چگونه رزومه حرفهای بنویسیم ، بایدها و نبایدها ( نحوه نوشتن رزومه کاری / رزومه دانشگاهی )
رزومه کاری Resume چیست ؟
نویسنده : دکترسیدرضا آقاسیدحسینی
رزومه Resume عبارت است از فهرستی از فعالیتهای آموزشی و تحصیلی و تحقیقاتی انجامشده یک فرد در طی یک دوره زمانی مشخص در چهارچوب زندگی شخصی، شغلی و اجتماعی که تصویر کننده جنبههای مالی، اقتصادی و انسانی تصمیمات وی خواهد بود. بهعبارتدیگر رزومه کارنامه موجز حرفهای شماست.https://startupforum.ir/images/cdn/2018/11/1.jpgدانلود رزومه آماده یا نوشتن رزومه ، مسئله این است !
حتماً تاکنون برای خود یا دیگران رزومه تهیه نموده و یا از دیگران تقاضای رزومه نمودهاید. شاید در اینترنت به دنبال “دانلود رایگان رزومه آماده” یا “دانلود رایگان قالب رزومه” گشتهاید. حتما تعداد زیادی فایل ورد دانلود کرده و سپس سردرگم شدهاید که :
- کدام قالب رزومه حرفهایتر است ؟
- کدام قالب رزومه ، نماینده شخصیت من در نظر کارفرماست؟
- کدام یک را راحتتر و سریعتر میتوانم پر نمایم؟
- کدام یک ، بررسیکننده را سردرگمتر نموده و فقدان تجربه کافی من را کمتر نشان میدهد ؟
لبخند میزنید ؟!!بله این تجربه تیم مشاوران مدیریت ایران، از مطالعه بیش از 20 رزومهای است که روزانه برای ما ارسال میشود. در رنگهای و شکلهای مختلف که قالب اکثر آنها از تعداد محدودی سایت انگلیسیزبان دانلود شده است.جالب آنجاست که اغلب افرادی که دارای تجربه و تحصیلات سطح بالایی در حوزه مدیریت هستند از همین قالبها استفاده نموده، اما آنان نیز اشتباهات دیگران را تکرار نمودهاند.سؤال اساسی اینجاست :فردی که به رزومه خود اهمیت نداده و زمان کافی برای بررسی کمی و کیفی آن تخصیص نمیدهد، چگونه به نیاز کارفرما اهمیت خواهد داد ؟ چگونه ما و کارفرمایان ما باید به این فرد اعتماد نماییم؟پیشتر در خصوص اینکه چگونه در زمان مصاحبه دوستداشتنی باشیم به بیان نکاتی پرداختیم، حال به بیان برخی بایدها و نبایدها در خصوص تبیین یک رزومه حرفهای خواهیم پرداخت که موجب افزایش اثربخشی آن خواهد شد.روش نوشتن یک رزومه کاری خوب و حرفهای
باید :
- ساختار رزومه برای درخواست عناوین مختلف شغلی متفاوت است.
- فرضاً ساختار رزومه برای درخواست یک سمت در حوزه منابع انسانی با درخواست یک سمت در حوزه مدیریت واحد مهندسی متفاوت است.
- باید خوانا نوشته، از بولت پوینتها و فوت مناسب استفاده نمایید.
- باید را با توجه به جایگاه سازمانی شغل موردتقاضا خود ویرایش نمایید.
- حتماً در مورد اهداف شغلی خویش، و اینکه این اهداف چگونه به کارفرما کمک خواهد نمود و انتظار چه مواردی را در کار خود ندارید، توضیح دهید.
- فهرست تجربیات شغلی گذشته خویش را به ترتیب زمانی معکوس بیان نمایید.
- برای هر شغل: عنوان، سمت خود، نام کارفرما، محل و مدت همکاری را درج نمایید.
- نتایج قابل ارزیابی و مشهود حاصل از حضور شما در هر شغل چه بوده است؟
- از کلمات عملیاتی،کنشی و تعاملی بهجای کلمات منفعل استفاده نمایید. مثلاً از کلمه “کار” استفاده ننمایید.
- در مورد کتب، اختراعات، ارائهها و افتخارات، مشارکت در فعالیتهای داوطلبانه و گواهینامههای خویش توضیح دهید.
- تأییدهای علمی اساتید دانشگاهی خود را به همراه آدرس ایمیل درج نمایید.
- اطلاعات تماس باید شامل : آدرس محل زندگی، تلفن همراه، تلفن ثابت و ایمیل آدرس باشد.
- زمان آخریم ویرایش حتما ذکر شود .
- تأییدیه خود بر صحت مطالب مندرج در فراموش نگردد.
- در بهکارگیری پسزمینه و رنگبندیها کمی خلاق باشید.
- در مورد حجم فایل و شرایط پرینت آن نیز دقت نمایید.
منبع : نحوه نوشتن رزومه حرفه ای