شرکت داده‌پردازی ایران نخستین و بزرگترین شرکت فناوری اطلاعات ایران ۶۰ سال پیش به عنوان نماینده شرکت IBM کار خود را در ایران آغاز کرد و پس از فراز و نشیب‌های گوناگون هم‌اکنون به عنوان باسابقه‌ترین شرکت فناوری اطلاعات ایران همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.
این شرکت بزرگ و باسابقه قصد دارد نخستین استارتاپ‌ ویکند خود با عنوان «داده پلاس» را در حوزه‌های؛ تجارت الکترونیک، نرم‌افزارهای کاربردی، بانکی و اینترنت اشیا برگزار نماید.
به همین بهانه با غلامرضا عربشاهی، مشاور مدیرعامل شرکت داده‌پردازی ایران و یکی از داوران رویداد داده پلاس گفتگویی کردیم تا از اهداف این شرکت برای برگزاری این رویداد فناورانه آگاه شویم.او دارای ۳۵ سال سابقه مدیریت در حوزه فناوری اطلاعات کشور است که ۱۶ سال از آن را در امور اجرایی شرکت داده‌پردازی ایران سپری کرده است.

پس از سال‌ها سکوت شرکت داده‌پردازی هدف این شرکت از برگزاری یک رویداد استارتاپی چیست؟
عربشاهی: فناوری اطلاعات یا همان IT هر چند سال یک بار به طور کامل پوست می‌اندازد و تغییر می‌کند، شاید در گذشته هر چندسال یک بار این پوست‌اندازی انجام می‌شد ولی الآن این تغییرات خیلی سریع‌تر شده و سرعت رشد فناوری با گذشته قابل قیاس نیست. از آنجا که شرکت داده‌پردازی یک شرکت با سابقه حوزه آی‌تی در کشور است چند علت مهم سبب شد ما برای برگزاری هدف‌دار و مداوم یک رویداد استارتاپی اقدام کنیم.
هدف نخست ما مسئولیت و رسالتی است که شرکت داده‌پردازی برای گسترش آی‌تی بر عهده دارد و یکی از این مسئولیت‌ها ایجاد فرصت و شغل برای جوانان و نیروهای مستعد کشور است.
نیروهای آموزش دیده ما در زمینه آی تی‌ هرکدام ۳ هزار دلار می‌ارزند و اینکه ما نمی‌توانیم از آنها بهره ببریم ضعف ما و یا حتی خود آنها است.
هدف دیگر، کاهش فاصله شرکت با جوانان و مسائل جدید حوزه آی‌تی است زیرا فاصله گرفتن از فناوری‌های جدید و عدم بهره‌برداری از پتانسیل نیروهای جوان و دانشمند می‌تواند به بیزینس یک شرکت لطمه بزرگی وارد کند.
شرکت داده‌پردازی یکی از بزرگترین شرکت‌های آی‌تی ایران بوده و برند یک در شورای ملی انفورماتیک است ولی شناخت آن بین جوان‌های این حوزه و جامعه کمتر شده و برگزاری همچین رویدادی می‌تواند ارتباط جدیدی را بین شرکت و نسل جدید به وجود آورد.
همچنین این تصمیم و حرکت ما همگام با شعار امسال که تولید و اشتغال است آغاز شد و امیدواریم نتایج مثبتی در زمینه تولید و اشتغال در چهار حوزه‌ای که انتخاب کردیم به بار آورد. چرا چهار حوزه را برای رویداد داده پلاس انتخاب کردید؟
عربشاهی: هدف اصلی ما IOT بود ولی برای فضا دادن به طیف وسیع‌تری از ایده‌ها این چهار حوزه را انتخاب کردیم.حوزه نرم‌افزارهای بانکی یا همان فینتک‌ها شناخته شده‌تر و آنها تجربه حضور بیشتری در رویدادهای گوناگون را داشتند ولی با توجه به مشکلات قانونی و مسائلشان با بانک مرکزی عملاً پیشروی خاصی نداشتند و این رویداد برای مطرح شدن ایده‌هایشان می‌تواند فرصت خوبی باشد.انتخاب حوزه تجارت الکترونیک نیز به علت نیاز جامعه و اجرایی‌تر بودن آن است.
