1- معرفی
مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر مركزي است تحت مديريت متخصصين حرفهاي كه با ارائه خدمات حمايتي از ايجاد و توسعه حرفههاي جديد توسط كارآفريناني كه در قالب واحدهاي نوپاي فعال در زمينههاي مختلف منتهي به فناوري متشكل شدهاند و اهداف اقتصادي مبتني بر دانش و فن دارند، پشتيباني ميكند. این مدیریت از ايجاد و توسعه كسب و كارهاي كوچك و متوسط در زمينه تحقيقات كاربردي و توسعهاي، طراحي مهندسي، مهندسي معكوس، انتقال فناوري و ارائه خدمات تخصصي در جهت تجاري كردن نتايج تحقيقات حمايت مينمايد. هدف از اين امر تحقق نوآوري و شكوفايي در فناوري كشور و ايجاد فرهنگ كسب ثروت از طريق فناوريهاي روز جهان ميباشد.
در اين راستا خدمات زير ارائه ميگردد:
- ارائه خدمات در جهت تسريع رشد واحدهاي پذيرفته شده
- ارزيابي و مشاوره در جهت اصلاح و بهبود طرحها و ايدههاي ارائه شده به این مدیریت
- تامين محل كار و ارائه خدمات اوليه اداري
- معرفي جهت استفاده از خدماتآزمايشگاهي و كارگاهي دانشگاه اميركبير
- نظارت بر روند رشد و تحليل مستمردستاوردها بمنظور افزايش كارايي
- جهت دهي به طرحها و ايدهها به منظور رفعنيازهاي فناورانه كشور
2- فضای استقرار در مدیریت فناوری و توسعه نوآوری
محل استقرار و ظرفیت جذب واحدهای فناور طی سالهای فعالیت تاکنون در جدول شماره 1 نشان از آن دارد که در ابتدای تأسیس، مجموعه برای جذب ایدههای فناورانه و حمایت از صاحبان ایده، دارای محدودیت فضای استقرار بوده و با توجه به این امر تا سال 1392 معرفی این مدیریت و خدمات قابل ارائه از طریق سایت، نمایشگاهها و برنامههای ترویجی در سطح دانشجویان یا ارتباطات چهره به چهره انجام میشد و ساز وکار مدونی برای جذب واحدهای فناور و یا تبلیغات گسترده در سطح دانشگاه انجام نشد. با این حال همواره متقاضیان ورود به مدیریت فناوری و توسعه نوآوری از ظرفیت موجود بیشتر بوده اند.
جدول 1- محل استقرار و ظرفیت جذب واحدهای فناور در سالهای مختلف
ردیف سال محل مساحت مربوط به واحدهای فناور (متر مربع) ظرفیت جذب ( اتاق) تعداد واحد فناور* تعداد متقاضیان ورود به مرکز
1
1383
ساختمان فاتح
0
0
***
2
1384
دانشکده نساجی
0
0
***
3
1385
ساختمان فرهاد
450
15
7
***
4
1386
ساختمان بالاور
554
15
15
***
5
1387
ساختمان بالاور
554
15
11
46
6
1388
ساختمان بالاور
554
15
17**
29
7
1389
ساختمان سعید
448
19
17
21
8
1390
ساختمان سعید
448
19
19
27
9
1391
ساختمان سعید
448
19
24
49
10
1392
ساختمان سعید
448
19
24
85
11
1393
ساختمان جدید
730
36
14
103
12
1394
ساختمان جدید
1500
60
24
28
*در سال 1386 در اتاقهای این مدیریت، مجموع واحدهای رشد و پیش رشد و آزمایشی مستقر بودند، منظور از واحد آزمایشی آنست که واحد تا زمان برگزاری جلسه شورا در محل این مدیریت مستقر میگردید و در صورت تأیید شورا، استقرار از زمان ورود به محل محاسبه میشد و در صورتی که در شورا تایید نمیگردید باید محل استقرار را تخلیه مینمود.
**تعداد واحدهای تحت حمایت بیش از ظرفیت اعلام گردیده زیرا دو واحد بصورت غیر مستقر تحت پوشش حمایتی مدیریت فناوری و توسعه نوآوری قرار گرفته بودند.
