نوآوری مخرب (Disruptive Innovation) چیست؟
فرآیند توسعه محصولات یا خدمات جدید برای جایگزین کردن فنآوریهای موجود و به دست آوردن مزیت رقابتی را نوآوری مخرب گویند. در یک کسبوکار با فناوری بالا و نوآوری خاص، نوآوری مخرب در زمان معرفی، بازار را دگرگون کرده و معمولاً برای فرآیند ترویج و توسعه محصول به نگرش درونی خلاقانهتری نیاز دارد. نوآوری مخرب درواقع باعث زیرورو شدن یک بازار و محصولات و خدمات و انتظارات مشتریان آن بخش از بازار میشود. نوآوری مخرب معمولاً در قالب یک انقلاب در فناوری، محصول یا مدل کسبوکار نمود پیدا میکند. این تحول انقلابی تا آن اندازه سهمگین است که تمامی محصولات جایگزین و رقیب را در بازار سنتی را بیاعتبار میسازد. نمونههای زیادی از نوآوری مخرب در سالهای اخیر توسط استارتآپهای موفق دنیا ارائه شده است؛ بهعنوانمثال: گوگل، مفهوم جستجوی آنلاین را برای همیشه تغییر داد یا اوبر که بازار سنتی حملونقل شهری را بهصورت بنیادین زیرورو کرد.