۳۱ نکته در مورد نرخ تبدیل آنلاین
حتماً در مورد نرخ تبدیل چیزهایی میدانید؛ در یک بیان خیلی ساده میتوانیم آن را تبدیل کاربر به مشتری معنی کنیم. قبل از اینکه بخواهید نرخ تبدیل سایتتان را بهبود ببخشید، باید یک سری از مفاهیم تبدیل آنلاین را درک کنید. در اینجا میخواهیم به یک سری از نکات سادهٔ نرخ تبدیل اشاره بکنیم تا درک بهتری نسبت به این مفهوم داشته باشید.
هدف سایتتان چیست؟
https://startupforum.ir/images/imported/2017/11/285.png
آیا یک سایت تجارت الکترونیکی هستید که میخواهید محصولی را به صورت آنلاین به مشتری خود بفروشید؟ آیا میخواهید اطلاعاتی را به کاربران خود بدهید تا فروش شما با فروش آفلاینتان برابری کند؟
۱. اولازهمه سعی کنید با یک هدف واضح و مشخص برای سایت خود کارتان را آغاز کنید. در اینجا هدف ما مربوط به تبدیل است. زمانی که هدف خود را مشخص کردید باید صفحههای خاصی را در نظر بگیرید که تبدیلها در آنجا اتفاق میافتد. باید بفهمید که تبدیل قرار است در این صفحه اتفاق بیفتد. این صفحهها را صفحهٔ هدف تبدیل مینامیم. در سایتهای بی ۲ بی ممکن است صفحهٔ هدف تبدیل همان صفحهٔ تشکر برای خرید کاربر باشد، بعدازاینکه خریدشان را ثبت کردهاند. برای سایتهای اطلاعاتی ممکن است همان صفحهٔ ثبت و تأیید مشخصات باشد.
۲. هدفهای منطقی را برای سایت خود انتخاب کنید. به نوع سایت خود و زمینهای که در آن فعالیت میکنید، توجه کنید. اگر زمینهٔ کاری شما مشاوره است پس سعی نکنید سبد خرید داشته باشید و به این هدف هم دستیابید.
۳. سایت شما میتواند چندین هدف تبدیل داشته باشد. فقط باید مطمئن باشید که میتوانید این اهداف را جداگانه و مشخص و واضح از هم تشخیص دهید.
۴. اگر قرار است چندین هدف تبدیل داشته باشید باید صفحههای تبدیل جداگانه نیز برای هرکدام از این اهداف داشته باشید. اگر برای دو هدف یک صفحه داشته باشید، هیچگاه متوجه نخواهید شد که کاربر شما کدام مسیر را رفته که به این اینجا رسیده است و ممکن است نتایج تأثیرگذاری را نبینید.
اهداف تبدیل اولیه و ثانویه وبسایت
۵. باید این را در نظر داشته باشید که با وجود داشتن چندین هدف تبدیل، باید یک هدف اصلی تبدیل برای سایتتان در نظر بگیرید. اهداف دیگر باید بهعنوان اهداف ثانویه و در راستای رسیدن به هدف اصلی باشند. شاید این موضوع یکی از چیزهایی باشد که بسیاری از افراد با آن درگیرند. تمام اجزای سایت شما باید در خدمت هدف اصلی تبدیلتان باشند و از آن حمایت کند. این هدف اصلی باعث میشود یک سری جزئیات در خدمتش باشد و با هم هماهنگ شوند. ولی اگر چندین هدف اصلی داشته باشید تمرکز خود را از دست میدهید که همین باعث میشود نرخ تبدیل شما کاهش پیدا کند؛ به همین سادگی.
مسیر حرکت: موانع
۶. مسیری که کاربر شما طی میکند تا به هدف تبدیل برسد، قیف تبدیل نام دارد. تقریباً معنای درستی میدهد. این قیف کاربر را مجبور میکند تا به هدف نهایی برسد. همانطور که کاربران در این قیف حرکت میکنند، شاید تصمیم بگیرند که سایت را ترک کنند. این بدین معناست که یک چاله یا چندین چاله در قیف شما وجود دارد و باعث میشود کاربر به هدف و مقصدش نرسد.
۷. صفحههای سایت را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:
- صفحههای فرود: این صفحهها، صفحههای ورودی به سایت شما هستند. باید صفحههای فرود را بر اساس محتوای سایتتان طراحی کنید.