*** اطلاعات در دست نمیباشد.
فضای فیزیکی مجموعه از سال 89 تاکنون مطابق با نمودار شماره 1 میباشد.
https://startupforum.ir/images/imported/2017/11/443.jpg3- معرفی بخشهای مختلف مدیریت فناوری و توسعه نوآوری به همراه نمودارهای آماری مربوطه
نمودار 1- مقایسه فضای فیزیکی مدیریت فناوری و توسعه نوآوری طی سالهای مختلف
کادر کارشناسان این مدیریت، طی سالها به طرحریزی زیرساختهای لازم جهت توسعه و گسترش فعالیتهای مدیریت فناوری و توسعه نوآوری پرداختهاند که این کار با استفاده از تجربیات اندوخته شده آنان و با تدوین آیین نامههای مربوط به پذیرش، استقرار، ارزیابی، خروج و ... آغاز و با تدوین استراتژی مدیریت فناوری و توسعه نوآوری که پروژه ای دو ساله با همکاری کلیه اعضای مدیریت فناوری و توسعه نوآوری و مشاور پیاده سازی استراتژی تدوین گردید، نهایی شد.
هدف اصلی تدوین استراتژی مدیریت فناوری و توسعه نوآوری:
- تعیین جهت گیری های کلی سازمان و تشریح اصول برای کارگزاران فعلی و آتی
- تعیین محورهای اصلی و فرعی حرکت سازمان
- تعیین اهداف اصلی سازمان با بهره گیری از قوانین پایه و تجارب گذشته
- لزوم تعریف نقشه راهی که منبعث از تفکر جمعی شامل مدیران، کارشناسان و ذینفعان باشد
- تعیین اهداف کمی قابل دسترسی بعنوان راهنمای حرکت سازمان
1-3- بخش پذیرش/ ارتباطات/اطلاع رسانی:
الف- فعالیتهای این بخش شامل موارد ذیل می باشد:
- ارائه اطلاعات کامل به متقاضیان شامل: معرفی، شرح خدمات ، وضعیت جاری، شرایط و ملاکهای پذیرش، ارائه فرمها و...
- ثبت پذیرش و تشکیل پرونده برای متقاضیان
- انجام پیگیریها و اطلاع رسانی در خصوص پروندههای جاری تا تعیین تکلیف شورا
- انجام هماهنگی با اعضای شورا جهت تشکیل جلسات شورا
- برگزاری جلسات معارفه برای واحدهای جدیدالورود جدید
- طراحی استندها و بروشورهای تبلیغاتی مورد استفاده جهت معرفی واحدهای فناور (بروشور، پوستر، استند...)
- برنامهريزي و شركت مدیریت فناوری و توسعه نوآوری و واحدهای فناور در نمايشگاهها، همایشها و...
- جمع آوري، ارسال و دریافت گزارشات و اخبار مدیریت فناوری و توسعه نوآوری و واحدها به رسانه ها و مؤسسات ديگر.
- بروز رسانی بانک اطلاعاتی محتوایی مجموعههای مرتبط کشور
- اطلاع رساني و تبليغات دورههای آموزشی
- آرشیو اطلاعات برگزاری دورهها (فیلم، صوت، جزوه، محتوا و...
- تهیه و برنامه ریزی هدایا و اقلام تبلیغاتی برای معرفی مجموعه
- رابط بین مدیریت فناوری و توسعه نوآوری و معاونت فناوری وزارت علوم و تحقیقات، معاونت فناوری ریاست جمهور، کلیه مراکز رشد و کارآفرینی دانشگاهها و...
- در نمودار 2 ظرفیت جذب واحدهای فناور در این مدیریت از سال 89 تا پایان 93 به همراه تعداد متقاضیانی که درخواست ورود به مجموعه را داشتهاند، ترسیم شده است.
