سال‌ها بود که شهرداری‌ها با دردسر دزدیده شدن درپوش‌های چدنی کف خیابان مواجه بودند. نه تنها شهرداری، بلکه آب و فاضلاب و مخابرات و دیگر دستگاه‌های اجرایی با این مشکل مواجه بودند.
این مشکل با عرضه درپوش‌های کامپوزیتی غیر قابل بازیافت حل شد، اما مشکل دیگری ایجاد کرد.
قیمت… بله قیمت‌ها تا دو برابر افزایش یافت. تیم پویا بتن توانمند، توانست درپوش‌هایی از جنس بتن ارائه کند که هم قابل دزدیدن نیست، و هم قیمت آن بسیار پایین‌تر از نمونه‌های کامپوزیت است. کم کم این درپوش‌ها را کف خیابان با رنگ منحصر به فردش در زیر پای خود خواهید. در ادامه مصاحبه با این تیم را می خوانید.


آقای اسرافیلی راجع به سوابق تحصیلی تیم و کارهایی که انجام داده‌اید، توضیحی دهید.

تیم ما با سه نفر کار خودش رو شروع کرد و بعد از مدتی که کارهای آزمایشگاهی و نمونه‌سازی هامون بیشتر شد دو نفر دیگه از دوستان به تیممون اضافه شدند. در مورد سوابق تیم هم باید بگم که بنده خودم فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد عمران-سازه هستم، آقای هاتف عبدوس دانشجوی دکترای سازه هستند، آقای روح‌الله موسوی و آقای محمود بربری هم از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد عمران هستند. علاوه بر این آقای دکتر خالو، عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه شریف، بسیار ما رو تو انجام این پروژه همراهی کردند و افتخار می‌کنیم که فردی با پشتوانه علمی و تجربه حرفه‌ای مثل ایشون رو در کنار تیممون داریم. این نکته رو هم باید اضافه کنم که تمام اعضای تیم از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف هستند.

شروع این ایده از کجا بوده و چطور به این نیاز پی بردید؟
شروع کار ما با از شهرداری شهر قزوین بود. یکی از دوستان ما که با شهرداری این شهر کار می‌کرد این موضوع را با ما درمیون گذاشت که در حال حاضر مشکل دزیده شدن درپوش‌های فلزی منهول به یک معضل جدی برای این شهرداری تبدیل شده. طبق تحقیقی که بعد از این موضوع انجام دادیم متوجه شدیم که این مشکل منحصر به یک شهر و ارگان نیست و در تمام شهرهای کشور و در ارگان‌های دیگه ای همچون اداره مخابرات، آب و فاضلاب، اداره گاز و غیره این مشکل وجود داره. بعدازاین با این ادارات ارتباط گرفتیم و متوجه شدیم که در صورتی که راه‌حل جامعی برای این مشکل ارائه بشه تقریباًهمه‌ی این ادارات تمایل زیادی به استفاده از محصول دارند.

راجع به محصولتان برای ما توضیح دهید.
محصولی که ما تولید کردیم درپوش منهول با بتن فوق توانمند هستش. بتن فوق توانمند یا Ultra High Performance Concrete به نوع ویژه‌ای از کامپوزیت‌های سیمانی اطلاق میشه که ازلحاظ ویژگی‌های مقاومتی و دوامی در سطح فوق‌العاده بالایی قرار دارند.
این محصول دیگه مثل نمونه‌های فلزی خودش مشکل مورد سرقت قرار گرفتن رو نداره و علاوه بر اون نسبت به نمونه‌های کامپوزیتی (پلیمیری) خودش از دوام و قیمت اقتصادی‌تری برخورداره.
علاوه بر تست های متنوع آزمایشگاهی که روی محصول نهایی انجام دادیم، تعداد قابل توجه ای از محصولات ما توسط شهرداری تهران در خیابان‌های پرترافیک تهران (خیابان آزادی و خیابان‌های اطراف) نصب شد که خدا رو شکر نتیجه تمام این تست ها مثبت بود.
علاوه بر گواهی ثبت اختراع، این محصول از مؤسسات صاحب نامی همچون انجمن علمی بتن ایران، قطب سازه و زلزله دانشگاه شریف، آزمایشگاه مرکزی شهرداری کل تهران دارای تأییدیه‌های معتبر فنی است. با توجه به ابعاد نوآوری و اقتصادی موجود در این طرح، این محصول در دوره بعدی جشنواره اختراعات رویش بنیاد ملی نخبگان نیز حضور خواهد داشت.
بحمدالله فاز فروش آزمایشی محصولمون به مناطق مختلف شهرداری به اتمام رسیده و در حال حاضر در حال انجام سفارش‌ها عمده این مراکز هستیم. به امید خدا با توجه به صحبت‌های انجام‌شده در برنامه داریم تا در مرحله‌ی بعدی محصولات موردنیاز اداره مخابرات و آب و فاضلاب‌رو نیز به تولید انبوه برسونیم.

