فهرست هشت استارتاپ که توانسته اند در مدتی کوتاه سریع ترین رشد را داشته باشند.


روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: فهرست هشت استارتاپ که توانسته اند در مدتی کوتاه سریع ترین رشد را داشته باشند.

یک سال پیش، تقریبا همین روزها بود که سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور از وجود چهار استارتاپ ایرانی با میزان فروش خیره کننده بالاتر از چهار هزار میلیارد تومان خبر داد. چهار هزار میلیارد برای خودش یک پا مقیاس است؛ نشانه ای برای رشد و ترقی کسب و کارهای نوپا و تازه تاسیس که بیشترشان توسط ذهن های خلاق و جیب های خالی تاسیس شده اند. درستش این است که خلاقیت ماجرا را پیش برده، عده ای فداکاری کرده اند و در میانه های راه شرکت های سرمایه گذاری بزرگ متوجه شده اند دستگاه چاپ پول کجاست.

آمارهای موجود نشان می دهند سایتی که قرار بود توسط دو برادر به نقد و بررسی کالاهای دیجیتال بپردازد، الان به یکی از بزرگ ترین خرده فروش های آنلاین کشور با 120 میلیارد تومان سود خالص در سال تبدیل شده است. این تنها راه پولدار شدن نیست اما تا همین پنج سال پیش چند نفر می توانستند پیش بینی کنند از راه فروش اپلیکیشن های موبایلی می توان به سود خالص 50 میلیارد تومان در سال رسید؟ اوضاع بقیه استارتاپ ها به این خوبی نیست اما از همین حالا می توان برایشان آینده ای درخشان تجسم کرد. باور نمی کنید؟


دیجی کالا


به عنوان بزرگ ترین فروشگاه آنلاین ایران که قصد دارد با آمازون در خاورمیانه رقابت کند، در حالی که نسبت به اسنپ کاربر و هزینه انسانی بیشتری دارد، حدود 80 درصد خرده فروشی آنلاین کشور را در دست دارد و با حدود دو هزار میلیارد تومان فروش سالانه معادل 120 میلیارد تومان سود خالص کسب می کند و ارزش تقریبی هزار و 100 میلیارد تومانی دارد در حالی که بامیلو به عنوان رقیب دیجی کالا حدود 200 میلیارد تومان ارزش گذاری شده است.


از کجا آمده؟

دیجی کالا بزرگ ترین شرکت خرده فروشی اینترنتی در ایران است که در سال 2006 راه اندازی شد. در حال حاضر دیجی کالا، پربازدیدترین سایت در خاورمیانه و بزرگ ترین سایت فروش محصولات دیجیتالی و الکترونیکی در ایران است. این وب سایت در آغاز راه خود تنها به نقد و بررسی کالاهای دیجیتال نظیر موبایل و لپ تاپ و... می کرد ولی با گذشت زمان به فکر فروش این محصولات در وب سایت خود افتاد.




کافه بازار

با ارزشی معادل 450 میلیارد تومان هنوز تا هزار میلیاردی شدن راه درازی دارد هر چند با جهش های بلند در حال بالابردن سهم خود از بازار است. پیش بینی می شود ارزش پولی کل بازار اپلیکیشن های تلفن همراه که در سال 96 بر بستر مارکت کافه بازار مبادله خواهدشد به حدود 200 میلیارد تومان برسد که نسبت به 160 میلیارد سال 95 حدود 30 درصد رشد داشته است. حداقل 30 درصد از این رقم معادل 60 میلیارد سود کافه بازار است که پس از کسر مالیات 50 میلیارد تومان سود خالص حاصل می شود و بر این اساس حداقل ارزش کافه بازار حدود 450 میلیارد تومان خواهدبود.


از کجا آمده؟

این شرکت بزرگ ترین بازار انواع اپلیکیشن های گوشی هوشمند در ایران است. موسسان این استارتاپ توانسته اند میلیون ها کاربر، تبلیغات کنندگان اینترنتی و برنامه نویسان گوشی های هوشمند را از طریق بسترهایی مانند اپ استور بازار به یکدیگر متصل کنند. پس از این که شرکت گوگل برای دسترسی کاربران ایرانی به برنامه های قرار داده شده در فروشگاه گوگل (گوگل پلی) محدودیت ایجاد کرد شرکت آوای همراه هوشمند با بومی سازی برنامه ای مشابه برنامه گوگل پلی توانست تا حد قابل قبولی خلا ایجاد شده برای کاربران اندرویدی را از بین ببرد و با در دسترس قرار دادن بازی ها و نرم افزارهای تولید داخل سهم بزرگی در پیشرفت بازی و نرم افزارها ایفا کند. عمر این استارتاپ حدود پنج سال است.




