زمانی که در حال خواندن مجله‌ای مثل همشهری، زن روز و… هستید، برای خواندن تمامی تبلیغات آن وقت می‌گذارید؟ یا فقط آن‌هایی را می بینید که جلب توجه بیشتری می‌کنند؟
وقتی شرکتی برای تبلیغات در مجله‌ای پرمخاطب هزینه می‌کند، باید هزینه‌ی تمامی مخاطبان را بپردازد هر چند که تعداد زیادی از خوانندگان به تبلیغ هیچ توجهی نکنند(به خصوص اگر موضوع مقاله‌ای که تبلیغ در آن صفحه است، جالب نباشد). بسیاری از شرکت‌ها به جای پرداخت هزینه‌های گزاف تبلیغات مجله‌ای، به دنبال انتخاب‌های ارزان‌تر، هدفمندتر و پربازده‌تر در اینترنت هستند
با اینکه بازاریابی عملگرا یا پرفورمنس مارکتینگ بیشتر به عنوان روشی اینترنتی شناخته می‌شود اما نمونه هایی از آن را می توان در دیگر رسانه‌ها و روش‌ها دید. یکی از زیرمجموعه های بازاریابی عملگرا، بازاریابی پورسانتی است که در این روش به ناشر تبلیغ در ازای فروش محصول یا خدمات، هزینه پرداخت می‌شود.

چه کسانی از بازاریابی عملگرا استفاده می کنند؟

هر کسب و کاری که در اینترنت مخاطب داشته باشد از این روش استفاده می‌کند، این شرکت ها ممکن است مزون‌ها، شرکت‌های بیمه و یا حتی شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند راز جوانی یا کاهش وزن را دارند باشند. شرکت‌های کوچک با بودجه‌های کم از جمله کسب وکارهایی هستند که از بازاریابی عملگرا استفاده می‌کنند، چرا که با گرفتن نوع cpa( هزینه برای هر فروش) می توانند مطمئن باشند که هر مقداری که برای تبلیغات خرج کنند، به سرمایه شان برمی‌گردد.

با وجود این که پرفورمنس مارکتینگ تنها در صورتی که به فروش منجر شود هزینه برمی‌دارد اما با این حال این مزیت، این روش را از سایر روش‌های بازاریابی برتر نمی کند چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد تا کاربر بعد از دیدن تبلیغ دست به cta بزند. برای این که بازاریابی عملگرا موفق عمل کند، شرکت‌ها باید تبلیغاتی جذاب طراحی کرده و راه رسیدن کاربر به سایت پذیرنده یا صفحه‌ی مورد نظر را هموار کنند.

انواع مختلفی از تبلیغات مانند تبلیغات بنری و پاپ-آپ یا پاپ-آندر(تبلیغاتی که هنگام استفاده از سایتی ظاهر می شوند) برای استفاده در نوع cpm بازاریابی عملگرا مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، این نوع ضعیف ترین نوع بازاریابی عملگرا است، چرا که همچنان هیچ تضمینی وجود ندارد که کاربران پاسخی به تبلیغ بدهند.