کاربرد دیجیتال مارکتینگ در ماه رمضان
ماه رمضان در کشورهای مختلفی مقدس شمرده می‎شود و زمانی است که مسلمانان به عبادت، شکرگزاری، استراحت و کنار خانواده بودن می‌گذارنند. ماه رمضان از دیدگاه صاحبان کسب‌وکارها و مارکترها متفاوت‌تر دیده می‌شود. ماه رمضان در کشورهای MENA (خاورمیانه و آفریقای شمالی) و قاره آسیا به عنوان بزرگ‌ترین فرصت تبلیغاتی در طی سال یاد می‌شود. از آن‌جایی که کشور ما نیز در منطقه خاورمیانه قرار دارد و یک کشور اسلامی است، این ماه از اهمیت بالایی برای کسب‌وکارها و برندها برخوردار است. رمضان امسال که از ۶ اردیبهشت آغاز می‌شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا، لغو مراسم اجتماعی-مذهبی، خانه‌نشین شدن بخشی از مردم، دورکاری، لغو شدن مهمانی‌های دورهمی افطار، لغو شدن سفرهای تفریحی در تعطیلات عید فطر و … بسیار متفاوت‌تر از رمضان‌‌های سال قبل است. یعنی، امسال مردم بیش از سال‌های قبل در فضای آنلاین حضور دارند و به دلیل کمتر بیرون رفتن، خریدهای اینترنتی نیز افزایش یافته است.


در این مطلب، تاثیرات ماه رمضان بر فضای آنلاین، کسب‌وکارهای آنلاین، رفتار کاربران در فضای شبکه‌های اجتماعی و موبایل را بررسی می‌کنیم. ۴ گام پیشنهادی گوگل برای کمپین‌های رمضان را در قالب یک اینفوگرافیک ارائه می‌دهیم و در نهایت، نکات تکمیلی درباره تبلیغات دیجیتال در ماه رمضان را توضیح می‌دهیم.





تغییر رفتار کاربران آنلاین در ماه رمضان
بررسی رفتار کاربران آنلاین در ماه رمضان در سال‌های گذشته ثابت کرده است مردم در ماه رمضان زمان بیشتری را در فضای آنلاین سپری می‌کنند. به عنوان مثال، استفاده از شبکه اجتماعی فیسبوک ۵%، متوسط زمان مشاهده ویدئو در یوتیوب ۱۱% و تعداد کامنت‌ها ۵۷% افزایش یافته است. علت این رخداد، تغییر برخی شرایط در این ماه مقدس است. روزه‌داری و عبادت‌های این ماه در کشورهای مسلمان باعث می‌شود تا ساعت خواب و بیداری مردم تغییر کند، ساعات کاری ادارات کاهش پیدا کند؛ بنابراین بدیهی است که مردم فرصت بیشتری برای حضور در فضای آنلاین دارند. ThinkwithGoogle گزارش می‌دهد که ۴۱% از مردم امارات در این ماه بیشتر خرج می‌کنند و توئیتر گزارش می‌دهد که در طول رمضان، ۸۳% از مصرف‌کنندگان مایل به استفاده از برندها و محصولات جدید هستند. نمودار زیر که توسط Criteo ارائه شده، تغییرات میزان ترافیک و خرید را قبل، در حین و بعد از ماه رمضان را نشان می‌دهد. این نمودار، اهمیت کمپین‌های تبلیغات دیجیتال را به وضوح برای کسب‌وکارها به خصوص خرده‌فروشان نشان می‌دهد.