اسنپ

اسنپ، اولین و بزرگ ترین شرکت نرم افزاری درخواست خودرو در ایران، در سال 1395 معادل 20 میلیون یورو سرمایه از MTN دریافت کرد. جالب است بدانید که اسنپ از سال 1393 تاکنون با میانگین رشد ماهیانه 100 درصدی توانسته به یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران تبدیل شود. این اپلیکیشن ده ها هزار کاربر به عنوان راننده و صدها هزار کاربر به عنوان مسافر دارد.


از کجا آمده؟

اسنپ یکی از استارتاپ های موفق و الهام گرفته شده از ایده خلاقانه اوبر؛ بزرگ ترین شرکت تاکسی آنلاین دنیا است. این شرکت توانست با داشتن یک اپلیکیشن موبایل، افرادی که تمایل دارند به عنوان تاکسی فعالیت کنند را جذب کرده و با آنها همکاری داشته باشد. از طرفی با ارائه خدماتی با کیفیت بالا و پشتیبانی قوی به همراه هزینه پایین، مشتریان زیادی را به خود جذب کند. این شرکت که در سال 1393 توسط شهرام شاهکار، یک دانشجوی مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اولین استارتاپ ایرانی در زمینه حمل و نقل عمومی تاسیس شد. اپلیکیشنی که این دانشجو آن را معرفی کرد، تنها سه سال بعد، چندین میلیون یورو سرمایه از سوی یک شرکت بین المللی جذب کرد!



تپسی


با ارزش 400 میلیارد تومانی خود هنوز تا رسیدن به رقیب اصلی اش یعنی اسنپ راه درازی دارد اما پس از قیمت گذاری 320 میلیارد تومانی و فروش 25 درصد سهام به بانک ملی به قیمت 80 میلیارد تومان، رشد سریعی داشته و حدود 400 میلیارد تومان ارزش فعلی این استارتاپ است. کارپینو با ارزش حدود 100 میلیاردی پشت سرش حرکت می کند.


از کجا آمده؟

تپسی (IAP30) رقیب اپلیکیشن اسنپ، سامانه هوشمند درخواست تاکسی است که در حال حاضر در شهرهای تهران و کرج و اصفهان و شیراز و تبریز و مشهد خدمات خود را ارائه می دهد. تپسی از طریق اپلیکیشن موبایل و پنل سازمانی، شما را با رانندگان مرتبط می سازد. شما به راحتی، با دو کلیک می توانید درخواست خودرو دهید و سفرهای درون شهری را امتحان کنید.



آژانس مسافرتی آنلاین علی بابا


در حال حاضر ماهانه بیش از 140 هزار بلیت با نرخ میانگین 170 هزار تومان به فروش می رساند. در هر ماه حداقل پنج تا 9 درصد از فروش 24 میلیارد تومانی خود و معادل 1.8 میلیارد تومان در ماه کارمزد دریافت می کند که اگر سایر درآمدهای رزرو بلیت قطار و اتوبوس و درآمدهای جاباما را هم اضافه کنیم، در ماه حدود دو میلیارد تومان و سالانه حدود 18 میلیارد تومان درآمد خالص دارد که پس از کسر هزینه های شش میلیارد تومانی در هر سال حدود 12 میلیارد تومان سود خالص دارد و بر این اساس ارزش علی بابا حداقل 120 میلیارد تومان تخمین زده می شود.


از کجا آمده؟

علی بابا باسابقه ترین، بزرگ ترین و معتبرترین سامانه خرید اینترنتی بلیت هواپیما و قطار است. علی بابا نه تنها تمامی پروازهای ثبت شده در سیستم پروازهای بین المللی را که از مبدا یا مقصد تهران انجام می شود برای شما جست و جو می کند، بلکه این جست و جو را برای تمامی مقاصد پروازی و ایرلاین های خارجی که امکان خرید آنلاین بلیت آنها موجود است انجام می دهد. همچنین برای خرید بلیت چارتر علی بابا مطمئن ترین گزینه است چرا که استرداد آنلاین پروازهای کنسل شده را تضمین می کند.