تا این مرحله از کار با چه موانع و سختی‌هایی روبرو شدید و چگونه با آن برخورد کردید؟
محصول ما نیاز بازار بود و ما کاملاً از موفقیتش مطمئن بودیم اما خب بدنه اصلی تیم ما دانشجو بود و کار ما از داخل دانشگاه استارت خورده بود. انجام کار صنعتی داخل دانشگاه سختی‌های خاص خودش رو داره. از هماهنگی‌های آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها گرفته تا ورود و خروج مصالح و نمونه‌های آماده شده. همه‌ی این مشکلات باعث شدند که کار با اون سرعتی و چابکی ای که مد نظرمون بود پیش نره اما خدا رو شکر نتیجه‌ی نهایی کار خیلی خوب و خوش‌آیند بود.

چه عواملی باعث موفقیت شما شده است؟
خسته نشدن توی کارهایی از این دست خیلی اهمیت داره. هرروز کاری پر است از انواع و اقسام فشارهای ذهنی و مشکلات حل‌نشده. حرف زدن راجب اینکه نباید در برابر مشکلات تسلیم شد خیلی راحت و کلیشه‌ای هستش اما واقعاً عمل کردن بهش سخته. دوام آوردن داخل همچین فضاهایی که عدم قطعیتش بالا است واقعاً انرژی بر و سخت هستش و اگر نوع کارکتر شخصیتیت برای همچین فضایی آماده نباشه، حضور طولانی مدت برای شما غیرممکن خواهد بود.

مهم‌ترین عامل در موفقیت یک کسب‌وکار نوپا را در چه می‌دانید؟
پایه هر کسب‌وکار نوپایی نیازی هست که اون کسب‌وکار قراره برطرف بکنه. به نظر من برای اینکه ببینیم یک استارتاپ موفق خواهد بود یا خیر باید ببینیم ارزشی که اون استارتاپ داره خلق می‌کنه یا به عبارتی نیازی که اون استارتاپ داره برطرف می‌کنه، واقعا نیازی مشتری هست یا نه. یه دامی که خیلی از بچه‌های آکادمیک ما توش میوفتن اینه که برای شروع یک کسب‌وکار میان تمرکز می‌کنند و می‌بینند که چه‌کاری رو بلد هستند اما این غلطه. مهم‌تر از توانایی ما، نیاز بازاره. ما اول باید بریم ببینیم مشتری ما چه محصول یا سرویسی رو نیاز داره و بر اساس اون کسب و کارمون رو پایه‌گذاری کنیم و حتی اگر لازم باشه برای رسیدن به اون کسب مهارت کنیم نه اینکه بیاییم بر اساس چیزی که صرفاً همین الان بلدیم محصولی رو طراحی و تولید کنیم که در آینده هم به درد مشتری نخوره.