https://startupforum.ir/images/imported/2017/11/444.jpg
نمودار 2- اطلاعات پذیرش متقاضیان در مدیریت فناوری و توسعه نوآوری
2-3- بخش ارزیابی طرحهای جدید:
فعالیتهای این بخش شامل موارد ذیل میباشد:
- ارائه راهنماییهای تخصصی به مراجعین به منظور تهیه طرح توجیهی
- بررسی طرحهای ورودی بهمدیریت فناوری و توسعه نوآوری
- ارتباط با اساتید و هماهنگیهای لازم جهت بررسی فنی طرحهای ورودی بهمدیریت فناوری و توسعه نوآوری
- جلسه با اساتید در ارتباط با بررسی فنی طرحهای ورودی
- بررسی نتایج کارشناسی و ارائه نتایج بررسیها به شورایمدیریت فناوری و توسعه نوآوری
- مشاوره به واحدهای فناور در جهت تنظیم برنامه کاری
- تکمیل بانک اساتید همکار بامدیریت فناوری و توسعه نوآوری
- ایجاد تغییرات و به روز رسانی فرمهای پذیرش
- بروز رسانی بانک اطلاعات واحدهای فناور، پیگیری و استمرار ارتباط با واحدها
- نگهداری و بروز رسانی پرونده های واحدهای فناور (بایگانی و نگهداری سوابق نظارت و ارزیابی واحدهای فناور در پرونده فیزیکی و الکترونیکی)
- ارتباط با انجمنهای علمی و کانون فارغ التحصیلان جهت همکاریهای لازم بامدیریت فناوری و توسعه نوآوری
- بررسی واحد های پذیرفته شده بر اساس برنامههای کاری داده شده در طرح توجیهی
واحدهای مستقر در مدیریت فناوری و توسعه نوآوری در 4 حالت متفاوت پذیرش میشوند که شامل موارد ذیل میباشند:
- واحدهایی که جهت ورود به دوره پیش رشد آماده میشوند
- واحدهای مستقر در دوره رشد مقدماتی
- واحدهای مستقر در دوره رشد
- واحدهای دانش بنیان
- در نمودار 3 تعداد این واحدها به تفکیک نوع و سال آورده شده است.
نمودار3- وضعیت واحدهای فناور مستقر به تفکیک سال3-3 بخش نظارت و ارزیابی واحدهای فناور:
فعالیتهای این بخش شامل موارد ذیل میباشد:
- تدوین محتوا و مدیریت جلسات هم افزایی و نگهداری سوابق و ارائه گزارش از جلسات
- ارائه گزارش سالیانه ارزیابی واحدهای فناور به مدیریت مجموعه و استفاده از آن در گزارشات درخواستی وزارت علوم، ستاد ریاست جمهوری، معاونت پژوهشی دانشگاه و ...
- جمع بندی و تدوین پیشنهادات اصلاحی مبتنی بر بازخورد نظرات دریافتی از واحدهای فناور
- تدوین و بروز رسانی دفترچه راهنمای نحوه نظارت و ارزیابی واحدهای فناور و برنامهریزی آموزشی مربوط به آن
- تهیه برنامه زمانبندی و اجرای فرآیند ارزیابی واحدهای فناور
- اجرای بازدیدهای دورهای از واحدهای فناور
- تهیه گزارش از بازدیدهای صورت گرفته (ارائه گزارش به واحد مربوطه و مدیریت)
- ارائه گزارشات مربوط به تعیین وضعیت واحدهای پیش رشد و رشد به مدیریت و تهیه فایل گزارش برای جلسات شورا پس از انجام فرآیند ارزیابی واحدهای فناور که در دورههای زمانی مشخص انجام میشود، در خصوص ادامه فعالیت واحدها تصمیم گیری میشود.
واحدهایی که پس از اتمام فعالیت از این مدیریت خارج میشوند به 4 گروه تقسیم میشوند:
1- خروج موفق:
خروج موفق واحد فناور با شرایط ذیل حاصل میگردد:- ثبت شرکت انجام شده باشد.
- تولید محصول مرتبط با ایده محوری بصورت نیمه صنعتی انجام گردد. (در مواردی که ایده محوری به گونهای باشد که تولید نیمه صنعتی معنی نداشته باشد مثلا تولید نرمافزار سفارش محور، موضوع با شرایط خاص خود سنجیده و اعلام نظر میگردد.)
- قرارداد فروش محصول و یا اسناد مربوطه در پرونده واحد فناور موجود باشد.
- واحد فناور توان عقد قرارداد فروش با مشتری خود را داشته باشد.
- واحد از نظر چارت سازمانی و سازماندهی به یک شرکت منسجم و مستقل تبدیل شده باشد.
- دستیابی واحدفناور به میزانی از دانش مدیریتی که بتواند تیم خود را هدایت و رهبری نماید.
