حروف اختصاری چهار واژه انگلیسی نقاط قوت (Strengths)،‌ نقاط ضعف (Weaknesses)،‌ فرصت‌ها (Opportunities) و تهدیدات (Threats) است... در خلال برنامه‌ریزی استراتژیک، ‌شرکت نیاز دارد تا بتواند با تکیه‌بر نقاط قوت خود برای استفاده از فرصت‌های موجود در بازار برنامه‌ریزی کند. درعین‌حال مواجهه‌ی بخش‌های دارای ضعف شرکت با تهدیدهای موجود در بازار به‌منزله‌ی ریسکی بزرگ برای شرکت خواهد بود و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. به همین دلیل است که شرکت نیاز دارد تا از نقاط قوت و ضعف (داخلی) خود و نیز فرصت‌ها و تهدیدات محیطی (خارجی) آگاه شود. نقاط قوت می‌توانند مواردی چون: سیستم توزیع خوب و گردش وجوه کافی باشند. نقاط ضعف هم ممکن است مواردی چون: ضعف کیفی محصولات یا خدمات باشند. درعین‌حال فرصت‌ها می‌توانند شامل تقاضای بالای مصرف‌کنندگان برای محصولی خاص یا ضربه‌پذیر بودن رقبا در بازار رقابتی باشند؛ درحالی‌که تهدیدات می‌توان مواردی چون تغییرات در قوانین دولتی یا ورود رقبای جدید به بازار به شمار آورد.