بهترین ویژگی که تیم شما داشته چه بود؟
یکی از ویژگی‌های خوب تیم ما اعتماد بین اعضا است، این اعتماد باعث می‌شود که خیلی از این مشکلات حل شود. در فضای استارتاپی اعتماد، دوستی و صمیمیت و همدلی از تخصص بهتر می‌تواند کار را پیش ببرد. این‌که بتوانیم روی‌هم تیمی‌های خود حساب کنیم واقعاً یک مزیت خیلی عمده است.

چرا تصمیم گرفتید که وارد دنیای تولید کسب‌وکار شوید؟
من تجربه کار کارمندی تو چندتا شرکت رو داشتم و با وجود اینکه شرایط درآمدی و رفاهیم تو اون دوران کاملاً خوب بود ولی این موضوع کاملاً برام روشن‌شده بود که کار کارمندی کردن خیلی با روحیات من سازگار نیست. من تو شرایطی احساس مفید بودن بهم دست می‌ده که دامنه اختیاراتم بالا باشه و بتونم با خلاقیت کارهام رو پیش ببرم و تو یک جمله کارها رو اون طور که خودم می‌خوام انجام بدم. این نوع فضا رو سخت می‌شه توی محیط کارمندی و حقوق بگیری تجربه کرده. کار کردن تو فضای استارتاپی بقدری با روحیاتم سازگار هست که بعد از نزدیک به ۱۲ ساعت کار روزانه باز هم احساس شادابی می کنم.

چشم‌اندازی که برای کسب‌وکار نوپای خود در نظر گرفته‌اید چیست؟
در حال حاضر هدفمون این هست که سهم بازارمون رو برای محصول فعلی گسترش بدیم. در آینده نه چندان دور هم قرار است چندتا محصول جدید عرضه بکنیم که البته این بار مشتریان ما ادارات و مؤسسات نیستند و این محصولات جدید برای عموم مردم هست.

از ویژگی‌های یک کارآفرین موفق چه چیزی می‌تواند باشد؟
راستش ما هنوز خودمان را کارآفرین نمی‌دونیم. شاید بهتر باشه از کلمه دیگه ای مثل نو کارآفرین استفاده کنیم. برای همین اگر ویژگی کارآفرین موفق را می‌خوایید بدونید من نمی‌توانم به این سؤال پاسخ بدم؛ اما اگر راجب نوکارآفرین بخوایید بدونید باید بگم که از ویژگی‌های اصلی این کار صبر و تداوم هست. بعد از اون قدرت تعامل با افراد خیلی نقش بازی می‌کنه. حالا این افراد ممکنه اعضای تیم خودت باشه، ممکن مشتریت باشه.

با دفتر تجاری‌سازی چگونه آشنا شدید؟ آیا خدمات آن مناسب بود؟
خیلی از بدنه‌ی اصلی دفتر تجاری‌سازی از هم دانشکده‌ای‌های سابق خودم بودند و از اونجا باهاشون آشنا هستم. دفتر تجاری‌سازی توسط یک سری جوون با انرژی و فعال داره اداره می‌شه که واقعاً از دل و جون برای کارها وقت و انرژی می ذارند. به طور خاص‌تر هم آقای سیارپور هم آقای ضیایی که ما بیشتر باهاشون در تعامل بودیم در این مدت شاهد تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمرشون بودم.

نتیجه‌گیری یا حرف آخر؟
عرضی نیست. فقط اینکه ما تو این مدت از خیلی از بخش‌های دانشگاه مثل مرکز کارآفرینی، دفتر تجاری‌سازی، مشاورین مدرسه اشتغال شریف و دوستان خوبم در دفتر توسعه و انتقال فناوری کمک و همیاری دریافت کردیم. واقعاً دوست دارم در انتهای صحبت‌هام از همه‌ی این عزیزان تشکر کنم و امیدوارم که این بستر مناسبی که برکت این دوستان شکل گرفته هر روز رو به تعالی باشه.


گپ‌وگفت‌های تجاری‌سازی | قسمت چهارم، تیم توانمند | وبلاگ برنامه تجاری‌سازی شریف