تغییرات میزان ترافیک و فروش قبل، در حین و بعد از ماه رمضات





تاثیرات ماه رمضان بر رفتار کاربران در شبکه‌های اجتماعی
تاثیر ماه رمضان بر رفتار کاربران شبکه‌های اجتماعی


شبکه‌های اجتماعی را می‌توان جزء اولین کانال‌هایی دانست که به شدت تحت تاثیر رمضان قرار می‌گیرد و رفتار کاربران آنها در ماه رمضان تغییر محسوسی می‌کند. همین موضوع، فرصت بسیار خوبی را در اختیار برندها قرار می‌دهد تا حداکثر استفاده را از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و با یک استراتژی درست با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و حتی با تولید محتواهای خلاقانه و مرتبط با ماه رمضان، مخاطبان جدیدی جذب کنند. آمار و دیدگاه‌های زیر به شما کمک می‌کند تا اهمیت و تاثیر ماه رمضان بر شبکه‌های اجتماعی را درک کنید. همه این آمار و ارقام اهمیت حضور در شبکه‌های اجتماعی و تنظیم استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را پررنگ ‌تر می‌کند.


عادت‌های خرج کردن (Spending Habits): مردم در این ماه بیشتر خرج می‌کنند. خرید مردم در بازه زمانی ۱۲ تا ۵ بامداد در ماه رمضان ۲۰% بیشتر می‌شود؛ چرا که کاربران در این فاصله فعال‌تر هستند.
آماده‌سازی خرید (Shopping Operation): بر اساس گزارش فیسبوک و مطالعه‌ای که در کشور امارات انجام شده، ۴۷% از کاربرانی که در این تحقیق شرکت کرده‌اند، برنامه‌ریزی و آماده‌سازی برای خریدهای خود را از ماه قبل شروع می‌کنند.
عادت‌های جستجو (Searching Habits): بر اساس گزارش گوگل، میزان سرچ کاربران در ماه رمضان نیز ۲ برابر می‌شود؛ جستجوهایی نظیر دستور غذا، ادکلن، لباس، پیشنهادهای ویژه رمضان، اتومبیل، محتواهای مذهبی و دعاها و مواد غذایی.
جستجوی موبایلی (Mobile Search): حدود ۶۰% از سرچ‌ها در گوگل در ماه رمضان از طریق موبایل صورت گرفته است که نسبت به سایر ماه‌ها، ۵% بیشتر است. بنابراین، اهمیت موبایل فرندلی بودن وبسایت خود را نادیده نگیرید و بهینه‌سازی لازم را انجام دهید.
استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی (Social Media Usage): هیچ شکی نیست که شبکه‌های اجتماعی در ماه مضان، نقش بسیار مهمی را در زندگی مردم ایفا می‌کند. توئیر گزارش داده که تعداد توئیت‌ها در ماه رمضان، ۱۸% افزایش داشته و همچنین، مشاهده محتواهای ویدئویی در توئیتر، ۱۷% بیشتر شده است.
برای اینکه بتوانید از بستر شبکه‌های اجتماعی به منظور ارتقا کسب‌وکارتان در ماه رمضان، حداکثر استفاده را داشته باشید، باید موارد زیر را اجرا کنید:


زودتر برنامه‌ریزی کنید و تقویم محتوایی شبکه‌های اجتماعی خود را برای ماه رمضان آماده کنید.
در رسانه‌ای حضور، فعالیت و بازاریابی داشته باشید که مخاطبان شما حضور و فعالیت دارند.
محتواهای جذاب و متناسب با ماه رمضان تولید کنید.
نتایج فعالیت‌های خود را به صورت دقیق رصد، آنالیز و بهینه‌سازی کنید.
در کالج تپسل بخوانید! اینفوگرافیک موبایل مارکتینگ در سال 2017





تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل
تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
تاثیرات ماه رمضان بر رفتار کاربران موبایلی
تاثیر ماه رمضان بر کاربران موبایلی


در پستی که سال قبل در کالج تپسل منتشر کردیم، به اهمیت موبایل و تبلیغات موبایلی در ماه رمضان اشاره کردیم؛ به‌گونه‌ای که برخی رمضان را ماه تبلیغات موبایلی می‌نامند. چه بسا به دلیل شیوع ویروس کرونا، شرایط قرنطینه و دورکاری، این موضوع از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار است؛ چرا که افراد زمان بیشتر را در موبایل‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل صرف می‌کنند. بر اساس گزارش فیسبوک، مقدار کانورژن ریت موبایل در بازه زمانی رمضان نسبت به زمان‌های دیگر، ۴٫۸ برابر است. پیشنهاد ما به شما این است که در ماه رمضان، سهم بیشتری از بودجه تبلیغاتی خود را به تبلیغات موبایلی اختصاص دهید.


