📌 مدیرعامل کافه‌بازار: چرا نباید بازی وارد کنیم؟ حرف بنیاد را قبول نداریم

💡 بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید کافه‌بازار مرتکب واردات بازی‌های خارجی شده که در تضاد با سیاست‌های بنیاد است و به همین دلیل کافه‌بازار از نمایشگاه tgc امسال که توسط بنیاد برگزار می‌شود حذف شده است. اما کافه‌بازار می‌گوید به هزینه بالای برگزاری این نمایشگاه و خروجی آن انتقاد کرده و به همین دلیل از شرکت در نمایشگاه منع شده است

🔹 امین امیر شریفی، مدیرعامل کافه‌بازار در گفت و گو با استارتاپ 360 در واکنش به صحبت‌های مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و حذف شدن از نمایشگاه tgc امسال می‌گوید: «ما با استفاده از ارتباطاتی که داریم می‌توانیم کاملا شفاف بازی‌های خارجی را وارد کشور کنیم و مالیات آن را نیز پرداخت کنیم. چه ایرادی دارد و چرا نباید بازی وارد کنیم؟ اتفاقا باید از این موضوع حمایت شود، زیرا واردات بازی‌ها به صورت قاچاق انجام می‌شود. همچنین این امکان را داریم تا بازی‌های سازنده‌های داخلی را به بازار خارج صادر کنیم.» امیرشریفی معتقد است عرضه شفاف بازی‌های خارجی بهتر از قاچاق است و می‌گوید این اقدام بنیاد را که مجوز وارد کردن بازی خارجی را نمی‌دهد، قبول ندارد.
🔹 روز گذشته امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌بازار در توییتی با انتشار ایمیلی که از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دریافت کرد، اعلام کرد کافه‌بازار امسال به کل نمایشگاه tgc را تحریم خواهد کرد و در آن شرکت نمی‌کند، زیرا به کافه‌بازار بی‌احترامی کرده‌اند. بخشی از متن نامه بنیاد به این شرح است: «چون هدف بنیاد از برگزاری این رویداد تسهیل صادرات بازی‌های ایرانی به بازارهای خارجی است، حضور کافه‌بازار به دلیل تداخل ذاتی با این هدف لغو می‌گردد تا احیانا وقت و انرژی ناشران بین‌المللی حاضر در رویداد که با هزینه بیت‌المال به رویداد می‌آیند صرف جلساتی که با هدف واردات است نشود. همچنین از آنجایی که مدیرعامل محترم کافه‌بازار صریحا با این رویداد و ماهیت آن مخالفت کرده‌اند در نتیجه و با عرض پوزش، رویداد tgc 2018 نمی‌تواند میزبان شرکت کافه‌بازار باشد.»
🔹 کمی پس از این توییت مدیرعامل کافه‌بازار، کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در توییترش نوشت: «دلیل جلوگیری از حضور کافه‌بازار در نمایشگاه به هیچ وجه انتقاد از این رویداد نیست بلکه به دلیل استفاده آنها از tgc برای واردات بازی‌های خارجی بوده است. اگر در نامه این‌چنین ذکر شده سهوا بوده است‌‌‌. بنیاد هیچ وقت مخالف نقد نبوده است و عملکرد بنیاد گویای این موضوع هست.»
🔹 اما امیرشریفی می‌گوید به دلیل این توییت‌اش، کافه‌بازار را از شرکت در tgc امسال منع کرده‌اند: «تیم آمیرزا کار بزرگی کرده. توی هر خونه‌ای حرف از بازیشون هست. باید اعتقاد پیدا کنن که متولی این صنعت خودشون و کسانی هستن که رشدش دادن، نه کسانی که به اسم کار اینها پول مردم رو به جیب میزنن و اونو خرج سفرها و مهمونهای خارجیشون میکنن و خودشون رو متولی می‌دونن.» همچنین شریفی معتقد است اگر به دلیل واردات بازی منع شده‌اند، چه ایرادی دارد بازی وارد کنند؟
🔹 در این میان حسام آرمندهی، رییس هیات مدیره کافه‌بازار در توییتی تند و انتقادی از اقدام بنیاد نوشت: « #ژن_خوب خیلی زود زحمات کافه‌بازار برای صنعت بازی‌سازی در ایران را فراموش کرده و با حمایت بالاهای این دولت از بنیاد بازی سوار موج موفقیت‌ها شده و از آن ارتزاق میکنه. بنیادهای خصولتی فرهنگی، فقط وقتی در اختیار دولت نباشند بدند و بودجه‌اشان اتلاف منابع.»
🔹دیجیاتو می‌نویسد سال گذشته 2.5 میلیارد تومان هزینه برگزاری نمایشگاه tgc شده که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بودجه دولتی و هدف صادرات بازی‌های ایرانی به بازارهای خارجی این نمایشگاه را با کمک شرکت فرانسوی گیم کانکشن که شریک تجاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در برگزاری نمایشگاه tgc بوده برگزار کرده است. اکنون بنیاد قرارداد خود را برای سه دوره تمدید کرده و فرانسوی‌ها متعهدند tgc را تا سال ۲۰۲۰ در تهران برگزار کنند.
🔹استارتاپ 360 پیگیر مصاحبه با کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این زمینه است.