- داشتن برنامهریزی مناسب تامین سرمایه برای ادامه فعالیت، بطور مثال توان مشارکت با سرمایهگذار و ارائه مستندات مبنی بر جذب سرمایهگذار . 2- خروج ناموفق:
در صورتیکه واحد فناور شرایط خروج موفق را نداشته باشد و یا در تعهدات خود نسبت به مدیریت فناوری و توسعه نوآوری کوتاهی کرده و یا از ضوابط و مقررات عدول نموده باشد، در این صورت پیشنهاد خروج ناموفق واحد برای طرح در جلسه شورا آماده میگردد و با تایید شورای مدیریت فناوری و توسعه نوآوری حکم خروج ناموفق واحد صادر میشود.
3- خروج واحدهایی که جهت آمادگی به دوره پیش رشد پذیرفته شدهاند.
شامل واحدهایی میباشد که بصورت آزمایشی در مدیریت فناوری و توسعه نوآوری مستقر شدهاند ولیکن شرایط ورود به این مدیریت را طی این مدت حاصل نکردند.
4- توقف فعالیت:
در این حالت واحد فناور بنا به دلایلی از قبیل مشکلات اقتصادی، سفر خارج از کشور اعضاء گروه و ... تا مدتی نمیتواند فعالیت نماید لذا درخواست شرکت مربوطه در شورای مدیریت فناوری و توسعه نوآوری بررسی شده و تصمیم گیری میشود.
نمودار 4- وضعیت واحدهای خارج شده از مدیریت فناوری و توسعه نوآوری به تفکیک سال
نمودار 5- مقایسه تعداد واحدهای خارج شده و واحدهای پذیرفته شده در هر سال
3-4 بخش مالی /اداری/پشتیبانی
الف – فعالیتهای این بخش شامل موارد ذیل میباشد:
- تنظیم نحوه اعطای کمکهای مالی خارج از اعتبارات تعریف شده
- پیگیری بازپرداخت وامها و حمایتها
- مدیریت قراردادهای حقوقی با واحدهای فناور
- مدیریت اختصاص امکانات فیزیکی مجموعه
- مدیریت تعاملات مالی با واحدهای فناور
- مدیریت اموال و تجهیزات فیزیکی مجموعه
- انجام امور مربوط به درآمدهای متفرقه مدیریت فناوری و توسعه نوآوری
- شناسایی و بروز رسانی منابع مالی حمایتی برای واحدهای فناور
- نظارت بر رعایت مقررات تردد و حضور افراد در مدیریت فناوری و توسعه نوآوری
- مسئولیت هماهنگی و اجرای شرکت در نمایشگاهها
- پشتیبانی تدارکاتی از برگزاری دورههای آموزشی مدیریت فناوری و توسعه نوآوری
- انجام امور رییس دفتر مدیریت شامل:
- پاسخ به تماس تلفنی با مدیریت و هماهنگی با وی
- مسئولیت دبیرخانه
- نظارت بر کار نیروهای خدماتی
- دریافت نامه ها، اوراق، پروندهها و سایر مکاتبات رسیده به حوزه ریاست و پیگیری آنها
- تفکیک و توزیع نامهها و گزارشات و سایر مکاتبات بین افراد واحد مربوطه و پیگیری آنها
- حفظ و نگهداری و بایگانی کردن نامهها، پروندهها و گزارشات در محلهای مخصوص
- ابلاغ دستورات صادره سرپرست مربوطه به اشخاص
- تنظیم و ثبت وقت ملاقات و جلسات مدیر با واحدها و کارشناسان و مراجعین و مطلع ساختن مقامات یا افراد شرکت کننده در جلسات
- همکاری با کلیه واحدهای فناور حسب مورد
- ارسال و مراسلات نامهها
- هماهنگی جهت برگزاری جلسات داخلی و جلسات خارج از مدیریت فناوری و توسعه نوآوری (شوراها و همایشها)
- شناسایی و تدوین فرایندهای کاری دفتر مدیریت
- جلوگیری از تکرار و تداخل و یا اشتباهات مکاتبات اداری
- پیگیری شکایات واحدها در خصوص ارائه خدمات اعتبارات حمایتی مدیریت فناوری و توسعه نوآوری شامل اعتبارات تخصیص یافته در دوره پیش رشد و رشد و همچنین اعتباراتی میباشد که از سایر نهادها به این امر تخصیص مییابد از جمله این اعتبارات در سالهای اخیر اعتبارات فن آفرینی بوده که از طرف نهاد ریاست جمهوری در اختیار مدیریت فناوری و توسعه نوآوری قرار گرفت. در جدول 2 این موارد به تفکیک آورده شده است.
