چگونه استارتاپ خود را به تنهایی بسازید !



ده سال پیش، با ارائه پاورپوینت به سرمایه گذار توانستم سرمایه جذب کنم. امروز، انتظارات سرمایه گذاران بسیار بالاتر رفته است. سرمایه گذاران می خواهند قبل از نوشتن یک چک، پرداخت مشتریان داخل محصول شما را ببینند.
اما اگر شما یک بنیانگذار غیر فنی هستید و هیچ راهی برای ساختن ایده خودتان ندارید، چه کاری باید انجام دهید؟ یک تیم تشکیل دهید؟ یک فریلنسر استخدام کنید؟ برای صرفه جویی در هزینه با دوستان و خانواده خود شروع کنید؟
من پنج سال پیش در وضعیت شما بودم. این مسیری است که من طی کردم :
بی خوابی در سانفرانسیسکو

پنج سال پس از اولین سرمایه گذاری من به سانفرانسیسکو رفتم تا یک ایده استارتاپی جدید را دنبال کنم. من پاورپوینت ارائه خودم را آماده کردم و به سرمایه گذاران خوش بین بودم. این بار، یک ارائه (Pitch) خشک و خالی و ضبط صدا در جلسه کافی نبود. آنها می خواستند یک تیم با نمونه اولیه را ببینند.
وقتی به دنبال یک هم بنیانگذار (Co-founder) فنی بودم، به سرعت متوجه شدم که رقابت شدیدی با دیگران خواهم داشت. با منابع توسعه کسب و کار جدیدی که به صورت آنلاین در دسترس بودند، بسیاری از بنیانگذاران فنی می خواستند بر روی ایده های خودشان کار کنند. پس بعد از چند ماه استفاده از شبکه های بی فایده و گردهمایی هایی که برای پیدا کردن هم تیمی بود، من سرنوشت خود را به دست خود گرفتم.




اگر قرار است چشم انداز و رویای من تبدیل به واقعیت شود، لازم است یاد بگیرم چگونه این کار را انجام دهم.
اول از همه خودتان را به عنوان یک بنیانگذار غیر فنی تقویت کنید :
طی پنج سال گذشته، من به دنبال به دست آوردن هر گونه مهارت خلاقانه ای بودم که می تواند به من در ایجاد یک کسب و کار موفق کمک کند. برای مثال مهارت هایی مانند برنامه نویسی، طراحی و بازاریابی ایمیلی و…


بسیاری از کارآفرینان جدید از من می پرسند آیا باید کدنویسی را یاد بگیریم. با وجود اینکه توصیه می کنم بهتر است همه کارآفرینان، اصول اولیه برنامه نویسی را درک کنند، اما مهارت های خلاقانه دیگری نیز وجود دارد که می توانید با کمک آنها بازدهی بیشتر و سریع تری را بدست آورید :
۱٫ ساخت و تست wireframes
Wireframe ها نسخه ساده ای از طراحی محصول شما هستند که شامل خطوط، جداول و متون ساده می باشند. من از برنامه Sketch برای ایجاد فریم ها استفاده می کنم (استفاده از فتوشاپ آسان تر است). اگر هم در حال حاضر می توانید از PowerPoint یا Keynote استفاده کنید می تواند برای شما کافی باشد.

من طرح های به پایان رسیده را به Invision منتقل کردم تا یک نمونه اولیه قابل کلیک ایجاد شود. دیدن افراد هنگام کار با این نمونه محصول و ارزیابی واکنش آنها به من کمک کرد تا نیازهای محصول را بهتر درک کنم.
۲٫ طراحی نمونه های با کیفیت بالا
Wireframe ها ابزار مناسبی برای افزودن رنگ ها، فونت ها و تصاویر برای افزایش کارایی نمونه محصول شما نیستند. من برای الهام گرفتن، نگاهی به دیگر محصولات مشابه انداختم و در کنار آن از منابعی مانند The Noun Project ، Colour Lovers و Unsplash برای رسیدن به یک نگاه حرفه ای تر استفاده کردم. سپس با استفاده از Invision بازخوردهای بصری را دریافت
می کردم که در بهتر کردن محصول به من کمک می کرد.





