در شرایط فرآیندی دشوار بسیاری از ابزارهای اندازه گیری با محدودیت‌هایی مانند دمای بالا، فشار زیاد یا سایر مشکلات روبه رو هستند که دقت اندازه‌گیری ارتفاع، چگالی و سطح تماس را کم می کنند. در صورتی که با این تکنولوژی دیگر این مشکلات وجود ندارد: این ابزارهای اندازه گیری پرتویی مبتنی بر پرتو‌افشانی، با استفاده از تکنولوژی گاما در سخت ترین شرایط اندازه گیری، نتایج دقیق و قابل اطمینانی ارائه خواهد داد.

آقای زینالو راجع به سوابق تحصیلی و اعضای تیم توضیحی دهید.
بنده ورودی ۸۷ عمران دانشگاه شریف هستم ارشد MBA و دکترای مدیریت، آقای شربتیان عمران شریف و ارشد MBA، سایر دوستان هم در حوزه الکترونیک و مکانیک و … فعالیت دارند. به دلیل زیاد بودن تعداد اعضای تیم طبیعتا تجربه های کاری متنوع بوده و کارهای اجرایی، دانشگاهی، پژوهشی، و کارهای صنعتی

هدف شما از ورود به دنیای کسب‌وکار چه بوده ؟
یکی از مهم‌ترین هدف‌هایی که برای خودمون مطرح است بحث انجام دادن یک کار جدی در حوزه دانشی از صفر تا ۱۰۰ است. زمانی هست که شما می‌گویید توانمندی‌هایی دارید و دوست دارید این توانمندی را یکجا استفاده کنید مثلاً کارمند یک شرکتی می‌شوید و متناسب با رشته و نیازمندی‌های آن شرکت توانمندی های جدیدی را یاد می‌گیرید ولی نه یه زمانی هست که می‌خواهید یک کسب‌وکاری را از صفر راه‌اندازی کنید، به این معنی که باید در همه حوزه‌های آن اطلاعات داشته باشید. یادگیری کار کردن در حوزه‌های مختلف بسیار مهم است به‌اضافه این‌که کار ارزشمند انجام دادن برای کشور هم برای ما خیلی جدی بود.

شروع این ایده از کجا بوده و چطور به این نیاز پی بردید؟
مدتی قبل بود که به منظور شناخت کلی از فضای نیاز صنعت چند پروژه در حوزه های مختلف از جمله حوزه گاما انجام دادیم و با این حوزه به‌صورت کلی آشنا شدیم در فضای کاربردهای مختلف گاما کمی تحقیق کردیم و با گسترش تیم و بررسی بیشتر بازار به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم در این حوزه ورود کرده و علاوه بر پروژه محصولاتی را تجاری سازی کنیم.
ایده اصلی خدمات و محصولات مبتنی بر گاما است و تمرکزی فعلی بر ابزار دقیق گاما است. ابزار دقیق یعنی اندازه‌گیری‌های خیلی دقیق که در فرایند های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، محصولات دانش بنیان فعلی ما چگالی سنج (Densitymetr)،ارتفاع‌سنج (Level Meter)و سوئیچ سطح(Level Swith) است، ارزش اصلی که ارائه می‌دهیم اندازه گیری چگالی و سطح مواد لوله ها و مخازن در هر شرایطی (اعم از دمای بالا،فشار بالا،اسیدی یا بازی بودن و …) به صورت غیر تماسی است.

آیا دستگاه شما نمونه خارجی دارد؟
بله شاید حدود ۴۰ سال باشد که این محصولدر بازار ایران وجود دارد. ولی محصول ما چند مزیت جدی دارد: ۱- چون این ابزار خیلی دقیق هستند نمونه‌های بسیار گران‌قیمت دارند با توجه به بحث تحریم با عددهای بسیار بالایی به ایران داده می‌شود ۲- نمونه خارجی آن‌ها خدمات پس از فروش تقریباً ندارد یعنی اگر یک محصول خراب شود باید محصول کنار بگذارند نمی‌توانند آن را تعمیر کنند ۳ زمان تحویلی که محصول خارجی دارد خیلی زیاد است. کارخانه‌ای که امروز سفارش می‌دهد احتمال داره یک سال دیگر محصول به دست برسد. حدوداً ۲ ماه طول می‌کشد محصول را تحویل دهیم، قیمت بسیار پایین‌تر از محصول خارجی است و خدمات پس از فروشمان تقریباً همیشه در دسترس است.