جدول 2- میزان حمایتهای صورت گرفته از واحدهای فناور (میلیون ريال)
سال 1387 1388 1389 1390 1391 1392 1393 خرداد 94 میزان حمایت پیش رشد و رشد 972 588 572 570 625 500 354 170 میزان حمایت فنآفرینی 0 1225 675 1850 750 250 0 0
نمودار 6- میزان حمایت پیش رشد، رشد و فن آفرینی از واحدهای فناور به تفکیک سال (میلیون ريال)
اعتبارات حمایتی که به واحدهای فناور پرداخت میشود بعد از خروج واحدها از مدیریت فناوری و توسعه نوآوری، باز پس گرفته میشود این موارد به تفکیک سال در جدول و نمودار ذیل آمده است.
لازم به توضیح است از بهمن ماه 1393 تاکنون تعداد 11 واحد فناور به مرکز اضافه شدهاند که متقاضی اعتبارات حمایتی میباشند.
جدول 3- بازپرداخت اعتبارات حمایتی (میلیون ريال)
سال 1387 1388 1389 1390 1391 1392 1393 خرداد 94 بازپرداخت اعتبارات حمایتی 25 0 210 260 595 952 692 53
نمودار 7- بازپرداخت اعتبارات حمایتی (میلیون ريال)
درآمد مدیریت فناوری و توسعه نوآوری حاصل از خدماتی که به واحدهای فناور و یا سایر افراد بنا به صلاحدید مدیریت ارائه میشود که شامل اجاره کارگاه، اجاره اتاق، درآمد بالاسری کارگاه و ... میباشد.
4- حمایت از شرکتهای دانش بنیان:
جدول 4- درآمد حاصل از ارائه خدمات مدیریت فناوری و توسعه نوآوری (میلیون ريال)
سال 1387 1388 1389 1390 1391 1392 1393 خرداد 94 درآمد حاصل از خدمات مرکز رشد و کارآفرینی 110 216 177 444 656 500 727 198
https://startupforum.ir/images/imported/2017/11/450.jpg
نمودار 8- درآمد حاصل از ارائه خدمات مدیریت فناوری و توسعه نوآوری (میلیون ريال)
3-5- بخش آموزش و مشاوره:https://startupforum.ir/images/imported/2017/11/451.jpg
فعالیتهای این بخش شامل:
· بهینهسازی عناوین آموزشی و زمان مناسب هر آموزش حضوری و غیر حضوری بر اساس نیازهای واحدهای فناور طبق نظرات کمیته تخصصی آموزش
· سنجش و گزینش و تکمیل بانک اطلاعات اساتید، مشاورین و اظهار نظرهای فنی
· اطلاع رسانی و تبلیغات دورهها
· ثبت نام مالی و تدارکات دورهها · تهیه گزارش دورههای آموزشی، گزارش مالی و بررسی فرمهای ارزشیابی
· برنامه ریزی سالیانه اجرای آموزشها
· برگزاری دورهها· تبدیل لیست اسامی به گواهینامههای امضا شده· آرشیو اطلاعات برگزاری دورهها (فیلم، صوت ، جزوه، محتوا و ..)
· آرشیو محتوای دورهها· تهیه فیلم از کلاسها· تهیه بانک اطلاعاتی شرکت کنندگان· قراردادهای اساتید دورهها، خرید خدمت و پروژهها (تنظیم، توشیح، دستور پرداخت و .. )
· تعیین و درخواست دورهها · پیگیری وضعیت واحدهای مشاوره گرفته از واحد مشاوره دورههای آموزشی مدیریت فناوری و توسعه نوآوری پس از نیازسنجی از واحدها برنامه ریزی شده و سبد آموزشی جهت برگزاری آنها تهیه میشود. در این دورههای آموزشی علاوه بر واحدهای فناور، دانشجویان و سایر علاقه مندان نیز میتوانند شرکت نمایند.
آموزش مجازی واحد آموزش و مشاوره مدیریت فناوری و توسعه نوآوری:آموزش مجازی مدیریت فناوری و توسعه نوآوری شامل فایلهای صوتی میباشد که توسط واحد آموزش و مشاوره برای واحدهای فناور و کارکنان توسط پست الکترونیکی ارسال میشود. این فعالیت از اسفند 93 آغاز شده است که طی اسفندماه به میزان 3.5 نفر- ساعت بوده است.
