نکتههایی برای بهبود نرخ تبدیل
ارائه تصویری کامل از کسبوکار و ایجاد تمرکز بیشتری مشتری روی محصول یا خدمتی که در سایت ارائه میشود یکی از دغدغههای اصلی بازاریابان آنلاین است که با ارائه ترفندها و ایجاد جذابیتهای مختلف تلاش میکنند تا این موضوع را بیش از پیش به دست آورند. همه این موارد نیازمند یک اتفاق مهم در سایت است و آن هم چیزی نیست جز بالاتر بردن نرخ تبدیل یا Conversion Rate.
وقتی درباره بهبود عملکرد صفحه فرود یا در واقع بالاتربردن نرخ تبدیل صحبت میکنیم، منظورمان اعداد بسیار زیاد نیست. در واقع اگر بتوانید نرخ تبدیل موجود را ۱ تا ۲ درصد افزایش دهید به عدد بسیار بالایی دست پیدا کردهاید که میتواند در کسبوکار شما بسیار مهم باشد. هرچند این عدد ممکن است بسیار کم به نظر برسد ولی با رعایت نکاتی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت خواهید دید که چطور افزایش ۱ تا ۲ درصدی نرخ تبدیل سایتتان میتواند تاثیری شگفانگیز در کسبوکارتان داشته باشد.
مرتبط بودن محتوا
تمام افرادی که وارد صفحه فرود میشوند بهنوعی با خواندن یا دیدن موضوعی به این صفحه هدایتشدهاند. برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از بازدیدکنندهای که به صفحه آمده کسب کنید، باید این موضوع را بفهمید که منبع ورودی کاربر کجا بوده. فرض کنید که صفحه فرود موردنظر از طریق یک کمپین PPC در دسترس قرارگرفته است. برای اینکه بازدیدکننده در لحظه ورود دچار سردرگمی نشود، باید آنچه در تبلیغ بنری کمپین PPC تان ارائه کردهاید با آنچه در این صفحه قابلمشاهده است یکی باشد (یا حداقل مرتبط باشد). تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا عناوین مورداستفاده در بنرهای تبلیغاتی کمپین PPC با عناوین اصلی در صفحه فرود یکی باشد. این مرتبط بودن میتواند حس خوبی در بازدیدکننده ایجاد کرده و از سردرگمی بازدیدکننده جلوگیری کند. از کلمات کلیدی استفاده کنید که بتواند نظر مشتری را در همان چند لحظه اول به خود جلب کرده و باعث شود تا بقیه مطالب خوانده شود.
استفاده از تصاویر مرتبط با موضوع هم میتواند در این راه به افزایش توجه و نرخ تبدیل کمک کند. تصاویر و گرافیکهایی که به کار میبرید گیرا هستند و میتوانند تأثیر خوبی روی قضاوت و عملکرد مشتری داشته باشند؛ اما مطمئن باشید که از چه تصویری و با چه شرایطی استفاده میکنید. چون استفاده نادرست از تصاویر میتواند نرخ پرش را بهجای نرخ تبدیل افزایش دهد.
شفاف بودن آنچه از مشتری میخواهید انجام دهد (CTA)
داشتن یک CTA روشن به نظر ساده و مشخص میآید اما بازهم بسیاری مواقع دیده میشود که آنچه از مشتری میخواهید انجام دهد یا پیدا کردنش سخت است یا مشتری نمیفهمد اگر روی دکمهای کلیک کند چه اتفاقی میافتد. مطمئن شوید که بازدیدکننده بهراحتی و در چند ثانیه اول میتواند دکمه CTA را پیداکرده و آن را تشخیص دهد. همچنین عملی که با کلیک کردن روی آن اتفاق خواهد افتاد هم مشخص باشد. بهطور مثال بازدیدکننده بفهمد که اگر روی دکمه کلیک کرد یک فایل برای او دانلود میشود.
همچنین مطمئن شوید مزیتی که مشتری به کلیک کردن و استفاده از خدمات یا خرید محصول شما کسب خواهد کرد را هم به خوبی با مشتری در میان بگذارید. هر چه بیشتر و صریحتر بداند که چه اتفاقی یا مزیتی در انتظار اوست، با اطمینان بیشتری به سمت آن حرکت خواهد کرد.