- صفحههای پاسخگویی: این صفحهها به تمام سؤالات و ابهامات کاربران پاسخ میدهند.
- صفحههای فروش: این صفحهها از فرآیند فروش پشتیبانی میکند.
- صفحههای ثبت تبدیل: این صفحهها ورودی قیف تبدیل شما هستند.
۸. حالا بیایید همهٔ اینها را باهم جمع کنیم. در نظر بگیرید که یک سایت بی ۲ سی داریم. وقتی که یک کاربر وارد سایت شما میشود، به یکی از صفحههای فرود شما قدم میگذارد. در سایت شما میچرخد و محصولی را در نظر میگیرد. حالا فرض کنیم که کاربر شما سؤالی دارد یا میخواهد در مورد سیاستهای حملونقلی شما چیزی بداند. این سؤالها همه در صفحهٔ پاسخگویی جواب داده میشود. حالا اگر کاربر شما دربارهٔ فرآیند فروش سؤالی داشته باشد، در صفحهٔ فروش میتوانند به پاسخ خود برسند. وقتی محصولی را انتخاب میکنند و در سبد خرید خود میگذارند، به ورودی تبدیل میرسند. صفحهٔ ورودی تبدیل همانجایی است که فرآیند چک کردن آغاز میشود. وقتی کاربر خرید خود را تکمیل میکنند، به صفحهٔ تشکر و یا همان صفحهٔ هدف تبدیل میرسند.
۹. سعی کنید تمام این صفحههایی را که گفتیم در یک صفحه جا ندهید که صفحههایی زشت و بلندبالا نداشته باشید.
چالههای بدقلق
۱۰. به یاد داشته باشید که کاربران به صدها دلیل مختلف ممکن است سایت شما را ترک کنند. بعضی وقتها باید خودتان را بابت این چالهها سرزنش کنید، اما بعضی وقتها نمیشود کاری کرد.
۱۱. اگر کاربران شما محصول یا سرویسی را انتخاب کنند ولی به مرحلهٔ خرید یا همان تبدیل نرسند، باید خود را سرزنش کنید. درواقع به آنها اعتماد لازم را ندادهاید که به جلو حرکت کنند و تصمیم خود را بگیرند.
بازدیدکنندگان خود را دنبال کنید
۱۲. داشتن وبسایت خیلی خوب است، اما داشتن وبسایت با قابلیت پیگیری فوقالعاده است. ابزارهای مختلفی وجود دارد که اطلاعات بسیاری را در مورد بازدیدکنندگانتان به شما میدهد. اطلاعاتی کههاست وبسایتتان به شما میدهد را فراموش کنید و کافی است یک سری ابزارهایی همانند Google Analytics را که رایگان هم هستند، نصب کنید.
نرخ تبدیل سایتتان را محاسبه کنید
۱۳. نرخ تبدیل پایه برابر است با تعداد افرادی که در یک بازهٔ زمانی مشخص از شما خرید میکنند تقسیم بر تعداد کسانی که از سایت شما بازدید میکنند. مثلاً اگر ۲۰۰۰ نفر از سایت شما بازدید کردهاند و ۱۰۰ خرید را در سایتتان ثبت کردهاید، نرخ تبدیل شما میشود ۵٪.
ارزش تبدیل
۱۴. باید حساب کنید که با هر خرید و پرداخت تمام هزینهها چقدر برای شما سود میماند. حساب اعداد و ارقام را داشته باشید.
پرداختها در کمپینهای پرداخت به ازای کلیک چگونه است؟
۱۵. این موضوع بستگی به ارزش تبدیلی است که در بالا در مورد آن صحبت کردهایم. در مثالی که در بالا آوردهایم شما ۲۰۰۰ بازدیدکننده داشتهاید که به ۵۰۰۰ دلار سود میانجامد. باید برای این ۲ هزار نفر چقدر هزینه کنید؟ بیشتر سایتها ۲۰٪ از سود خود را برای جذب مشتری بیشتر هزینه میکنند که در این مثال هزار دلار در ماه را برای جذب مشتری بیشتر هزینه میکنند.
https://www.clickyab.com/blog/%d9%86...7%d9%88%d9%84/