نمودار 9- نفرساعت آموزش حضوری واحد آموزش و مشاوره
جدول 5- لیست دورههای آموزشی برگزار شده از سال 84 تا خرداد 94
ردیف
عنوان کلی
عناوین دورههای برگزار شده
تعداد دورهها
نفر ساعت شرکت کننده
1
کارآفرینی
مقدمه ای بر کارآفرینی
خویش فرمای خلاق
کارآفرینی در حوزه ICT
کارآفرینی سازمانی
کارآفرینی در حوزه تجارت الکترونیک
کارآفرینی سازمانی
کارگاه بین المللی کارآفرینی
آشنایی با مبانی کارآفریني
آشنایی با راه اندازي كسب و كار
مبانی کارآفرینی و خلاقیت
کلیدهای موفقیت درکارآفرینی
15 دوره
40740
2
خلاقیت، ایدهیابی و شناسایی فرصتها
خلاقیت و کارآفرینی
خلاقیت و نوآوری
خلاقیت فردی و گروهی
خلاقیت
خلاقیت نظام یافته
راهکارهای خلاقیت نظام یافته (TRIZ)
فنون ایده یابی و شناسایی فرصت ها
کاربرد نوآوری نظام یافته در حل مسائل کسب و کار
16 دوره
33768
3
مدیریت پروژه
رهبری و مدیریت پروژه
سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه MSP))
7 دوره
16576
4
آشنایی با مسائل حقوقی شرکتها
آشنایی با مراحل ثبت شرکت ها
مجوزهای لازم در راه اندازی کسب و کار
آشنایی با فنون عقد قرارداد (ملاحظات فنی تخصصی و حقوقی)
حقوق قراردادها
مجوزهای لازم در راه اندازی کسب و کار
حقوق مالکیت فکری و ثبت اختراع
حقوق کسب و کار
آشنایی با مسائل حقوقی شرکت ها
11 دوره
19380
5
مدیریت مالی
جذب منابع مالی
مهندسی هزینه
مدیریت هزینه
تجزیه و تحلیل مالی مبتنی بر کسب و کار
تهیه بودجه جاری شرکت ها
آشنایی با تکالیف قانونی و مفاهیم اولیه مالی
قیمت گذاری
آشنایی با تکالیف قانونی و مفاهیم اولیه مالی
تهیه صورت های مالی و اظهارنامه مالیاتی
تامین منابع مالی
آشنایی با مالیات مستقیم و معافیتهای آن
13دوره
44892
6
امکان سنجی طرح های تجاری
تهیه و تدوین طرح کسب و کار (Business plan)
ارزیابی تجاری یک ایده
11 دوره
34854
7
بازاریابی، فروش و تبلیغات
مدیریت فروش
اصول بازاریابی
کارگاه بازاریابی و تجاری سازی نتایج تحقیقات
بازاریابی و مدیریت فروش
کلیدهای طلایی کار تیمی
مهندسی تبلیغات خلاق
روش های نوین در مدیریت فروش
بازاریابی و فروش
مدیریت بازار و تحقیقات بازاریابی
بازاریابی و فروش
فروش
16 دوره
104904
8
مهارتهای فردی، مدیریتی و حرفه ای
مدیریت زمان
کار تیمی
مدیریت بر مدیریت ناپذیر
مدیریت عمومی
اصول و فنون مذاکره
10 دوره
32512
9
تجارت الکترونیک
کسب و کار اینترنتی
تجارت الکترونیک
4 دوره
2646
10
بورس و اوراق بهادار
آشنایی با بورس اوراق بهادار
2 دوره
260
11
مجموع
105 دوره
330532
دورههای آموزشی پیش بینی شده مدیریت فناوری و توسعه نوآوری برای سال جاری شامل بازاریابی، فروش، تبلیغات، نحوه شرکت در نمایشگاهها، مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها، قوانین مرتبط با تأمین اجتماعی، قوانین مرتبط با بیمه، مهارتهای مدیریتی، مدیریت منابع انسانی، اصول و فنون مذاکره و مهارتهای ارائه و معرفی محصول و خدمات میباشد.
با عنایت به قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان مصوبه مجلس شورای اسلامی و همچنین ماده 17 قانون برنامه پنجم و ماده 154 قانون برنامه چهارم و با توجه به نیاز موجود، دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام به تصویب برنامههای حمایتی از شرکتهای دانش بنیان نموده است.