اعتماد ایجاد کنید
اعتماد مهمترین عنصر برای بالاتر بردن نرخ تبدیل سایتتان است. عاملی که باعث میشود مشتری بازهم به شما سر بزند یا شما را بهعنوان پیشنهاد به دوستانش معرفی کند اعتمادی است که از خدمات خوب شما به دست آورده. از ایجاد و انتقال این اعتماد مطمئن باشید. مطمئن شوید که تمامی لوگوها و نشانهایی که بیانگر اعتماد به شما هستند را در صفحه به نمایش بگذارید، اطلاعات مشتری را به صورت کامل در اختیار خودتان داشته باشید و بدون مجوز آن را در اختیار دیگران قرار ندهید، مشتری را با پیغامهای تبلیغاتی غیر مرتبط ارسالی به ایمیل یا تلفن همراه بمباران نکنید. اینها تنها مثالهایی برای ایجاد اعتماد بود. درواقع برای ایجاد اعتماد راههای زیادی وجود دارد که باید بر اساس کسبوکارتان آنها را بشناسید و بهطور کامل از آنها استفاده کنید.
بهعنوان یکی از بهترین راهحلها جهت ایجاد اعتماد برای مشتریان جدید، میتوانید از گفتهها و نوشتههای مشتریان قدیمیتان استفاده کنید این جملات و گفتهها را با مشتریان جدید به اشتراک بگذارید. توجه کنید این کار را به شیوهای انجام دهید که واقعی باشد و اگر از نوشتههایی استفاده کنید که مصنوعی یا هدفمند به نظر آیند بهجای جلب اعتماد، دفع مشتری و اعتماد او را به دست میآورید.
درک ذهنیت کاربر
بازدیدکنندگان شما از طریق کانالهای مختلف به سایت شما میآیند. همینطور که قبلاً در همین نوشته هم به آن اشاره شد، شما باید بدانید که مشتری شما از طریق چه کانالی واردشده است. این موضوع میتواند در درک ذهنیت کاربر هم تأثیرگذار باشد. میتوانید بفهمید که مشتری شما به دنبال چه چیزی بوده، چه چیزی انتظار داشته، چه برنامه و قصد و هدفی داشته؛ بنابراین با این دانستهها میتوانید آن چیزی را به او ارائه کنید که میخواهد.
خودتان را جای مشتری بگذارید و مسیری که طی کرده را مجدداً طی کنید و سعی کنید جای مشتری فکر کنید. این کار به شما کمک میکند تا آنچه سمت خودتان است را بهطور درستی مورد قضاوت کنید و موردبررسی قرار دهید. کموکاستیها را پوشش دهید و نقاط قوت را بزرگتر کنید. این کار حتی به شما کمک میکند تا چرخه فروشتان را هم مدنظر قرار دهید. میتوانید ببینید که چه چیزهایی در تکمیل سفارش به مشتری کمک میکند و چه چیزهای بیشتری میتوانید به او ارائه کنید.
زوائد را حذف کنید
صفحههای فرود تنها یک هدف دارند و آنهم رساند مشتری به مقصد موردنظر است. پس هر چیزی که باعث شود تا ذهن مشتری از موضوع اصلی جدا شود میتواند خطری برای شما باشد. هر آنچه باعث حواسپرتی مشتری میشود را حذف کنید، اطلاعات اضافی را بردارید و توجه مشتری را به سمت CTA ببرید. این کار را میتوانید با استفاده از مشتریان و افرادی که صفحه را ندیدهاند تست کنید و ببینید که نظرشان چیست. مسیری که مشتری باید طی کند تا به آنچه میخواهد برسد بسیار مهم است و مشتری بدون در نظر گرفتن زوائد باید بتواند بدون هیچ مزاحمتی به CTA برسد. پس هر آنچه اضافی است را بردارید.
بهینه کردن نرخ تبدیل یک موضوع مهم و گرانبها برای کسبوکارها است. بدون در نظر گرفتن موارد بالا بهسختی میتوانید بهینگی لازم را برای صفحه فرودتان به دست آورید ولی این را هم در نظر بگیرید که این موارد همه آن چیزی نیست که شما لازم دارید. باید روی این موضوع تمرکز بیشتری کنید و همه مواردی که باعث از دست دادن نرخ تبدیل میشود را از بین ببرید.
https://www.clickyab.com/blog/%d9%86...f%db%8c%d9%84/