آزمودن به شیوه A/B روشی است که اگر به عنوان یک بازاریاب دیجیتال هم فعالیت نکرده باشید به احتمال زیاد به شیوه و نوعی دیگر آن را آزموده‌اید. برای انتخاب رنگ مناسب دیوار آشپزخانه چه کار کرده‌اید؟ به احتمال زیاد کمی از دیوار را به رنگ‌هایی که مد نظر بوده آغشته کرده‌اید و با بررسی و نظرسنجی،‌ بهترین رنگی که مناسب بوده است را انتخاب کردید.
آزمودن به روش A/B هم به همین شیوه است. شما دو نسخه مختلف در اختیار دارید. نسخه اول، روش ورژن کنترل که با نام A می‌شناسیم و روش دوم که به عنوان مقایسه‌ای است و با نام B آن را صدا می‌زنیم. این نوع از آزمودن وسیله‌ای در دنیای بازاریابی آنلاین است که با آن می‌توانید یک ایمیل، PPC یا یک صفحه فرود را مورد آزمون قرار دهید و بهترین نسخه مورد نظر را پس از بهبودهای مورد نظر به دست بیاورید.
تصور کنید که یکی از سایت‌های معروف می‌خواد بهبودهایی در سایت و صفحه فرود خود برای بالاتر بردن نرخ تبدیل انجام دهد. با هم به اصول اولیه این موضوع نگاهی می‌اندازیم و موارد مورد نظر را قدم به قدم بررسی می‌کنیم.
۱: شروع آزمون:

اگر می‌خواهید بالاترین نرخ بازگشت از فعالیت‌های دیجیتال خود را داشته باشید، تست A/B یک گزینه نیست، یک باید است. ترکیبی از المان‌هایی که در سایت یا صفحه فرود مورد نظر شما قرار بگیرد و بالاترین نرخ تبدیل مورد نظر را برایتان به ارمغان بیاورد، تنها از یک طریق امکان‌پذیر است و آن هم چیزی نیست جز آزمودن آنچه که در صفحه قرار داده‌اید. هر چیزی غیر از اینکار یعنی حدس و گمان و هدر دادن آنچه که به عنوان سرمایه از آن یاد می‌کنید.
۲: قبل از اینکه کار دیگری انجام دهید همه چیز را تست کنید:

اگر هنوز کار طراحی سایت یا صفحه فرود مورد نظرتان را شروع نکرده‌اید بهتر است قبل ازهر چیزی طرح مورد نظرتان را در ذهن خود و هم تیمی‌هایتان به آزمون A/B بگذارید. هر فاکتوری که به صفحه اضافه یا حذف می‌کنید در ذهن خود شبیه‌سازی کنید که چه تاثیری می‌تواند روی عملکرد مخاطب بگذارد. آیا می‌تواند شما را به نرخ تبدیل بالاتری برساند یا آنچه که رشته‌اید را پنبه خواهد کرد؟
۳: برنامه‌ریزی کنید:

این خیلی ساده است که شما بخواهید آزمون A/B خود را انجام ندهید و بر اساس دانسته‌ها و شنیده‌هایی که داشتید –به طور مثال کلیک شدن روی دکمه‌های نارنجی به نسبت دکمه‌های سبز رنگ بیشتر است.- طراحی شاید را انجام دهید؛ اما هر چقدر روی نتایج آزمون A/B بیشتر تمرکز کنید و داده‌های آن را درست تحلیل کنید، نتیجه بهتری هم به دست می‌آورید و گام‌هایی که بر می‌دارید محکم‌تر و مطمئن‌تر خواهد بود.
گام اول در برنامه‌ریزی یک آزمون A/B این است که بدانید چه نتیجه‌ای می‌خواهید از آن به دست بیاورید. شاید بخواهید نرخ تبدیل بالاتری کسب کنید. شاید بخواهید متوسط سبز خرید هر مشتری نسبت به خرید قبل افزایش پیدا کنید. هر چه که هست شما باید یک هدف مشخص و دقیق برای رسیدن به آنچه که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید داشته باشید. شما می‌دانید که کجا قرار دارید فقط باید نقطه‌ای که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید را به طور شفاف برای خود مشخص کنید. اگر این چنین است و هدفتان را می‌دانید به گام بعدی بروید، در غیر اینصورت تا روشن شدن موضوع برای خودتان، در همین جا صبر کنید.
۴: بیشتر از آنچه هدف تست شماست برنامه‌ریزی کنید:

یکی از مواردی که در مورد تستA/B باید آن توجه کنید است که برنامه‌ریزی خودتان را محدود به آنچه که در تست مورد نظرتان است محدود نکنید. یک آزمون A/B فقط به شما اطلاعاتی در مورد یک فاکتور خاص که شما تعیین کرده‌اید ارائه می‌کند و قطعاً همه آنچه که در کل فرآیند سایت ارائه می‌شود را در نظر نمی‌گیرد؛ بنابراین فقط به نتیجه این تست برای برنامه‌ریزی اکتفا نکنید و حتماً فرای این موضوع و نتیجه آن پارامترهای مهم دیگری را در برنامه‌ریزی خود بگنجانید.
یکی از مواردی که باید به آن در برنامه‌ریزی خود توجه کنید،‌ زمان‌بندی است. زمانبندی انجام یکی تست باید درست انجام شده باشد وگرنه نتیجه‌ای که به دست می‌آورید درست نخواهد بود. به طور مثال نمی‌توانید یک تست را تنها در چند روز انجام دهید و در انتها هم با تعداد کمی بازدید نتیجه‌گیری کنید.
۵: روی FUD تمرکز کنید:

FUD چیست؟ FUD مخفف کلمات Fear، Uncertainties و Doubtsاست. در واقع اگر می‌خواهید نتیجه‌ای که به دست می‌آورید درست و اصولی بتواند روی رسیدن به هدفی که دارید کمک کند باید روی رفع نواقص بالا کار کنید. مشتری اگر از چیزی بترسد، یا برایش شفاف نباشد یا به آن شک داشته باشد، آن کار را انجام نداده و در نهایت شما به هدف مورد نظرتان نمی‌رسید. پس در تست‌هایی که انجام می‌دهید به فاکتورهای بالا دقت کنید.
۶: هر بار آزمون فقط یک گام بردارید:

در آزمون A/B باید توجه کنید که در هر بار آزمون، فقط یک پارامتر را تغییر دهید. چرا که اگر چندین پارامتر را با هم و همزمان تغییر دهید،‌ نتیجه‌ای که به دست می‌آورید چندان شفاف نخواهد بود و متوجه نمی‌شوید تغییر در کدام یکی از پارامترها باعث ایجاد چنین نتیجه‌ای شده است.
۷: یک نقطه شروع:

نقطه شروع برای یک بنر تبلیغاتی و یک صفحه فرود تصمیمی است که شما باید بگیرید. این نقطه شروع یک نقطه فیزیکی است که به آن کپی می‌گوییم. در واقع کپی‌نوشته بنر تبلیغاتی شما و و عنوان صفحه فرودتان باید با هم ارتباط مستقیمی داشته باشند. این نقطه شروع می‌تواند اولین چیزی باشد که برای شروع تست از آن استفاده می‌کنید. می‌توانید برای شروع از این نقطه استفاده کنید و آن را تغییر دهید و ببینید آیا این تغییر بازدید کننده بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد یا نه؟
۸: CTAها:

یک CTAمعمولاً در انتهای صفحه‌ای قرار می‌گیرد که با «عنوان» آغاز شده و با اطلاعاتی که در مورد محصول یا خدمتی که عرضه می‌کنید ادامه پیدا می‌کند. به همین دلیل مهم‌ترین چیزی است که در صفحه قرار می‌گیرد و تصمیم نهایی مخاطب برای کلیک کردن یا کلیک نکردن روی آن به آن وابسته است. تغییر جای این دکمه یا رنگ و شکل و اندازه آن می‌تواند یکی از پارامترهایی باشد که در زمان تست آن را تغییر دهید.
۹: پروموشن و مشوق:

یکی از مواردی که بسیار در کسب‌وکارهای آنلاین به آن پرداخته می‌شود پروموشن است. البته باید به این موضوع توجه کنید که رفع نواقص و مشکلاتی که برای کاربر وجود دارد بسیار مهم‌تر و اساسی‌تر از یک پروموشن است؛ بنابراین در ابتدا به رفع نواقص بپردازید و بعد به تست کردن انواع پروموشن بپردازید.

۱۰: تست کنید،‌ تست کنید و باز هم تست کنید:

همیشه تست کردن یک فرآیند ادامه‌دار است و هربار که جزیی را تغییر می‌دهید باید مجدداً تست کنید؛ بنابراین هیچ‌وقت یک تست را نهایی تلقی نکنید.


https://www.clickyab.com/blog/%d8%af...1%d9%88%d8%b9/