مدیریت فناوری و توسعه نوآوریدانشگاه صنعتی امیرکبیر با هدف شکل دهی شرکتهای دانش بنیان و تبدیل پژوهشهای بنیادی به فناوریهای مورد نیاز کشور، نخبگان دانشگاهی را در مسیر تبدیل ایده به محصول یاری میکند.
مأموریت این مدیریت ایجاد زیر ساخت لازم به همراه پشتیبانیهای مؤثر شرکتهای دانش بنیان میباشد تا آنها را در جهت تجاری سازی موفق محصولات/خدماتشان یاری نماید و بدین ترتیب هم دانشگاه و هم کارآفرینان از منافع مادی و معنوی دستاوردهای حاصل بهرهمند گردند.
شرکتهای دانش بنیان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دو دسته شرکتهای دانش بنیان حمایتی و دانش بنیان دانشگاهی تقسیم میشوند.
4-1- شرکتهای دانش بنیان حمایتی:
مجموعه های فناور رشد یافته در قالب شرکتها یا مؤسسات خصوصی و تعاونی هستند که حداقل شاخصهای رشد یافتگی این مجموعهها عبارتند از:
- دارا بودن محصول یا خدمات با فناوری پیشرفته و ارزش افزوده بالا
- داشتن طرح تجاری و عملیات زمان بندی شده مناسب
نکته: لازمست در طرح تجاری بازار مناسب، توان مدیریتی، ساختار نیروی انسانی، گردش مالی لازم برای توسعه فعالیت شرکت دیده شده باشد.
رویههای پذیرش، نظارت و ارزیابی، آموزش و مشاوره، امور مالی و عقد قراردادها و نحوه تعامل دانشگاه با این شرکتها و نحوه استقرار و خروج آنها توسط مجموعه ستاد مدیریت فناوری و توسعهنوآوریدر حال تدوین میباشد.
4-2- شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی:
شرکتهایی هستند که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و بصورت وابسته به دانشگاه امیرکبیر فعالیت مینمایند.
نحوه شکل گیری و تعامل دانشگاه با این دسته از شرکتها در حال حاضر در یک گروه کارشناسی مورد بررسی میباشد.
همچنین مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه امیرکبیر به منظور حمایت از شرکتهای دانش بنیان و تأسیس پارک علم و فناوری زمینی به مساحت 000/30 مترمربع در منطقه شهریار تهیه نموده است. در حال حاضر یک سوله در آن احداث گردیده و قابلیت احداث 15 سوله دارد. جهت تکمیل موارد ذیل در پارک علم و فناوری دانشگاه نیاز مالی وجود دارد که باید مرتفع گردد:
- پست برق صنعتی
- گاز با مصرف صنعتی
- احداث سولههای بیشتر
- تکمیل و تجهیز ساختمان اداری برای شرکتها
- تکمیل سیستمهای برق، آب و فاضلاب و گاز در محوطه پارک
https://startupforum.ir/images/imported/2017/11/452.jpg
تصویر 1- نمایی از محوطه زمین واقع در شهریار
https://startupforum.ir/images/imported/2017/11/453.jpg
تصویر 2- نمایی از ساختمانهای در حال احداث
اهداف و ماموریت ها
مطالعات انجام شده نشان می دهد در اقتصاد رو به رشد جهان، توجه به فن آوری و اقتصاد مبتنی بر آن، نقش بسیار موثری در توسعه کارآفرینی، توسعه ملی، رشد و رونق اقتصادی کشورها ایفا می نمایند. لیکن عدم آشنایی موسسات نوپا و یا واحدهای سنتی با شرایط کاری کنونی،بازار مصرف، هزینه های بالای راه اندازی و عدم آشنایی با مدیریت اثرگذاری مدیریت تحول، سبب ناپایداری و ریسک بالای آنها در سالهای ابتدایی تاسیس و یا توسعه می گردد. در همین راستا به منظور حمایت از موسسات کوچک و متوسط در توسعه کارآفرینی، در اکثر کشورها مراکزی بنام مرکز رشد و یا انکوباتور ایجاد شده است. این مراکز معمولاً در یک پارک فناوری و یا یک دانشگاه ایجاد می شوند تا کارآفرین بتواند با دریافت حمایتهای مرکز، دستاوردهای تحقیقاتی، ایده های نوین و یافته های علمی خود را به کسب و کار تجاری تبدیل نماید.
