در دومین جلسه ارائه عمومی، گروه‌ها مجموعه اقدامات و دستاوردهای یک‌ماهه خود را در دوره “گزارش پیشرفتی” برای کمیته مشاورین ارائه کردند تا با کمک راهنمایی‌های ایشان بتوانند فرآیند پروژه خود را تصحیح کنند.

در حدفاصل زمانی جلسه ارائه عمومی اول و این جلسه، هر گروه با کمک کمیته تسهیلگری دوره فرآیند مصاحبه با خبرگان و ذی نعفان خود را انجام داده است تا بتواند:

  • بیانیه مأموریت خود را به‌صورت شفاف تبیین کند.
  • مسئله‌ای که از مشتریان خود شناسایی‌شده را اعتبارسنجی کند.
  • توقعی که مشتریان از محصول انتخابی دارند را به‌صورت دقیق‌تر بررسی کند


در ادامه خلاصه‌ای از وضعیت بعضی گروه‌ها، قرار داده‌شده است.

گروه شریف پاک
باید محصولی که انتخاب می‌کنیم نیازی اساسی از مشتری را برطرف کند!
گروه قصد داشت مسئله شست و شوی پنجره‌های بیرونی ساختمان‌های تجاری و آپارتمان‌های زیر ۸ طبقه را با راهکار ساده و غیررباتیک حل کند. پس از انجام ۳۰ مصاحبه با فروشندگان خرده و عمده، شرکت‌های خدماتی و ساکنین مجتمع‌های مسکونی مشاهده شد که

  • حجم مشتریان بالفعل این محصول بالا نیست و ظرفیت رشد بالایی نیز ندارد.
  • محصولات مشابه در ایران وجود دارد اما خوب نیست؛ چه ازلحاظ ساخت و چه ازلحاظ استقبال بازار
  • این مسئله برای اکثر خانه‌ها مسئله بسیار مهمی نیست و اگر فقط دوبار در سال انجام شود کافی است

بنابراین؛
گروه اعلام کرد که ” مأموریت خود را کشف مسئله‌ای جذاب‌تر برای مشتری تعیین کرده است!

گروه توان‌افزا
گروه در جست‌وجوی راهکاری برای انتقال راحت‌تر بیمار، کاهش صدمات ناشی از جابه‌جایی به روش‌های قدیمی و افزایش سرعت جابه‌جایی بیمار است. پس از مصاحبه با ۱۴ نفر از نقش‌آفرینان این حوزه دریافت که:

  • بیمارستان‌های خصوصی به‌عنوان مشتریان اولیه و بیمارستان‌ها دولتی و اورژانس‌ها به‌عنوان مشتریان ثانویه انتخاب‌شده‌اند.
  • راهکار ارائه‌شده از طراحی یک تخت خاص بیمارستانی باید به طراحی یک رول بورد تغییر کند.

و در ادامه روند می‌بایست بررسی شود که:

  • آیا نمونه داخلی این راهکار وجود ندارد یا خیر؟
  • آیا دلیل فراگیر نشدن راهکار خارجی صرفاً قیمت بالا می‌باشد و یا اینکه دلیل دیگری دارد؟
  • آیا بیمارستان‌های خصوصی این مسئله را در اولویت‌های خود دانسته و حاضرند برای آن اقدام کنند؟


گروه آبیار
از راهکارهای پیچیده برای حل مسائل مشتریان باید دوری‌کنیم!
مأموریتشان ارائه راهکاری برای افزودن ماژولی برای گلدان است که با کمترین تغییرات بتوان به گلدان افزود. تا افراد علاقه‌مند به نگاهداری گلدان، بتوانند به‌صورت غیرحضوری میزان آبیاری گلدان‌هایشان را مدیریت کنند.
به این منظور گروه پس از صحبت با مدیرعامل شرکت زیست‌فناوری روبینا و بررسی محصولات مشابه داخلی و خارجی، با ۱۵ نفر از مشتریان بالقوه خود مصاحبه کرده است. خانم پرنیان طوسی کارشناسی فضای سبز و از خبرگان گیاه‌شناسی همراه این تیم حضور دارند.
در ادامه روند پیشرفت، گروه می‌بایست بررسی کند که “آیا افرادی که به علت مسافرت و یا سختی دسترسی گلدان، امکان آبیاری گیاهانشان را ندارند، حاضرند، مبلغی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان بابت محصول پرداخت کنند؟” و “آیا می‌توان محصولی داخلی ساخت که با نمونه خارجی ازنظر کیفیت با حفظ قیمت رقابت کند؟” و “آیا شبکه‌های توزیع و فروش حاضر به همکاری با ما هستند؟”

ارائه گزارش پایانی گروه‌های این دوره در تاریخ ۷ بهمن‌ماه، در برابر کمیته مشاورین دوره خواهد بود.


ارائه گزارش در پیشرفت درس طراحی و توسعه محصول | وبلاگ برنامه تجاری‌سازی شریف