تبلیغات موبایلی در ماه رمضان به یک استراتژی قوی نیاز دارد. مارکترها باید از تجربیات رمضان سال‌های قبل استفاده کنند، رفتار کاربران قبل، در حین و بعد از ماه رمضان را بررسی کنند تا بتوانند کمپین‌های تبلیغاتی موفق‌تری را تجربه کنند. همچنین، کمپین‌‌های تبلیغات موبایلی خود را در زمان‌های اوج ترافیک اجرا کنند. تبلیغات درون برنامه (in-app ads) یکی از موفق‌ترین استراتژی‌ها برای ماه رمضان است. با توجه به حضور و تعامل بیشتر کاربران درون اپلیکیشن‌های بازی و سایر اپلیکیشن‌های کاربردی، این شیوه تبلیغاتی می‌تواند دسترسی به حجم زیادی از کاربران را برای کسب‌وکارها فراهم کند.


نمودار زیر که توسط ادجاست ارائه شده، میزان هزینه صرف شده در اپلیکیشن‌ها توسط کاربران موبایلی در بازه زمانی رمضان را نشان می‌دهد. این نمودار بر اساس مطالعه‌ روی ۱۳ هزار اپلیکیشن در کشورهای امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ترکیه، اندونزی، مالزی و سنگاپور بدست آمده و مربوط به رمضان سال ۲۰۱۹ است. همان‌طور که در نمودار مشخص است، میزان بودجه صرف‌شده در اپلیکیشن‌های E-Commerce در رمضان به شدت افزایش یافته است. این شرایط امسال نیز برقرار است و با وجود شرایط کرونا و قرنطینه، رشد بیشتری خواهد داشت.


تاثیر ماه رمضان بر اپلیکیشن های موبایل





شبکه تبلیغات Adcolony نیز در مطالعه‌ای که در کشورهای حوزه MENA و مصر انجام داد، به نتایج زیر دست یافت:


نتایج مطالعه Adcolony:


صرف زمان بیشتر در تلفن‌های هوشمند: ۶۲% از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که زمان بیشتری را در ماه رمضان در تلفن‌های هوشمند خود سپری می‌کنند.
محبوبیت‌ بازی‌های موبایلی در ماه رمضان: ۵۶% از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که زمان بیشتری را در ماه رمضان برای بازی‌های موبایلی صرف می‌کنند.
قدرت تبلیغات: ۶۰% از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که از طریق تبلیغات موبایلی خرید انجام داده‌اند.
استفاده از موبایل در طول روزه‌داری: ۶۳% از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که از موبایل خود در طول روز بیشتر از بعد از افطار یا هنگان سحر استفاده می‌کنند.
محبوبیت خرید آنلاین و خرید درون اپ: ۸۲% از خریداران در ماه رمضان از تلفن‌های هوشمند خود برای خرید آنلاین استفاده می‌کنند و ۵۱% از آنها خرید درون برنامه‌ای را ترجیح می‌دهند.
نقش تبلیغات مرتبط در خرید آنلاین: ۶۷% از پاسخ‌دهندگان می‌گویند که اگر محصولات و خدماتی که از طریق تبلیغات درون اپ به آنها نمایش داده می‌شود، مرتبط باشد، خرید می‌کنند.
بنابراین، از تبلیغات درون اپ غافل نشوید. به خصوص تبلیغات ویدئویی درون اپ با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. البته دقت داشته باشید که پیام واضح و نام برندتان در همان چندثانیه اول ویدئو باشد و به اندازه کافی جذاب باشد تا کاربر را به مشاهده ادامه ویدئو دعوت کند. نکته دیگری که در بازه‌های زمانی پرترافیک مانند عید نوروز، رمضان، یلدا و سایر مناسبت‌ها یمهم وجود دارد این است که رقابت تبلیغ‌دهندگان نیز بیشتر می‌شود، بنابراین مقدار بودجه و بید شما هم باید بیشتر از زمان‌های دیگر باشد تا به اندازه کافی بتوانید نمایش تبلیغ بدست آورید و دیده شوید.