ما علاقه داریم شرکت در تمام این زمینه‌ها ارتباطات جدید ایجاد کند و نیروهای جدید و مستعد را وارد مجموعه کند.
مسائل و مشکلاتی در حوزه‌های گوناگون هست که این بچه‌‌ها برای آن راه حل می‌دهند و این با ارزش است.
تا چند سال آینده حوزه اینترنت اشیا در دنیا ۲ تریلیون دلار ارزش خواهد داشت زیرا صنعت، شهرها و حتی خانه‌‌ها و پوشاک ما قرار است هوشمند باشند. ما هم باید زودتر در این حوزه فعال شویم تا سهمی از این ارزش بزرگ به دست آوریم. شاخص‌های داوری برای ایده‌هایی که قرار است در داده پلاس مطرح شوند چیست؟
عربشاهی: ما روی این موضوع هم تحقیق کردیم تا شاخص‌های مناسب و جهانی را با تجربه داوران ادغام کنیم.
هیئت داوران از با سابقه‌های این حوزه انتخاب شدند. افراد موفقی که خود به ایجاد اشتغال و موقعیت‌‌های موفقیت آمیز در شرکت‌‌ها و صنعت آی‌تی ایران کمک کردند.
در این رویداد قرار است یه سری موضوعات و چالش‌‌ها هم هیئت داوران انتخاب کنند که شرکت کنندگان روی آن کار کنند. رویکرد شرکت داده‌پردازی در خصوص برگزاری این رویداد و جذب نیروهای جوان چیست و آیا قرار است همچین رویکردی در شرکت تداوم داشته باشد؟
عربشاهی: قطعاً این امر در صورت تداوم موفقیت آمیز خواهد بود.متوسط سن نیروی انسانی شرکت داده‌پردازی از متوسط سنی شرکت‌های آی تی دنیا ۱۰ سال بیشتر است و این نیاز به فکر و برنامه برای اصلاح دارد.اگر شرکت پوست اندازی نداشته باشد و در جریان این روند قرار نگیرد تا ۵ سال آینده بیشتر نمی‌تواند حیات داشته باشند. پس شرکت باید جوان شود.
خبر برگزاری رویداد داده پلاس در مجمع عمومی شرکت که به تازگی برگزار شد توسط مدیرعامل شرکت، آقای فیض آبادی نیز مطرح شد و سهام‌داران هم متمایل به حرکت شرکت به سوی نو شدن و رویدادهای اینچنینی بودند. کلام آخر...
چیزی که در آینده قیمت پیدا خواهد کرد چاه نفت نیست، داده است.
زمانی ده شرکت برتر آمریکا نفتی‌ها و بانک‌ها بودند ولی الآن شرکت‌های آی تی هستند.
اگر شرکت با سابقه‌ای مثل شرکت ما نتواند در زمینه دیتا در کشور جریان ساز باشد کشور عقب مانده‌‌ای خواهیم داشت و توجه به این مسئله‌ای جدی است.
یه زمانی نیاز و دغدغه کشور برق‌رسانی بود، بعد جاده‌سازی شد، بعد مخابرات و گسترش آن اما نیاز کنونی کشور دیتا است و این باید توسط همه درک شود.
به فرض در خصوص استارتاپ‌های فینتک، هم‌اکنون نه نقشه راه مشخصی برایشان وجود دارد و نه حتی بانک‌ها چیزی در مورد فینتک‌ها می‌دانند ولی همه دنبال آن می‌دوند و می‌ترسند چیزی شود که عقب بمانند.
باید نیاز و دغدغه‌های فناوری در کشور توسط همه درک شود تا اتفاقات بزرگ بیفتد.
گفتنی است اولین استارتاپ ویکند داده پلاس، ۲۱ الی ۲۳ تیرماه ۱۳۹۶ توسط شرکت داده‌پردازی ایران در مرکز آموزش داده‌پردازی برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام می‌توانند به سایت رویداد داده پلاس به آدرس dataplus.dpi.ir مراجعه نمایند

حرکت شرکت داده پردازی به سمت نو شدن با برگزای یک رویداد