یک تیم فن آور ایرانی چگونه باید باشد؟
پس از گذشت دو سال از شروع فعالیت برنامه تجاری سازی شریف، ۲۰۰ طرح مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد ۵۰ طرح پذیرش شدند و در تعامل با برنامه کار خود را پیش بردند. با بررسی عوامل پیشرفت و رشد تیم های موفق وهمچنین شکست سایرین، می توان ادعا کرد که عوامل زیرهمواره باید در تیم بنیانگذار مورد توجه ویژه ای قرار داشته باشد.
عزم بنیان گذاری یک شرکت نوآور
اقدام به کارآفرینی مانند هر اقدام ویژه دیگری نیازمند تصمیم و عزمی جدی است. در صورتی که فعلا برای شروع، قصد جدی ندارید، حتما با کارآفرینان موفق و افراد متخصص این حوزه مشورت کنید. برای مشورت می توانید از همفکری تسهیلگران و مشاورین برنامه تجاری سازی شریف، بهره مند شوید.
انعطاف در ایده و محصول
گاهی نیاز است که در کسبوکار خود، محصولی که تولید میکنید و معیارهای تصمیمگیریتان، با توجه به تغییرات مداوم شرایط، منعطف باشد، بعضی از تیمها استقامت برای رسیدن به هدف را با تعصب اشتباه گرفته و در این چند سال تیمهایی بودهاند که به دلیل همین اشتباهات خیلی فرصتها را از دست دادهاند.
چشماندازی ویژه
به تجربه میتوان گفت، اعتبار یک شرکت در بازار و قرارگیری در زنجیره ارزش بازار در محصولات فیزیکی و فناورانه بسیار مهم است. ایجاد این اعتبار تدریجی بوده و نیازمند صبر و تمرکز است، بنابراین باید چشماندازی ویژه از شرکت خود داشته باشید تا بدانید که به کدام سمت خواهید رفت.
قابلیت مکمل
تیم بنیانگذار یک شرکت فناورانه میبایست سه قابلیت کسبوکار، مدیریت گروه و پیادهسازی محصول را داشته باشند که نبود هر یک باعث کاهش سرعت رشد میشود.
تمرکز
عدم تمرکز بر یک موضوع همیشه از کیفیت کار و سرعت به نتیجه رسیدن کم میکند. به تجربه میتوان دید تیمهایی که بر طرح خود متمرکز بوده و پیگیر بودهاند، زودتر به موفقیت رسیدند و زودتر متوجه بعضی اشتباهات خود شدهاند. عدم تمرکز، باعث طولانیتر شدن فرآیندها و درنتیجه فرسایشی شدن آن میشود.
جسارت و سرسختی
مسیر دستیابی به کسبوکارهای موفق و نوآور همانند هر هدف دیگری پر از چالشها و مسائل مختلف است. در این مسیر تیمهایی موفق هستند که جسارت و سرسختی بنیانگذاری را دارند و باانگیزه برای رسیدن به هدف، به حل مسائل و برطرف کردن چالشها میپردازند.
یک تیم فن آور ایرانی چگونه باید باشد؟ | وبلاگ برنامه تجاریسازی شریف