بوم ناب در زمان شکل گیری یک استارتاپ و به منظور مشخص شدن مراحل کار، چالش ها، مشکلات، راه حل ها و نحوه مارکتینگ و درامد نوشته می شود؛ بوم ناب باید در یک کاغذ مقوایی بزرگ مانند عکس زیر ایجاد شود و توسط کاغذ های استیکی ( کاغذ یادداشت برچسب دار ) در خانه های جدول قرار بگیرد تا در صورت اصلاح و تغییر نظر براحتی قابل ویرایش باشد .


یک بوم ناب در واقع زمینه ساز نوشتن بیزینس پلن یا Pitch Deck استارتاپ شما است، اگر قصد دارید پاورپوینت طرح خود را تهیه کنید می بایست ابتدا خلاصه ای را در یک بوم ناب مانند زیر بنویسید سپس آن را درون پاورپوینت منتقل کنید که آموزش نحوه تنظیم بیزینس پلن در اینجا بیان شده است.


نحوه دقیق نوشتن بوم ناب جهت کسب و کار های استارتاپی و استارتاپ ویکند ها

بوم ناب
Lean canvas


راهنمای گزینه های بوم ناب :

1. مشکلات
طبیعتا ایده شما در رابطه با حل یک یا چند مشکل است، این مشکلات را با همفکری اعضای تیم بنویسید.
2.مشتریان
باید مشتریان پروژه خود را مشخص کنید به طور مثال اگر استارتاپ شما مربوط به تاکسی آنلاین است مشتریان شما عموم مردم هستند و اگر مربوط به پروژه های علمی است مشتریان شما دانشجویان،محققان،اساتید و ... هستند.
3.ارزش منحصر بفرد
ارزش منحصر بفرد بدین معناست که محصول یا خدمات شما به بهترین نحو به دست مشتری برسد و یا مشتری بتواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد، بطور مثال اگر شما پوشک بچه بفروشید، زمانی که این تبلیغ به مادران یا پدران ارسال شود ارزش دارد، اما اگر این محصول به دست تمام افراد برسد طبیعتا نیاز آنها را براورد نمی کند، پس اگر محصول شما، بازاریابی شما و گزینه های موجود در سیستم فروش شما مستقیم با مشتری آن محصول در تماس باشد این یک ارزش منحصر به فرد محسوب می شود. در واقع منحصر به فرد بودن محصول ملاک است
(مشتری خاص و انحصاری).
4. راه حل ها
مشکلاتی که استارتاپ شما با آن درگیر است و در پی حل آن است نیاز به راه حل های اساسی دارد، بطور مثال اگر استارتاپ شما به دنبال تامین مالی موسسات خیریه است، یکی از راه حل ها می تواند ساخت کمپین های مجازی باشد.
5. برتری مطلق
خاصیتی که شما را جلو تر از بقیه قرار دهد برتری مطلق محسوب می شود، بطور مثال ممکن است هزار فروشگاه اینترنتی وجود داشته باشد، اما فروشگاه شما تمام اجناس را با 50 درصد تخفیف ارائه می کند، چون هیچ فروشگاهی تمام محصولات خود را با 50 درصد تخفیف ارائه نمی کند این یک برتری مطلق است.
6.جریان درامدی
بهتر است کلیه مواردی که منجر به سود دهی و درامد شما می شود را بدانید و در بوم ناب خود بنویسید، جریان درامدی میتواند شامل سود حاصل از فروش، پورسانت، درصد مشارکت، ارائه خدمات وی آی پی و هر موضوعی شود که شما را به پول برساند.
7.هزینه ها
استارتاپ ها همیشه هزینه هایی برای فعالیت خود دارند، یکی از عمده ترین هزینه ها هاست و سرور و پول هایی است که صرف ساخت سایت و اپلیکیشن می شوند، هزینه های جاری، نیروی انسانی، اجاره یا خرید مکان و تجهیزات نیز می تواند جزو هزینه های یک استارتاپ باشد.
8.سنجه های کلیدی
سنجه های کلیدی به معنای معین کردن مدت زمان فعالیت برای رسیدن به یک نقطه از کار است، بطور مثال باید بدانید که در 3 ماهه نخست فعالیت قرار است چه حجمی کار کنید و چه مقدار درامد داشته باشید، پس حتما حجم کار را در 3 ماه نخست و میزان درامد مورد نظر را مشخص کنید، همین کار را برای 6 ماه نخست و سال اول و دوم مشخص کنید و اگر دیدید که آنطور نشد در کار خود یک پایوت در نظر بگیرید.
9.کانال ها
کانال ها به معنی روش های ارتباط با مشتری است، این روش ها میتواند سایت، اپلیکیشن، فیس بوک و هر چیزی باشد که شما خدماتتان را بر بستر آن ارائه می کنید.


نویسنده اشکان مهین فلاح