از چه تکنیک‌ها و تکنولوژی‌ای در ساخت محصول خود استفاده کردید؟
ما درواقع دو حوزه اصلی الکترونیک و پرتو را در کارها داریم درواقع می‌توان گفت الکترونیک پرتویی به‌عنوان فنّاوری اصلی است که استفاده می‌شود. دریافت فتونی که به‌واسطه تابش پرتوهای گاما در اختیار دتکتور قرار میگیرد و آنالیز و تبدیل به دیتای قابل‌استفاده برای اتاق کنترل تبدیل می گردد.
محصول شما چه بازارهایی دارد؟
محصول ما در حوزه صنایع مختلفی کاربرد دارد، در حوزه صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، سیمان، مس، کاغذ، کارتن، صنایع شیمیایی

خصوصیات و ویژگی‌های بارز تیم شما چیست؟
چند نکته خیلی مهم در تیم است که وجود این نکات به نظرم در همه تیم‌ها الزامی است نکته اول همگرا بودن و هم دل بودن اعضاست نکته دوم پیگیری هست، پیگیری و درواقع کار را کامل انجام دادن که خدا رو شکر در تیم ما وجود دارد.

چه موانع و سختی‌هایی در این راه داشتید؟
موانع مالی، موانع زیرساختی بحث فضای فیزیکی مشکل دیگر فضای کلی حاکم بر صنعت کشور است برای کالای ایرانی خیلی باید تلاش کرد تا آن را جا انداخت.

چه عواملی را باعث موفقیت خود می‌دانید؟
یکی از موارد پشت‌کار است ادعا نمی‌کنم خیلی در این زمینه پیشرفته داشتیم و خیلی برجسته بودیم اما تلاش زیادی کردیم اگر تلاش جدی داشته باشید خیلی از مشکلات به‌مرور کمرنگ می شود. نکته دوم استفاده از ظرفیت‌های مختلفی که در اطراف وجود دارد است. بعضی اوقات چیزهایی وجود دارد که آن‌ها را اصلاً نمی‌شناسید یک‌زمانی خود دانشگاه امکاناتی ایجاد می‌کند یا با ارتباط‌گیری با فارغ‌التحصیلان با این حلقه‌ها می‌توانید فرصت های زیادی به دست آورید با این حلقه دوستانه که ارتباط پیدا کردید می‌توانید از طریق آن‌ها به یکسری امکانات موردنیاز خود برسید مثلاً فردی تکنسین خوب می‌شناسد یکی یک آزمایشگاه با تهیزات ویژه سراغ دارد و غیره که با استفاده از این ارتباطات و همین فرصت‌های پیرامون بسیاری از نیازها را می‌توان تأمین کرد.

چشم‌اندازی که برای کسب‌وکار نوپای خود در نظر گرفته‌اید چیست؟
ما به بخش خوبی از بازار ایران می‌توانیم فکر کنیم این حوزه چون یک حوزه خاص بوده در کشور خیلی جای کار دارد یعنی ما اگر بتوانم از این موانع عبور کنیم که قابل‌حل است می‌توانیم سهم خیلی خوب از بازار ایران را داشته باشیم به‌اضافه اینکه ما الآن داریم تلاش می‌کنیم که استاندارهای لازم را بگیریم برای صادرات به خلیج‌فارس، هند و حتی کشورهای اروپایی این‌ها جز برنامه‌های آتی ما است.

مهم‌ترین عامل در موفقیت یک کسب‌وکار نوپا را در چه می‌دانید؟
نکته خیلی مهم این است که ایده مناسبی انتخاب گردد. ایده ای که از هر نظر اعم از بازار، برتری فنی و سایر ملاحظات یک کسب و کار نوپای موفق مزیت داشته باشد. اگر این طراحی ایده درست انتخاب‌شده باشد الباقی دیگر روی این است که شما چقدر با سرعت بتوانید بازار را فتح کنید و این به همان همدلی به همان پشت‌کار و تلاش کردن و استفاده از ظرفیت و فرصت‌ها بستگی دارد.

چطور با تجاری‌سازی آشنا شدید و خدماتی که در اختیار شما قرار گرفت چقدر سازنده بود؟
از طریق دوستانی که معرفی کردند آشنا شدیم کمک‌هزینه‌های مالی و خدمات مشاوره‌ای و زیرساختی خیلی خوبی را در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهند که بسیار ارزشمند و کارساز بوده است.



گپ‌وگفت‌های تجاری‌سازی | قسمت هفتم، تیم گاما | وبلاگ برنامه تجاری‌سازی شریف