مرکز رشد واحدهای فن آوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر مرکزی است چند منظوره که براساس مصوبه مورخه 28/08/82 کمیته تخصصی فن آوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی شده و هدف آن ارائه خدمات پشتیبانی جهت ایجاد و توسعه حرفه های جدید توسط کارآفرینانی است که در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه های مختلف منتهی به فن آوری متشکل شده اند و اهداف اقتصادی مبنی بر دانش و فن دارند. رئوس اهدافی که مراکز رشد واحدهای فن آوری دانشگاه امیرکبیر برای دستیابی به آنها برنامه ریزی نموده و تلاش می نماید به شرح زیر است:
- ترویج فرهنگ کارآفرینی مبتنی بر فن آوری
- تجاری سازی و ارتقاء فن آوری بومی، تولید و توسعه فن آوری
- حمایت از کارآفرینان فن آور
- جذب و حمایت متخصصین و مخترعین
- جذب سرمایه گذاران
- همکاری با سازمانهای بزرگ دولتی و خصوصی
- ارائه آموزشهای عمومی و تخصصی در حوزه مدیریت و توسعه فن آوری
- همراهی و همراستایی با طرح های ملی و چشم انداز بیست
شرایط و معیارهای پذیرش
شناسایی و جذب طرحهای برتر که بر اساس معیارهای مرکز، پتانسیل دستیابی به بالاترین میزان موفقیت و بازدهی را داشته و برای رشد خود نیازمند حمایت مرکز میباشند، توسط بخش پذیرش صورت میگیرد. از جمله مهترین معیارهای پذیرش در این مرکز میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- داشتن نیروهای مدیریتی و متخصص در حوزه ایده محوری
- تثبیت ایده و قابل اجرا بودن آن
- میزان نوآوری و خلاقیت در طرح
- سطح فناوری طرح
- سودهی اقتصادی
- توانایی کسب بازار
- امکان دسترسی به دانش فنی
- عدم وجود منع قانونی و حقوقی در روند اجرای طرح
- در حیطه صنایع مورد حمایت مرکز بودن طرح
- وجود نمونه نیمه صنعتی(یعنی زمانی که محصول به مشتری ارائه میشود بدون نیاز به ادعا، مشتری واقعی بودن،کارآمد بودن و مفید بودن محصول را تشخیص داده و بخشی از ادعا پوشانده شود که در نهایت پس از پذیرفته شدن طرح در مرکز رشد به محصول قابل عرضه به بازار تبدیل خواهد شد.)
مراحل پذیرش
- پرنمودن فرم درخواست پذیرش
- دریافت فرم طرح توجیهی ، تکمیل نمودن آن و دریافت رزومه اعضاء گروه و سپس ارائه به مسئول پذیرش جهت شروع پروسه ارزیابی طرح (ارائه پرینت فرم و ارسال فایل به آدرس [email protected] )
- ارزیابی فنی طرح
- دریافت تاییدیه استاد در رابطه با طرح (در قالب فرم تاییدیه استاد بر روی سایت)
- ارسال مدارک به اعضاء شورا و انتظار برای تشکیل جلسه
- شرکت در جلسه شورا و دفاع اعضاء تیم از طرح
مدت استقرار
استقرار واحدهای فناور در مرکز رشد شامل 2 نوع استقرار میباشد که به شرح ذیل آمده است:
- دوره رشد مقدماتی: متقاضیان در صورت پذیرش در دوره رشد مقدماتی به مدت 6 ماه در مرکز رشد مستقر میگردند. طی این مدت به افراد و یا گروههای مستعدی که دارای ایده های نوآورانه صنعتی هستند، مشاوره و آموزشهای لازم برای آشنایی با بازار، شناسایی گروه کاری، تثبیت ایده کاری و ایجاد هویت حقوقی مستقل داده شده و در صورت موفقیت در این دوره مقدماتی و کسب هویت حقوقی مستقل، واحدهای نوپا میتوانند متقاضی اسکان رسمی در مرکز رشد شوند. در دوره پیش رشد تا سقف 7 میلیون تومان از واحد فناور حمایت خواهد شد
- دوره رشد:
دورهای است حداکثر 3 ساله که طی آن واحدهای فناوری مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشدیافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز رشد خارج می شوند. در این دوره واحد فناور تا سقف 20میلیون تومان حمایت خواهد شد.