✍️امیرعباس زینت بخش

رئیس جمهور سوئیس هر سال یکی از 7 عضو "شورای مشورتی فدرال" یا همان "شاخه اجرایی کشور" است و توسط 246 منتخب مردم در "مجلس فدرال" انتخاب می شود. او در مقام برابر، بدون هیچ امتیاز و قدرت بیشتری نسبت به سایر اعضای شورا تنها به مدت یک سال بدون اینکه بتواند برای سال بعدی انتخاب شود؛ ریاست جلسات شورا و انجام برخی امور مهم مملکتی را بعهده می گیرد.

این نه رئیس جمهور بلکه شورای مشورتی فدرال است که رئیس مملکت می باشد.
الِین بِرست رئیس جمهور 46 ساله سوئیس؛ لیسانس علوم سیاسی و اقتصاد، فوق لیسانس علوم سیاسی و دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه نیوشاتل کشور خود اخذ کرده و اکنون حقوق سالانه او خیلی شفاف و بدون کم و زیاد 445163 فرانک است! خانواده وی در روستایی به نام بلفاوکس نزدیک شهر فرایبورگ سوئیس ساکن هستند.
📌نظام حاکم بر سوئیس "کشورگان" یا "کنفدراسیون" است که اتحادیه‌ای مرکب از 26 ایالت یا "کانتون" خودمختار و دارای اختیارات وسیع می باشد (بر خلاف "فدراسیون"؛ "کنفدراسیون" دارای یک قدرت مرکزی نیست که بر شهروندان همه ایالات فرمانروا باشد) و تصمیم گیری در خصوص اکثر امور با رفراندوم و همه پرسی های مختلف انجام می پذیرد.

با نگاهی به سایت "شورای مشورتی فدرال" چند نکته جالب دیده می شود:

1⃣ کلیه وزارت خانه ها در 7 دپارتمان و هر دپارتمان تحت رهبری یکی از اعضای شورا اداره می شود. البته هر کس رئیس جمهور شود، کماکان رئیس دپارتمان خود هم باقی می ماند.

2⃣امور خارجه، مسکن و فایننس هر کدام برای خود دپارتمان مجزا دارند و تحت نظر یکی از اعضای شورا هستند که الِین در حال حاضر رئیس (وزیر) مسکن سوئیس هم می باشد.

به عبارت دیگر؛ روابط عالی با دنیا، سرپناه مناسب برای مردم و اوضاع مالی عالی دارای اهمیت ویژه ای هستند!

3⃣پلیس و عدالت به عنوان مکمل یکدیگر در یک دپارتمان و امور دفاعی، حمایت مدنی و ورزش هم در یک دپارتمان دیگر هستند.

4⃣اقتصاد، آموزش و تحقیقات هر سه تحت یک دپارتمان هستند! پیام آن این است که اقتصاد پویا و قدرتمند؛ اقتصادی دانش بنیان و بر آمده از آموزش و پرورش و دانشگاه و تحقیقات پویا و قدرتمند است!

5⃣این کشور کوچک که حدود یک چهلم مساحت و یک دهم جمعیت ایران را دارد؛ دارای تولید ناخالص داخلی حدود 700 میلیارد دلار (1.7 برابر ایران) و سرانه تولید ناخالص داخلی 80 هزار دلار (16 برابر ایران) می باشد.

6⃣سوئیس محصور در کوهستان که مرز دریایی ندارد، کاکائو در آن به عمل نمی آید و در آن تنها 4 ماه از سال می توان کشاورزی کرد؛ دارای دومین خطوط مهم کشتیرانی جهان، و تولید کننده بهترین شکلات و پنیر جهان می باشد!

7⃣ پرچم آن یک "+" بزرگ و در صنعت ساعت؛ شماره یک دنیاست و کل کشور همچون یک شرکت بیزینسی بزرگ؛ خیلی مثبت و عین ساعت کار می کند!

8⃣ بگذریم! داستان موفقیت های خیره کننده این کشور کوچک اروپایی مفصل و مهمتر از آن فکر کردن به دلایل این همه دستاورد درخشان است!

اینکه چرا قدرت یکجا جمع نمی شود و "به ظن ما" سکان دار مملکت که امروز میزبان رئیس جمهور ماست تنها برای یک سال آنهم تحت شدیدترین نظارت های مردمی و در اوج شفافیت و با قدرت بسیار کنترل شده و محدود در سمت خود فعالیت می کند، اینکه کسی نمی تواند به صرف داشتن رابطه و رانت رشد کند و تنها راه آن کار و تلاش جدی است، اینکه حکومت آنها شایسته سالار است و... ناشی از اموری ریشه ای نظیر حکومت و اجرای سفت و سخت قانون اساسی که مرتب توسط خود مردم روز آمد می شود، مسئولیت خواهی و مسئولیت پذیری یک ملت می باشد!

👈اینکه یکی از امن ترین کشورها و گاو صندوق دنیاست، ناشی از اموری ریشه ای نظیر رتبه سه پاک ترین کشور دنیا به لحاظ فساد اداری، اهمیت فراوان حق مالکیت، ممنوعیت مطلق مصادره اموال، تجاوز به ملک و ساختمان خارجی ها و فراهم کردن بالاترین ضمانت ها برای قراردادها می باشد!
👈اینکه...

🔴و سخن آخر
رابرت کیوساکی می گوید:" در سال 1977 یك مرد 63 ساله، عقب یك بیوك را از روی زمین بلند كرد تا دست نوه‌اش را از زیر آن بیرون آورد. قبل از آن هیچ چیزی سنگین ‌تر از كیسه بیست كیلویی بلند نكرده بود. او بعدها دچار افسردگی شد‌، می ‌دانید چرا؟ چون در 63 سالگی فهمیده بود چقدر توانایی داشته كه باورش نداشته و عمرش را با حداقل‌ها گذرانده!"

رایزنی با سوئیس و اروپا و تلاش برای فعال نگه داشتن کانالهای تجارت و دریافت پول نفت کاری درست و ضروری است و ضروری تر از آن؛ همکاری ملت و حکومت برای پیاده کردن اصولی است که این کشور را تبدیل به سوئیس کرده! چرا که در غیر این صورت؛ افسردگی و ناامیدی جمعی ملتی بسیار توانا و مستعد که عمر خود را برای کسب و سرکردن با حداقل ها بگذراند، امری قطعی می باشد!