در ایران به دلیل این که مشتریان بیشتر ترجیح می دهنده به جای روش های سنتی از خرید آنلاین استفاده کنند، وب سایت های تجارت الکترونیک و فروشگاه های آنلاین آرایشی و بهداشتی در حال رونق گرفتن هستند. ایران از نظر بالاترین میزان مصارف آرایشی و بهداشتی در میان ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد. ایران از لحاظ بالاترین میزان مصرف کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه بعد از عربستان، در جایگاه دوم قرار دارد.
تقاضای محصولات آرایشی و بهداشتی هنوز هم رو به افزایش است و گاهی اوقات هم واقعاً سریع رشد می کند. حالا در این جا سوالات زیادی مثل این که چرا ایران و عربستان تا این حد زیاد مصارف آرایشی و بهداشتی دارند، ایجاد می شود اما این مسئله را می توان در جایی دیگر بررسی کرد. با نظر به این واقعیت که اغلب مصرف کنندگان لوازم آرایشی در حقیقت نسل جوان تر و بیشتر درگیر تکنولوژی هستند، راه اندازی یک فروشگاه آنلاین تبدیل به یک مدل تجاری داغ برای کارآفرینان تکنولوژی شد. برخی مصرف کنندگان دوست دارند قبل از خرید محصولات آرایشی آن ها را تست کنند، با این حال برخی هم تمایل دارند تا همان محصولی که قبلاً بارها استفاده کرده اند را بخرند و این افراد می توانند گزینه خوبی برای فروشنگان آنلاین باشند.
بازار آرایشی و بهداشتی در ایران خیلی بزرگ است و ده ها فروشگاه آنلاین فعال در این بازار وجود دارد. هرچند درصد مصرف کنندگانی که آنلاین خرید می کنند بخش کوچکی از خریداران آفلاین را تشکیل می دهند، فرهنگ خرید آنلاین هنوز هم در حال گسترش می باشد و اندازه بازار را برای این وب سایت های تجارت الکترونیک بیشتر به صورت بالقوه تعریف می کند.
در این جا ۵ تا از برترین وب سایت های فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران را معرفی می کنیم:

  1. دیجی کالا

رهبر دیجی کالا، غول تجارت الکترونیک ایران، به تازگی بخش آرایشی و بهداشتی و زیبایی خود را راه اندازی کرده است. این شرکت پیش بینی کرده که در این بخش فروش بالایی داشته باشد و البته این آمار ناامید کننده هم نبوده است. دیجی کالا در زمینه وسعت دامنه محصولات آرایشی و بهداشتی در سراسر کشور، یکی از دارندگان وسیع ترین دامنه محصولات به شمار می آید. کاهش قیمت ها، فروش در مدت زمان محدود و ارسال رایگان هم مواردی هستند که در رقابت دیجی کالا با فروشگاه های آفلاین در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی، سلامت و زیبایی کمک می کند.

  1. بامیلو

سر سخت ترین رقیب دیجی کالا در این زمینه به شمار می آید که به سرعت در حال رشد دامنه محصولات خود در بخش سلامت و زیبایی می باشد. بامیلو همچنین یکی از رهبران بازار در زمینه مد آنلاین می باشد، یکی از رده محصولاتی که دیجی کالا هنوز به آن ورود نکرده است. بامیلو بعد از مد وارد زمینه آرایشی و بهداشتی شد، چون بین این محصولات یک وجه اشتراکی وجود دارد. گاهی اوقات ثابت شده که قیمت های بامیلو پایین نرخ قیمت در بازار آنلاین را دارند.

  1. خانومی

خانومی تنها مورد موجود در این لیست است که فقط روی محصولات زیبایی و آرایشی و بهداشتی تمرکز دارد. ارسال رایگان در سراسر کشور، گارانتی ۷ روزه بازگشت پول و پرداخت در زمان تحویل کالا همان چیزهایی است که خریداران می خواهند و این دقیقاً همان کاری است که خانومی انجام می دهد.

  1. بایکس

یکی از رهبران فروش آنلاین مد ایران است که به امید وارد شدن در رقابت داغ در زمینه آرایشی و بهداشتی وارد این عرصه شد. این شرکت با موفقیت توانست زنجیره ترکیب مد از لباس، ساعت، لوازم تزئینی، عینک، عطر و ادکلن گرفته تا محصولات آرایشی و بهداشتی که به تازگی اضافه کرده را داشته باشد. بایکس هم مثل سایر رقبای خود ارسال رایگان دارد.

  1. البسکو

البسکو در سال ۲۰۱۰ تأسیس شده و این شرکت هم وارد بازار آرایشی و بهداشتی شد. هرچند ممکن است این شرکت از لحاظ آگاهی محصولات و برند تجاری در این بخش از برخی بازیکنان این عرصه عقب تر باشد، اما این شرکت همان طور که به سمت دیجیتالی تر شدن می رود هنوز هم در این بازار رو به رشد سریع سهمی دارد.
در این جا ده ها نام دیگر هم هست که می توان به این لیست اضافه کرد. فروشگاه های آنلاین بیشتری در زمینه زیبایی، سلامت و آرایشی و بهداشتی هستند که این جا و آن جا پاپ آپ می کنند. این بازار جالب و شگفت انگیز همچنین باعث شده تا بازیگران خارجی هم به این عرصه ورود کنند و مستقیماً در تعامل باشند.


منبع: 5 استارت آپ ایرانی در زمینه زیبایی و آرایشی و بهداشتی - ایران استارت آپ