دیوار

سامانه آگهی آنلاین و اپلیکیشن دیوار روزی 50 میلیون تومان و ماهی 1.5 میلیارد و سالانه 18 میلیارد تومان درآمد و ماهانه 250 میلیون هزینه و سالانه حدود سه میلیارد تومان هزینه دارد. بر این اساس با کسب سود حدود 15 میلیارد تومانی، ارزش دیوار حدود 150 میلیارد تومان است.


از کجا آمده؟

دیوار از محبوب ترین و معروف ترین استارتاپ های ایرانی به حساب می آید. این سایت یک سایت فروش محصولات دست دوم است و کاربران می توانند ابزار، لوازم و وسایلی که به آنها نیازی ندارند در این سایت به فروش برسانند. درج آگهی در این سایت هزینه ای ندارد ولی پس از مدتی که از ثبت آگهی شما می گذرد به دلیل این که ممکن است آگهی های مشابهی روی آگهی شما قرار گیرد و یا پایان یک ماه رایگان بودن درج آگهی عملا دیده شدن آگهی شما با مشکل مواجه شود می توانید با پرداخت هزینه ای کم اصطلاحا آگهی خود را نردبان کنید

و دوباره آن را به بالای لیست فروش در سایت منتقل کنید. همچنین می توانید آگهی خود را از نوع ویژه انتخاب کنید و با درج ستاره در کنار آگهی توجهات بیشتری را به سمت آن جلب کنید. این سایت در حال حاضر دو اپلیکیشن برای گوشی هایی با پلتفرم اندروید و iOS منتشر کرده که کاربران با استفاده از این اپ ها می توانند کالای مد نظر خود را بدون مراجعه به سایت خریداری کنند. شیپور نام دیگر سایتی است که کاری مشابه سایت دیوار انجام می دهد.




آپارات

مدل درآمدی ناپایدارتری نسبت به سایر استارتاپ ها دارد. با ارزش حدود 200 میلیارد تومان امید کمی به هزار میلیاردی شدن دارد.


از کجا آمده؟

از زمانی که وب سایت آپارات شروع به فعالیت کرده پنج سال می گذرد. آپارات درواقع بومی سازی شده سایت یوتیوب است که به خاطر فیلتربودنش در ایران، توانسته به خوبی جایگزین مناسبی باشد و از این طریق به درآمد قابل توجهی دست پیداکند. این سایت در سال 80 تاسیس شد و در سال 93 پس از تاسیس حساب کاربری رییس جمهور در این سایت، آپارات رسما وارد دنیای پخش ویدئوی آنلاین شد. سایت آپارات از سایت های زیرمجموعه شرکت صباایده است، این شرکت مالک سایت هایی نظیر میهن بلاگ و سایت تبلیغات کلیکی صباویژه نیز محسوب می شود.




زرین پال

در حوزه فینتک ها زرین پال با حدود یک میلیارد تومان تراکنش در روز حدود نیم تا یک درصد کارمزد می گیرد که حداقل روزانه 10 میلیون تومان درآمد دارد؛ بر این اساس ماهانه بیش از 300 میلیون تومان و سالانه 3.6 میلیارد درآمد و با توجه به پرسنل 30 نفری حدود یک میلیارد تومان هزینه سالانه و نهایتا بیش از 2.5 میلیارد درآمد سالانه دارد که می توان ارزشی برابر حداقل 25 میلیارد تومان برایش درنظر گرفت.


از کجا آمده؟

این استارتاپ که از سال 89 کارش را آغاز کرد نقش یک واسط بین خریدار و فروشنده را داشته و به کمک بستر امن خود می تواند خریدی راحت و آسان را برای مشتریان شما رقم بزند. همچنین کسانی که حساب زرین پال دارند، می توانند جای استفاده از بانک با این روش پول هایشان را در محیطی امن جا به جا کنند. ضمن اینکه قابلیت پرداخت قبض ها یا خرید شارژ هم خواهیدداشت.

استارتاپ‌های میلیاردی ایران