در «پرابلم» در ابتدا مشکلات کارفرما با همفکری با خبرگان موضوع، تبدیل به مسئله‌ای یا مسئله‌هایی شفاف و قابل‌اندازه‌گیری و ارزیابی خواهد شد، سپس برای رسیدن به جواب کاربردی، فرایندهای یک مسابقه طراحی می‌شود تا مسیر حرکت مسابقه‌دهندگان به سمت جواب به صورتی مطلوب طراحی شود؛ همچنین جوایز و مشوق‌ها و انگیزه دهنده‌های مناسب طراحی می‌شود و رویه استفاده از راه‌حل‌های ارائه‌شده به‌صورت تجاری و از جنبه‌های حقوقی و … نیز طراحی خواهد شد. در نهایت بهترین راه حل ها و ایده ها جایزه نقدی دریافت خواهند کرد و در قالب حمایت های دیگر و به روش های مختلف از جمله ایجاد کسب کار با صاحب مسئله همکاری خواهند داشت.


در پرابلم مسابقه ها بر اساس نیازهای سفارش دهنده ایجاد شده اند و «واقعی» هستند، و بهترینهای ایران در این مسابقه ها با یکدیگر برای ارائه بهترین راه حل ها رقابت می کنند. باید دید که چه زمانی پرابلم می تواند خود را در قواره بین المللی ببیند و شرکت کننده های خارجی نیز در رقابت وارد شوند، چرا که در برنامه های خود به این موضوع را اعلام کرده است که قصد ندارد تنها به داخل ایران بسنده کند. دعوت از تعدادی از بهترین های هر حوزه برای داوری نیز یکی از شعارهای پرابلم بوده که به دنبال «جامعه ای از بهترینها» است.

یک داوری خوب نباید بر اساس سلیقه داور بنا شود. هیچکس دوست ندارد در مسابقه ای شرکت کند و در آخر متوجه نشود چرا راه حلش برنده نشد؟ برای همین پرابلم سعی کرده معیارها و امتیازات و روش داوری شفاف و عینی در اختیار همه قرار بگیرد و تاثیر سلیقه افراد در داوری به کمترین حد ممکن برسد. به عنوان مثال در مسابقه «توسعه داشبرد تحلیلی بازیهای ویدئویی» ۲۲ شاخص و ۳۰۰ امتیاز طراحی شده تا تیمها بتوانند برای نحوه حضور خود در مسابقه برنامه ریزی داشته باشند و تیمی که بیشترین امتیاز را کسب می کند برنده شود.

مسابقه های اعلام شده جایزه های نسبتا بزرگی دارند و این سایت قصد ندارد به مسابقه های کوچک ورود کند بلکه هدف خود را برگزاری مسابقه هایی قرارداده که بتواند در میان خبرگان یک حوزه شور و شوق و تحرک ایجاد کند تا مرزهای نوآوری را جلو ببرد. بر این اساس پرابلم به دنبال مسابقه های بزرگ و جایزه های بزرگ می رود. البته جوایز نقدی تنها جایزه های موجود نیستند. پیشنهادهای استخدامی نیز برای افراد برتر وجود دارد به عنوان مثال کارگزاری تدبیرگران فردا که سفارش دهنده یکی از مسابقه های پرابلم برای «توسعه الگوریتم پیش بینی قیمت سهام با یادگیری ماشین» است اعلام کرده که در کنار جایزه، به افراد برتر پیشنهاد عضویت در تیم معاملات الگوریتمی این کارگزاری را می‌دهد. همچنین در مسابقات آینده این سامانه تضمین خرید خدمات به شرکتهای برتر نیز وجود دارد که طی آن شرکتی که در مسابقه برنده شود برای مدتی مشخص از بابت وجود مشتری آرامش خیال خواهد داشت.

یکی از جنبه های متمایز سایت پرابلم این است که با مذاکره با سرمایه گذاران خطر پذیر، پیشنهاد های سرمایه گذاری بر طرحهای برتر مسابقات و حتی امکان تأسیس شرکتهای مشترک با سفارش دهندگان مسابقه فراهم کرده است؛ تا راه حلها و نوآوریها به سرعت وارد بازار شوند و با ایجاد کسب و کارهای جدید هم برای شرکت کنندگان انگیزه بیشتری فراهم کند و هم برای زیست بوم نوآوری کشور رشد پایدارتری به ارمغان بیاورد. مسلما اگر شخص بداند که در حال فعالیت برای کاری است که سهام عمده آن متعلق به خودش است انرژی و انگیزه بیشتری پای کار خواهد آورد.




https://problem.ir/