شبکه تبلیغات موبایلی تپسل می‌تواند به شما در اجرای کمپین‌های تبلیغات درون برنامه‌ای کمک کند و تبلیغات شما را در فرمت‌های تبلیغاتی مختلف (بنری، ویدئویی، همسان و …) درون پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی نمایش دهد. کافی است از فرصت ویژه ماه رمضان استفاده کنید، وارد پنل تپسل شوید و کمپین تبلیغاتی خود را با محتواهای تبلیغاتی متناسب با این ماه اجرا کنید، نتایج را در پنل مشاهده کنید و بر اساس تحلیل‌ها، کمپین خود را با کمک کارشناسان تپسل بهینه‌سازی کنید.





۴ گام ساده برای کمپین‌های تبلیغاتی رمضان
آمار و ارقام گفته شده در بخش‌های قبل، یادآور چه نکاتی برای صاحبان کسب‌وکارها و مارکترها است؟ رمضان، یک فرصت طلایی برای بسیاری از برندها محسوب می‌شود تا با یک استراتژی درست، کسب‌وکارشان را رونق ببخشند. برنامه‌ریزی برای کمپین‌های تبلیغاتی ماه رمضان باید از ماه‌ها قبل بررسی و آغاز شود، مخاطبان هدف شناسایی شوند، محتواهای خلاقانه متناسب با این ماه خلق شوند و استراتژی دیجیتال مارکتینگ درستی تنظیم شود.


در کالج تپسل بخوانید! چگونه بهترین نتیجه را از کمپین تبلیغاتی یلدا بدست آوریم؟
به طور کلی، قیف بازاریابی کمپین‌های رمضان باید زودتر شروع شوند؛ فاز اول که مربوط به افزایش آگاهی از برند و توجه است باید حداقل ۴ هفته قبل از شروع رمضان شروع شود، فاز دوم باید در هفته اول رمضان که رفتار کاربران تغییر کرده است انجام شود و فاز نهایی که مربوط به ریتارگتینگ است، باید هفته آخر و نزدیک عید فطر انجام شود. در نهایت، مرحله ریتارگتینگ می‌تواند برای کسب‌وکار شما درآمدزایی کند که البته لازمه آن، اجرای درست مراحل اول و دوم است.


این راهنمای ۴ گامی توسط گوگل ارائه شده، به شما در فرایند برنامه‌ریزی کمپین‌های رمضان کمک می‌کند.


4 گام اجرای کمپین تبلیغات دیجیتال در ماه رمضان





نکات اجرای موفقیت‌آمیز کمپین‌های تبلیغاتی در ماه رمضان
۱- کلیدواژه‌های مهم در ماه رمضان
نقش کلیدواژه ها در ماه رمضان


بدیهی است که اغلب کلیدواژه‌هایی که در ماه رمضان سرچ می‌شوند، حول و حوش غذاها، دستور پخت غذاها و آدرس و مشخصات رستوران‌ها هستند. با توجه به بسته بودن رستوران‌ها در این ایام و این نکته که اغلب مردم این روزها در حال آشپزی هستند، بسته به نوع کسب‌وکارتان می‌توانید فعالیت‌های بازاریابی محتوای خود را پیرامون این کلیدواژه‌ها انجام دهید. از آن‌جایی که مردم در این بازه زمانی از وب‌سایت‌ها استفاده بسیاری می‌کنند، تبلیغات در فضای وب هم بسیار موثر واقع می‌شود. تبلیغات همسان و بنری از جمله موفق‌ترین شیوه‌های تبلیغاتی در فضای وب محسوب می‌شود. شبکه تبلیغاتی مدیااد به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی خود را در ماه رمضان به بهترین شکل ممکن اجرا کنید و به مخاطبان خود دسترسی داشته باشید.




تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد
مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
۲- شب بیداران در ماه رمضان
شب بیداران در ماه رمضان


اغلب کسانی که در این ماه روزه می‌گیرند، تا سحر بیدار هستند تا بتوانند به اندازه کافی آب بنوشند و وعده سحری را طبخ و میل کنند. بنابراین، شما باید کمپین‌های تبلیغات دیجیتال خود را به صورت اتوماتیک در این ساعات افزایش دهید و با توجه به رقابت بیشتر، قیمت بید را هم افزایش دهید تا به اندازه کافی توسط این کاربران شب زنده‌دار دیده شوید. همچنین، زمان‌بندی پست‌های شبکه‌های اجتماعی یا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را بر اساس این موضوع، با مخاطبان خود هماهنگ کنید.


۴- وبسایت موبایل فرندلی در ماه رمضان
وبسایت موبایل فرندلی در ماه رمضان


همان‌طور که گفته شد، موبایل در ماه رمضان نقش بسیار مهمی را برای مسلمانان ایفا می‌کند. در مواقعی که خسته هستند، گرسنه هستند یا می‌خواهند زمان آزادشان را سپری کنند، به سراغ موبایل می‌روند. بنابراین، باید وبسایت خود را موبایل فرندلی طراحی کنید و به خصوص لندینگ پیج‌هایی که برای کمپین‌های رمضان در نظر دارید را مختصر، جذاب و با سرعت بالا طراحی کنید تا کاربران به راحتی استفاده کنند.


۵- داستان‌پردازی در محتواهای تبلیغاتی ماه رمضان
داستان پردازی در محتواهای تبلیغاتی ماه رمضان


محتواهای تبلیغاتی که در این ماه به مخاطب نمایش داده می‌شوند باید بتوانند احساسات مردم را تحت تاثیر قرار دهند. استفاده از تکنیک داستان‌پردازی بهترین شیوه انتقال مفهوم و اثرگذاری بر مخاطب در ماه رمضان است. مسلمانان در این ماه به دلیل آسوده‌تر بودن، تمایل بیشتری به شنیدن و دیدن داستان‌های معنادار دارند. اگر بتوانید محتوای ویدئوهای تبلیغاتی خود را با داستان‌پردازی مزین کنید، موفق‌تر خواهید بود.


۶- محتواهای متناسب با ماه رمضان
محتواهای تبلیغاتی متناسب با ماه رمضان


سعی کنید با ایجاد محتواهای خلاقانه و مرتبط با ماه رمضان با گروه‌های مختلف مخاطبان هدفتان ارتباط برقرار کنید و آنها را تحت تاثیر قرار دهید. بسته به نوع کسب‌وکارتان سعی کنید مفاهیمی مانند عبادت، خانواده، پارامترهای ماه رمضان، غذاهای مخصوص این ماه، سلامتی و زیبایی، بازی‌ها و سرگرمی‌ها را در محتواهای خود بگنجانید و مخاطبان را جذب برند خود کنید. به علاوه، سعی کنید نمایش محتواها را بر اساس زمان تنظیم کنید؛ یعنی قبل و بعد از افطار یا قبل و بعد از سحر، محتواهای مناسب به مخاطبان نمایش دهید.





تجربه شما از اجرای کمپین‌های تبلیغات دیجیتال در ماه رمضان چیست؟ رفتار کاربران آنلاین ایرانی در این بازه زمانی چه تغییری می‌کند؟ به نظر شما شیوع ویروس کرونا و همزمانی آن با ماه رمضان باعث تغییر چه الگوهای رفتاری در کاربران آنلاین می‌شود؟ حتماً نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.
مقالات بیشتر در زمینه دیجیتال مارکتینگ را در کانال تلگرام ما به سادگی دنبال کنید telegram