از ورق های گالوانیزه در صنایع ساخت لوازمی همچون لوله بخاری، کانال کولر، انواع کابینت آشپزخانه، برخی لوله های آب و صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، صنعت الکترونیک صنعت حمل و نقل، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و بیلبوردهای تبلیغاتی و... و به طور کلی در هر جایی که امکان خوردگی سطح آهن باشد، استفاده می شود. انواع ورق های گالوانیزه: ورق های گالوانیزه را می توان به دو بخش ورق های آهنی گالوانیزه و ورق های فولادی گالوانیزه تقسیم بندی کرد. ورق های آهنی گالوانیزه همان آهن پوشش داده شده با روی است؛ ورق فولادی گالوانیزه، ورق فولادی است که توسط روی پوشش داده شده است؛ در اینجا فولاد خام اولیه، حاوی 5 درصد کربن و دیگر آلیاژهای افزودنی به ماده اصلی فولاد است.
برخی ویژگی های ورق های گالوانیزه: عرض ورق: 1000 و 1250 میلی متر پوشش: 100 – 120 – 180 – 220 – 275 میلی متر ضخامت ورق: از0/20ميلي متر تا6میلی متر مزایای ورق های گالوانیزه: هزینه کمتر: در عملیات گالوانیزه کردن ورق های آهنی و اجرای روش های ضد خوردگی، حداقل هزینه مصرف می شود. مقرون به صرفه بودن: هزینه تعمیرات و نگهداری محصولات گالوانیزه به دلیل وجود پوشش محافظ، به مراتب کمتر از سایر محصولات فلزی است. دوام و طول عمر بالا: پوشش های ایجاد شده بر روی ورق های گالوانیزه بسیار بادوام بوده و در حدود 20 تا 30 سال تخمین زده شده است. اعتبار جهانی محصولات: تمامی محصولات گالوانیزه تحت استانداردهای جهانی تولید می شوند؛ این خود دلیل اعتماد بالای مشتریان به این محصولات است. دوام بالای پوشش (کوتینگ): پوشش ایجاد شده بر روی ورق ها، به دلیل دارا بودن یک ساختار متالورژی خاص، مقاومت بالایی در برابر صدمات مکانیکی، سایش و خوردگی خواهد بود.
محافظت خودکار سطح در برابر آسیب های محیطی: به دلیل اینکه پوشش روی، در فولاد نفوذ می کند و تمام منافذ ریز فولاد را می پوشاند، این پوشش خواهد توانست سطح فولاد را در برابر تنش های محیط محافظت کند. پوشش کامل سطح: تمام زوایای موجود در سطح ورق ها، مانند زوایا، گوشه ها، منافذ و فرورفتگی ها، توسط این فرآیند ایمن خواهد شد. بازرسی و نظارت آسان: پوشش های ورق های گالوانیزه به راحتی و بدون نیاز به تست های مخرب، و تنها از راه بازرسی چشمی قابل کنترل است. البته در شرایط خاص و با نظر متخصص بازرسی، نیاز به انجام تست های مخرب خواهد بود. قابل استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف: ورق گالوانیزه به دلیل داشتن پوشش محافظ، در همه شرایط آب و هوایی قابل استفاده هستند.