بازاریابی درون‌گرا (که با عناوین: بازاریابی جاذبه‌ای، بازاریابی ربایشی یا به انگلیسی inbound marketing هم شناخته می‌شود) نوعی بازاریابی غیرمستقیم است که به‌جای تمرکز بر تبلیغات بر محتوا تمرکز دارد. برخلاف بازاریابی برونگرا که بر فروش مستقیم تمرکز دارد بازاریابی درون‌گرا تمرکز اصلی خود را بر رفع سؤالات و دغدغه‌های ذهنی مخاطب قرار می‌دهد و در ادامه بدون اینکه مستقیماً محصول یا خدمتی را به آن‌ها معرفی کند، خود مخاطب به این نتیجه می‌رسد که نسبت به خرید اقدام کند.
فرض کنید که شما می‌خواهید فرش بفروشید. در روش بازاریابی برونگرا و سنتی از تبلیغات و معرفی مستقیم محصول (فرش) استفاده می‌شود. اما بازاریابی جاذبه‌ای یا ربایشی شیوه‌ای متفاوت دارد. به‌عنوان‌مثال محتوایی دقیق و کارشناسی در مورد “روش‌های تشخیص فرش قلابی از اصل” تهیه می‌کنیم و آن را منتشر می‌کنیم، در این حالت خریداری که دنبال فرش باکیفیت و اصل است یا حتی فعلاً قصد خرید ندارد ولی کنجکاو است، مطلب شما را می‌خواند و جذب تعهد و صداقت شما می‌شود.
این مخاطب اگر قصد خرید فرش داشته باشد حتماً سراغ شما خواهد آمد چون شما به او کمک کرده‌اید تا فرش قلابی را از اصل تشخیص دهد. این‌یک مثال ساده از روش بازاریابی درونگرا است.
چرا لازم است از بازاریابی درونگرا استفاده کنیم؟
در دنیای امروز که دریای عظیمی از اطلاعات پیرامون ما را فراگرفته است و سرعت تولید اطلاعات هم در حال افزایش است خریداران نیز هرروز آگاه‌تر می‌شوند. باوجود دنیای دانش و اطلاعات فضای مجازی خریداران با یک جستجوی ساده می‌توانند اطلاعات دقیق و مفصلی درباره کالاها و خدمات در هرزمانی از شبانه‌روز به دست بیاورند.
از طرفی باوجود شبکه‌های اجتماعی اطلاعات محصولات و خدمات پرطرفدار خیلی زود به اشتراک گذارده می‌شوند و در کنار نظرات و تجربیات دیگران هیچ موضوع ناگفته‌ای درباره آن کالا یا خدمت باقی نمی‌ماند.
این سطح از آگاهی خریداران تاکنون در هیچ زمانی وجود نداشته است. هرچند این موضوع نکته مثبتی است، اما فرآیند بازاریابی و فروش را در این دنیای پررقابت بیش‌ از پیش سخت می‌کند.
اما نگران نباشید بازاریابی جاذبه‌ای یا بازاریابی درونگرا بسیار قدرتمند است و به شما کمک می‌کند تا دقیقاً آن چیزی را که مخاطبان به دنبال آن هستند دقیقاً درجایی می‌خواهند به دست بیاورند.
نام: inboundmarketing-dmacourse-com.jpg نمایش: 6 اندازه: 85.7 کیلو بایت