داستان شنیدنی موفقیت آمازون (Amazon)



مطالعه داستان های موفقیت استارتاپ های بزرگ دنیا درس های بسیاری را به شما می آموزد که با به کارگیری این درس ها در استارتاپ خود می توانید مسیر موفقیت را هرچه سریع تر بیابید. در این پست از داناپ به داستان موفقیت یک ابر استارتاپ یعنی آمازون می پردازیم تا ببینیم چه مسیری را از روزهای اول برای رسیدن به موفقیت طی کرده است.
آمازون (Amazon) ابتدا کار خود را تحت عنوان استارتاپ «Cadabra» در سال ۱۹۹۴ آغاز کرد. استارتاپ مذکور که توسط «جف بزوس» راه اندازی شده بود، در سال ۱۹۹۵ فعالیت آنلاین خود را با فروش کتاب شروع کرد و بزوس نام آن را به آمازون تغییر داد. کتاب فروشی آنلاین جف بزوس امروز به بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا تبدیل شده و در اکثر کشورهای دنیا خدمات خود را عرضه می کند.

اما دلیل اصلی پیشرفت آمازون چه بود؟ پاسخ این سؤال در نحوه مدیریت مجموعه نهفته است؛ زیرا آمازون تحت رهبری جف بزوس توانست با تمرکز بر مشتری و پیش بینی درست روندهای خرید در آینده، با اختلاف از رقبا پیشی بگیرد و برند خود را در سراسر جهان مطرح کند.
معرفی کتاب خوان الکترونیکی کیندل نقطه عطفی در تاریخچه فعالیت آمازون بود
استارتاپ آمازون اندک اندک با ورود به سایر حوزه های فروش آنلاین مانند موسیقی، نرم افزار، اسباب بازی، لوازم ورزشی و حتی مواد غذایی، به کمپانی آمازون تبدیل شد و بازار آمریکای شمالی را عملاً در اختیار گرفت. این شرکت از طرفی در سال ۲۰۰۷ با معرفی کتاب خوان الکترونیکی «کیندل» با کاربری آسان و دسترسی به میلیون ها نسخه کتاب، درآمد قابل توجهی کسب نمود.
برگ برنده بزوس اما کاهش هرچه بیشتر هزینه های تبلیغات و صرف این مبالغ در جلب رضایت مشتری بود؛ وی ویژگی ارسال رایگان کالاهای خریداری شده را در آمازون ارائه نمود که این موضوع در کنار قیمت های نزدیک به کف بازار و تخفیف های مناسبتی، کمپانی آمازون را در حوزه تجارت آنلاین بی رقیب کرد.
جف بزوس؛ مؤسس آمازون

جفری پرستون بزوس در تاریخ ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴ و در شهر البوکرکی ایالت نیومکزیکو آمریکا به دنیا آمد. ازدواج پدر و مادرش تد و جکلین یورگنز کمتر از یک سال دوام داشت و مادر جف زمانی که او تنها ۴ سال سن داشت، با یک کوبایی مهاجر به نام میگل بزوس ازدواج کرد. پس از ازدواج، خانواده بزوس به تگزاس مهاجرت کرد و میگل توانست به عنوان مهندس در شرکت Exxon Mobile استخدام شود.
جف بزوس در دو رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر از دانشگاه پرینستون مدرک کارشناسی گرفته است
جف بزوس نیز وارد مدرسه ابتدایی «River Oaks» شهر هیوستون شد و تحصیلات دوره متوسطه را در دبیرستان «Miami Palmetto» گذراند. جف سپس به دانشگاه پرینستون رفت و در دو رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر مدرک کارشناسی دریافت کرد. پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۸۶، جف بزوس جوان پیشنهاد کار در شرکت هایی مانند اینتل و Bell Labs (از شاخه های تحقیقاتی نوکیا) را رد کرد و به استارتاپ «Fitel» پیوست.

ادامه در:
داستان شنیدنی موفقیت آمازون (Amazon)