ر شخص برای داشتن زندگی سالم به ویژه در دوران سالمندی برنامه ‌ریزی و سرمایه‌گذاری ‌های خاصی را طرح‌ ریزی می‌ کند. یکی از راه ‌های سرمایه ‌گذاری مناسب برای این دوران، می ‌تواند سرمایه ‌گذاری در بازار سرمایه ‌باشد که علاوه بر جذابیت‌های آن، همواره با ریسک‌‌های مختلفی برای این قشر از جامعه همراه بوده است.
این مطلب تلاش دارد قشر سالمند جامعه را با روش‌های صحیح سرمایه‌‌گذاری، مصون ماندن از کلاهبرداران حرفه‌‌ای، آگاهی از شگردهای مختلف کلاهبرداری و ارائه پیشنهادات کاربردی قبل و بعد از سرمایه ‌گذاری آشنا کند.
چطور از کلاهبرداری در امان باشید
اغلب اوقات سالمندان هدف حمله کلاهبرداران هستند. از این رو تلاش می ‌شود تا آنان را با مفاهیم اولیه ترفند کلاهبرداران، آشنا کرده تا از پولی که به زحمت پس ‌انداز کرده‌اند، محافظت شود. لذا یادگیری نحوه سرمایه ‌گذاری مطمئن، تأثیرات بسیار زیادی در سال ‌های بازنشستگی خواهد گذاشت.
همواره سالمندان در برابر کلاهبرداران آسیب‌پذیرتر از سایر اقشار جامعه هستند. کلاهبردارانی که خود را مهربان جلوه داده و تلاش می‌کنند تا پیوندی دوستانه ولی دروغین برقرار کنند. این کلاهبرداران، شکار و طعمه خود را از میان سالمندانی انتخاب می کنند که جلب اعتماد آنها، نه تنها سخت نیست بلکه به راحتی می توان آنها را با وعده‌های پوچ به سرمایه گذاری جذب کرد.
راهکارهای مصون ماندن از کلاهبرداری
- سوال بپرسند و پاسخ آن را تطبیق دهند: کلاهبرداران به این واقعیت اعتقاد دارند که بسیاری از مردم قبل از اینکه سرمایه ‌گذاری کنند، به دنبال تحقیق نیستند. قطعا برای کسب اطلاعات بیشتر باید از چند نفر سوال کرد. اما در نظر داشته باشید که کلاهبرداران هیچ رغبتی برای سرمایه ‌گذاری سالمندان به روش درست و صحیح ندارند. سرمایه‌گذاران هوشمند حتما زمانی را صرف تحقیق شخصی و صحبت با دوستان و خویشاوندان خود پیش از اقدام به سرمایه ‌گذاری می‌کنند. این نکته قابل توجه است که سالمندان باید در خصوص سرمایه‌ گذاری، ریسک آن و تاریخچه شرکت، اطلاعات لازم را کسب کنند و به دنبال فرصت سرمایه‌ گذاری مناسب باشند
- اطلاعات لازم شرکت‌ها را پیش از سرمایه‌‌گذاری مطالعه کنند: آنها می‌بایست پیش از سرمایه‌‌گذاری در خصوص کسب و کار شرکت، محصولات و خدماتی که ارائه می ‌دهد، اطلاعات کامل دریافت کنند. قبل از خرید هر سهامی، صورت ‌های مالی شرکت را بررسی کرده و توجه داشته باشند که ایمیل ‌های غیرضروری، پیام‌ های ارسالی هیات مدیره و اخباری که از شرکت منتشر می ‌شود، هرگز به تنهایی نمی‌ تواند ملاک تصمیم‌گیری صحیح برای سرمایه‌ گذاری آنها باشد.
- با نحوه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای آشنا شوند: زمانی را برای بررسی و شناسایی فردی را که قرار است روش های سرمایه گذاری را از وی بیاموزند، صرف کنند. از جمله نکاتی را که در این خصوص باید مورد توجه قرار دهند، این است که با مشاورانی در تماس باشند که مجوز مشاوره سرمایه گذاری داشته و تجربه لازم را در این خصوص دارا باشد. - هرگز صداقت یک شخص را براساس ظاهرش قضاوت نکنند: کلاهبرداران موفق می‌ دانند که چگونه ظاهری حرفه ‌ای داشته باشند. آنها حتی می‌ توانند یک موضوع بسیار کوچک و جزئی را به یک موضوع بسیار مهم تبدیل کنند. فریبکاران می‌ دانند که با داشتن ظاهری حرفه ‌ای توأم با رفتارهای مودبانه و یا روابط دوستانه، می ‌توانند به راحتی بسیاری از سالمندان را به سرمایه‌ گذار در مسیر مطلوب خود، هدایت کنند.
- مراقب متخصصان سرمایه ‌گذاری که ترس‌‌های سالمندان را طعمه قرار می‌‌دهند، باشند: کلاهبرداران می‌ دانند که بسیاری از سالمندان دغدغه و نگرانی‌ شان مربوط به پس ‌انداز دوران بازنشستگی‌ است. به ویژه اینکه با هزینه ‌های دارو و درمان نیز مواجه هستند. لذا دانستن این نکته حائز اهمیت است که اکثر فریبکاران پیشنهاد طرح‌ های سرمایه ‌گذاری غیر واقعی با بازده نرخ بالا را ارائه می ‌دهند.
