استارتاپی که مبارزه با بیماری های عفونی را متحول خواهد کرد


چندی قبل کودکی سه ساله در منطقه خلیج سانفرانسیسکو به خاطر ایجاد چند جوش روی بدنش به بیمارستان مراجعه کرد. تشخیص پزشکان این بود که کودک به یک بیماری رایج مبتلا شده و طی چند هفته آتی سایر بخش های بدنش هم دچار این جوش ها می شوند و در ادامه خوب می شود.
اما وضعیت عمومی آن بچه مرتبا بدتر و بدتر شد و والدینش مجبور شدند که دوباره او را به بیمارستان ببرند. آزمایشات تشخیصی بیشتری روی او انجام شد و متاسفانه نتیجه درستی به دست نیامد.
در ادامه بیمارستان از یک استارتاپ فعال در زمینه بیوتکنولوژی در سانفرانسیسکو کمک گرفت که تکنولوژی پیشرفته و مبتکرانه ای را برای تشخیص بیماری ها در اختیار دارد.
نمونه خون آن کودک شبانه برای آزمایشگاه وابسته به آن شرکت ارسال شد و تکنولوژی اختصاصی آن (که میتواند منبع عفونت خواه از نوع ویروسی اش و خواه از نوع باکتریایی یا انگلی را با تحلیل ذرات DNA شناور در خون بیمار مشخص کند) موفق شد روز بعد تشخیص درست را ارائه دهد.
تشخیص: تب موش گزیدگی.
به احتمال زیاد موش خانگی بچه خراشی را در بدن او ایجاد کرده بود.



Mickey Kertesz مدیرعامل این شرکت که Karius نام داد در این باره گفت:

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا هم همین تشخیص را داد اما چندین ماه طول کشید تا به این نتیجه برسد. علت این تاخیر هم آن است که تکنولوژی های فعلی مبتنی بر فرضیه هستند: یعنی پزشک در رابطه با علت بیماری فرضیه ای را مطرح می کند، نمونه دریافتی از بیمار را کشت می دهد و بعد منتظر دریافت نتیجه مثبت یا منفی می ماند. اگر نتیجه منفی بود هم پزشک ایده دیگری را مطرح می کند.
این رویکرد باعث شده آنتی بیوتیک هایی برای بیماران تجویز شود که نیازی به آنها ندارند و در پاره ای از موارد به تشخیص نادرست بیماری ها منجر گردیده که در نهایت وخیم تر شدن حال بیمار را به دنبال داشته است.
البته باید اشاره کنیم تست های این شرکت همه عفونت ها را هم در بر نمی گیرد، با این همه متخصصان آن توانایی تشخیص بیش از هزار بیماری شامل تب موش گزیدگی را با استفاده از تکنولوژی اختصاصی شان دارند.
اما ایرادی که هم اکنون به این تست وارد می شود آن است که هزینه انجامش برابر با دو هزار دلار عنوان شده که به مراتب بیشتر از تست های تشخیصی سنتی است. به همین خاطر مدیران Karius انجام این تست را در مواردی پیشنهاد می کنند که فرد به شدت بیمار است و نتیجه تست های اولیه آن منفی بوده اند.
به گفته Kertesz حدودا پنجاه درصد از تست ها به تشخیص قطعی می انجامند و علت هم این است که گاهی اوقات بیماری فرد منشاء عفونی ندارد یا اینکه عفونت در بدن فرد از بین رفته و قابل تشخیص نیست.
این استارتاپ در نظر دارد مراکز تست خود را در سرتاسر خاک آمریکا تاسیس نماید و تا کنون ۵۰ میلیون دلار سرمایه برای رسیدن به این هدف جذب کرده است.
انقلابی در صنعت پزشکی



پزشکانی که تکنولوژی ابداعی Karius را مورد استفاده قرار داده اند از آن تحت عنوان آینده تشخیص و درمان بیماری های عفونی یاد کرده اند.

Chin-Hong از جمله متخصصانی است که در زمینه تشخیص بیماری های عفونی در بیمارستان وابسته به دانشگاه سانفرانسیسکو فعالیت دارد. او در این باره گفت:
فکر می کنم این تکنولوژی صنعت پزشکی را دستخوش انقلابی می کند. مردم نمی دانند که پزشکی علمی غیردقیق است و ما از آنتی بیوتیک های زیادی استفاده می کنیم تا عفونتی که نمی بینیم را از بین ببریم.
این استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در ادامه گفت: اینکه به سرعت پاسخ مناسبی در مورد وضعیت یک بیمار پیدا کنیم می تواند در نهایت به نجات جان وی کمک کند، به خصوص در مواردی که سیستم ایمنی بدن فرد به خاطر عفونت تضعیف شده باشد.

شرکت Karius اعلام کرده به دنبال استفاده از نمونه های دیگری غیر از خون است تا طیف عفونت های قابل تشخیص خود را افزایش داده و همچنین امکان تشخیص بیماری های عفونی جدید را هم پیدا کند. این شرکت امیدوار است که در ادامه با محققان سلامت عمومی وارد همکاری شود تا آنها را در تشخیص بیماری های شایع یاری دهد.


منبع:

cnbc


استارتاپی که مبارزه با بیماری های عفونی را متحول خواهد کرد - دیجیاتو