۳٫ نویسندگی و تولید محتوای بهتر
آیا همه می توانند خوب بنویسند؟ به طور قطع نه ! نویسندگی تمرین زیادی می خواهد و ترفندهای زیادی از تجارت مانند استفاده از اسم های بتنی، افعال قدرتمند و استعاره های زنده را می طلبد.


“نویسندگی بهتر” نوشته ویلیام زینسر اولین کتاب نویسندگی بود که من خواندم. از آن زمان تا کنون بسیاری دیگر از این کتاب ها را مطالعه کردم. مثل کتاب پدر تبلیغات از دیوید اوگیلوی.





۴٫ یک صفحه فرود (Landing Page) ایجاد کنید
من با داشتن مهارتی پایه ای در طراحی توانستم در یک الی دو روز یک وب سایت شخصی را در Wix ایجاد کنم. این روزها، برای سازندگان وبسایت گزینه های بسیاری مثل Squarespace، Leadpages، Instapage وجود دارد اما بهتر است شما فقط یکی را انتخاب کنید و آن را کاملا یاد بگیرید. ساخت صفحات فرود کمک می کند تا ایده های جدید خود را به صورت معتبر و عملی در معرض مشتریان بالقوه خود قرار دهید و با بررسی بازخوردهای آنها محصول خود را بهتر و بهتر کنید.





۵٫ بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) را بیاموزید
امروزه ایمیل مارکتینگ راحت ترین و در عین حال با ارزش ترین مهارت می باشد. اکثر شرکت ها نمی توانند زنده بمانند چون
نمی توانند به درستی از ایمیل استفاده کنند. همه ما در هفته صدها ایمیل می نویسیم اما ایمیل مارکتینگ هنری است که باید آن را آموخت. توانایی پرورش مخاطبان برای درک ایده جدید کسب و کار شما بسیار ارزشمند است. من از MailChimp استفاده می کنم چون هم ارزان است و هم برای مبتدی ها مناسب است.


می توانید برای دسترسی به انبوهی از ابزارهای رایگان که به شما کمک می کند به تنهایی ایده خود را طراحی و پیاده سازی کنید، از محصول جعبه ابزار استارتاپی استفاده کنید.
توجه : ساده سازی کلیدی اصلی است.

هنگامی که شما شروع به یادگیری زبان اسپانیایی می کنید، نمی توانید از کلمات فانتزی مانند “لذیذ” برای توصیف ماهی که در حال خوردن آن هستید استفاده کنید. بنابراین شما از لغت “خوب” استفاده می کنید و حس خود را به زبان می آورید. به همین ترتیب، شما باید راه حل (Solution) خود را در حد چیزی که مهارت ساخت آن را دارید ساده کنید.

برای پیدا کردن یک راه حل ساده تر، ابتدا لازم است تمامی راه حل هایی که به ذهنتان می رسد را بنویسید. بعد، ۱۵ راه حل متفاوت را که موجب حل آن مشکل می شود با کمک طوفان فکری (Brainstorm) بیابید. فعلا نگران مقیاس پذیری راه حل ها نباشید… فقط ادامه دهید تا راه حلی پیدا کنید که بتوانید سریعا بسازید. به قول معروف، مشکل را دوست داشته باشید نه راه حل !



خلاقیت، مزیت رقابتی شماست

اگر می خواهید به عنوان یک کارآفرین موفق باشید، باید بتوانید محصولی را بسازید. وقتی پول و سرمایه وجود داشته باشد، بنیانگذارانی که نمی توانند محصولی را ایجاد کنند، تصمیمات بدی مانند استخدام افراد غلط و یا هزینه کردن برای ساخت محصولی اشتباه را می گیرند.
من معتقدم که یادگیری مهارت های خلاقانه، شما را به یک رهبر بهتر تبدیل خواهد کرد.
هیچ چیزی بدتر از این وجود ندارد که ببینید طراحی محصول شما باعث گیج شدن کاربران شده است، زیر نوشته های شما انتقاد کاربران موج می زند و یا ببینید نرخ باز شدن (Open rate) ایمیل هایتان فوق العاده پایین است. درک تلاش برای ایجاد محصول از درون به شما کمک می کند تا کسب و کارتان را گسترش (Scale) دهید.




چگونه استارتاپ خود را به تنهایی بسازید !