- برای گرفتن تصمیمات سرمایه‌گذاری وقت کافی در نظر گرفته و عجولانه تصمیم‌‌گیری نکنند: ادعای کسب درآمد بالا در آینده توسط شخص یا اشخاصی نمی تواند منتج به این شود که اگر شما هم همین روش را در پیش بگیرید به همان ثروت خواهید رسید. حتما نسبت به تبلیغات سرمایه‌ گذاری‌ هایی که از عناوین «این تنها فرصت سرمایه‌گذاری در طول عمر خواهد بود» برحذر باشند. از طرف دیگر ادعای "در اختیار گذاشتن اطلاعات محرمانه برای سرمایه گذاری"، که به عبارت تبلیغی بسیاری از موسسات سرمایه گذاری تبدیل شده است، پوچ است و باید به آن بی توجهی کرد. این نکته را همیشه به یاد داشته باشند که کلاهبردار مایل نیست که آنان بیش از حد درباره سرمایه‌گذاری فکر کنند چرا که ممکن است به کلاهبرداری او پی ببرند.
- از پیشنهادات غیر منتظره بپرهیزند: هر گاه تلفن یا ایمیل غیر منتظره در مورد یک شرکت دریافت کردید، یا در بولتن اینترنتی تعریفی مشاهده کردید در حالی که چنین تعریفی در منابع مستقل دیگر وجود نداشته و نیز فاقد اطلاعات مالی بود، کاملا هشیار باشید. کلاهبرداران برای جلب مشتری برای شرکت‌ های کوچکی که حجم دادوستد پایینی دارند، از ارسال پست‌ های اینترنتی و ایمیل استفاده می ‌کنند تا بتوانند هیجان ایجاد کرده، قیمت سهام را بالا برده و سهام خود را بفروش رسانند. پس از آنکه سهام خود را به فروش رساندند، قیمت سهام به سرعت پایین می ‌آید. به شدت برحذر باشید از کسی که شما را نمی‌ شناسد اما پیشنهاد سرمایه ‌گذاری خارجی را ارائه می ‌کند. چنانچه پول خود را به خارج از کشور انتقال دهید ، در صورت وقوع مشکل، پیدا کردن پول خود و درک آنچه اتفاق افتاده بسیار مشکل تر خواهد بود.
- چشم از سرمایه‌گذاری خود برندارید: هیچگاه به کارشناس سرمایه ‌گذاری که می‌ گوید «همه چی را به من بسپار» اعتماد نکنید. همیشه بر فعالیت خود نظارت کرده و تقاضای دریافت گزارش‌‌های شفاف و واقعی را ارائه کنید. هیچوقت از پرسش در مورد ابهامات و فعالیت‌ های معاملاتی که متوجه نمی ‌شوید، ابا نداشته باشید. همیشه به یاد داشته باشید: این پول شماست.
- بپرسید چرا نمی ‌توانید اصل پول و سود نقدی را پس بگیرید: اگر از کارگزار خود تقاضا کردید تا اصل پول یا سود آن را دریافت کنید اما جوابی دریافت نکردید ، احتمالا به این علت است که از شما کلاهبرداری شده است. فریب توجیهات در دسترس نبودن پول خود را نخورید و به پیشنهاد سرمایه ‌گذاری مجدد «سود» خود توجه نکنید.
- از شکایت کردن نترسید: اگر شک کردید که اقدامی فریبکارانه صورت گرفته و یا توضیحات رضایتبخش نبود، شکایت خود را در سامانه شکایت به آدرس shekayat.seo.ir ثبت کنید تا به آن رسیدگی شود.
برخی از هشدارهای قرمز اقدامات فریبکارانه
- اگر واقعا خوب به نظر می‌رسد، پس حتما حقیقت دارد: سود وعده داده شده را با بازده کنونی شاخص ‌های سهام شناخته شده مقایسه کنید. هر گونه فرصت سرمایه‌ گذاری که ادعا کند سود بسیار بیشتری به شما خواهد رساند، می‌تواند به شدت پرخطر باشد و این بدین مفهوم است که شما احتمالا متضرر خواهید شد.
- «بازده تضمین شده» حقیقت ندارد: هر نوع سرمایه ‌گذاری، درجه‌ای از ریسک داشته و سطح هر ریسک با بازده مورد انتظار همخوانی دارد. ریسک پایین عمدتا بازده پایین داشته و بازده بالاتر مستلزم ریسک بالاتر است. اگر پول شما در امنیت کامل است، به احتمال زیاد بازده پایینی خواهید داشت. بازده بالاتر، پاداش کسانی است که هم تمایل به ریسک بالا داشته و هم از لحاظ مالی توانایی تحمل این ریسک را داشته باشند. اکثر کلاهبرداران زمان زیادی را صرف می ‌کنند تا سرمایه‌ گذاران را به «تضمین سود بالا» ترغیب کنند. پس بدون تحقیق و مشاوره باور نکنید.
- زیبایی همه چیز نیست: فریب ظاهر زیبای سایت اینترنتی را نخورید، طراحی آن آسان است.
- فشار بر اینکه پول را «همین الان» ارسال کنید: کلاهبرداران اغلب به قربانیان خود می ‌گویند که این پیشنهادی است که فقط یک بار در طول زندگی پیش می ‌آید، و فردایی در کار نخواهد بود. ولی در مقابل اصرار بر سرمایه ‌گذاری فوری مقاومت کنید و از زمان خود برای بررسی دقیق پیش از ارسال پول استفاده کنید. اگر فرصت به همان خوبی است که می‌گویند، منتظر شما می‌ ماند.
کلاهبرداران، متخصصین جلب اطمینان و اعتماد هستند. لذا از فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری غیر منتظره با احتیاط کامل عبور کنید. اگر این «فرصت» را از طریق تلفن، ایمیل یا پست دریافت کردید، حتما شخص مرسل و شرکت پیشنهاد دهنده و سرمایه ‌گذاری پیشنهادی را با دقت بررسی کنید.

نکاتی برای سرمایه‌گذاری مطمئن سالمندان