🔸راز اینکه چرا ستاره‌ای جوان هر از گاهی درخشش خود را از دست می‌دهد ممکن است برملا شده باشد. برای اولین‌بار محققان پدیده‌ای را مشاهده کرده‌اند که گمان می‌برند ستاره‌ای باشد که در حال بلعیدن باقی‌مانده‌های حاصل از برخورد دو سیاره در نزدیکی آن است.

🔹 با ابراز تأسف ستاره ذکر شده «ستاره تبی»(Tabby’s star) نیست، اما به واقع این ستاره اخترشناسان را برای مدت بسیار طولانی‌تری، چیزی در حدود یک قرن به خود مشغول کرده بود. این ستاره بسیار جوان بوده و در فاصله ۱۴۰ پارسک(معادل ۴۳۰ سال نوری) از زمین فاصله دارد و در ابر مولکولی گاو قرار دارد که ناحیه‌ای غنی از ستاره‌های در حال تشکیل بوده و در میان صور فلکی شمالی گاو و ارابه‌ران واقع شده است. این ستاره که به نام «آر دبلیو آئور ای»(RW Aur A) شناخته می‌شود در سال ۱۹۳۷ میلادی کشف شده و هر چند دهه ویژگی جالبی از خود بروز می‌دهد؛ روشنایی این ستاره کم شده و تا بازگشت به حالت قبل یک ماه به این صورت باقی می‌ماند.

🔸برخلاف گذشته طی سال‌های اخیر، دفعات و زمان این اتفاق افزایش یافته‌است. اکنون داده‌های به دست آمده توسط رصدخانه پرتوی ایکس چاندرا دلایلی را آشکار می‌کند که می‌تواند توضیحی برای پدیده تاریک شدن این ستاره در سال‌های اخیر باشد. چنین به نظر می‌رسد که دو پیش‌سیاره در مدار خود به دور این ستاره با یکدیگر برخورد کرده‌اند. ذرات حاصل از برخورد که چنان خرد شده اند که تکانه لازم برای گریز از کشش جاذبه ستاره را ندارند و به داخل ستاره سقوط می‌کنند. در این هنگام ابری از غبار درست می‌کنند که به‌طور موقت مانع عبور بخشی از تابش ستاره می‌شود...

مطالعه ادامه مقاله:
bigbangpage.com/?p=77627