آزمایشگاه آنلاین، از بین 400 استارتاپ شرکت‌کننده در الکامپ، تنها استارتاپی بود که در یک روز هم غرفه‌اش پلمپ شد و هم مورد تقدیر قرار گرفت:
الان مشکل ما این است که روی لبه ایستاده‌ایم همان هستیم که تقدیر شده یا همان که تخلف انجام داده است؟ چون مثل تمام استارتاپ‌های دیگر به دنبال جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌ هستیم و می‌دانید که همین خبر کوچک می‌تواند تاثیر زیادی بر این روند بگذارد.
روز دوم نمایشگاه الکامپ، تمامی پرسنل آزمایشگاه آنلاین مجبور به ترک غرفه شدند و این غرفه برای چند ساعت خالی بود. بعد در خبرها آمد که این تخلیه و سکوت غرفه اجباری و به دستور بوده است؛ داستان این ممنوعیت کار در غرفه را از زبان شقایق خلیلی، هم‌بنیان‌گذار آزمایشگاه آنلاین می‌شنویم:
به گزارش خبرگزاری شنبه‌پرس، خلیلی داستان این تعطیلی موقت ولی اجباری غرفه آزمایشگاه آنلاین در نمایشگاه الکامپ را به این صورت تعریف می‌کند: « یکشنبه ۷ مرداد ماه با شور و اشتیاق آمدیم تا روز دوم نمایشگاه الکامپ را شروع کنیم. الکامپ با همان شور و اشتیاق مثال‌زدنی بازدیدکنندگانش ادامه داشت که در بین بازدیدکنندگان مردی آمد و شروع به پرسیدن جزئیاتی از کار ما کردند؛ رفته رفته تن صدا و لحنشان تغییر کرد و با تحکم خاصی به دنبال مسئول غرفه می‌گشتند. من رفتم که صحبت کنم و ببینم که چه مشکلی پیش آمده که گفت همین الان غرفه را جمع کنید و بیایید ستاد.»
خلیلی ادامه داد: «در ستاد صحبت از این شد که نامه‌ای آمده و طبق آن باید غرفه آزمایشگاه آنلاین تعطیل شود. نکته جالب توجه این بود که این نامه دست‌نویس بود و مهری هم نداشت.» او اضافه کرد: «با اصرار زیاد برای فهمیدن تخلفی که انجام داده بودیم موفق شدیم با مدیر مافوق ایشان صحبت کنیم؛ و ایشان هم گفتند که این نامه از طرف وزارت بهداشت آمده است و باید غرفه تعطیل شود. در ادامه سه نفر از وزارت بهداشت و آقای الفت‌نسب از اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی و همچنین افرادی از نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری آمدند و صحبت شد و نتیجه ختم به خیر شد و ما به غرفه برگشتیم.» هم‌بنیان‌گذار آزمایشگاه آنلاین به این صورت گفت که ما تنها متوجه شدیم که خبر رسیده که استارتاپ آزمایشگاه آنلاین، در نمایشگاه اقدام به نمونه‌گیری و انجام آزمایش کرده‌.
او به این صورت توضیح داد: «همه فعالیت ما در نمایشگاه را می‌دیدند و می‌دانند که امکان انجام چنین عملی نیست؛ ما هم هرگز چنین کاری نکردیم. ما تنها یک پلتفرم هستیم و در هیچ شرایطی خودمان آزمایش نمی‌گیریم ولی متاسفانه به این صورت مطرح شده بود و سریعا اقدام به پلمپ کرده بودند. ما فرم لباس نمایشگاهی پرسنل ما روپوش سفید بود که بعد از این ماجرا گفتیم این فرم پوشیده نشود.»
خلیلی ادامه داد: « خدارا شکراین مورد برای ما به خیر گذشت ولی یک نصف روز زنان ما را گرفت؛ به غیر از اعصاب خوردی‌ها و مشکلات دیگری که برای ما به وجود آورد.»

تقدیر و تشکر را باور کنیم یا پلمپ غرفه
او ادامه داد: «اتفاق جالب دیگری که آن روز برای ما افتاد این بود که دقیقا همان زمان که ما مشغول صحبت بودیم که بدانیم مشکل و تخلف ما چیست، از نهاد ریاست جمهوری با ما تماس گرفتند که چرا در غرفه نیستید؛ از وزارت بهداشت برای تقدیر از شما آمده‌اند! بعد از اینکه به غرفه برگشتیم، از ما تقدیر شد.»
خلیلی گفت: «الان مشکل ما این است که روی لبه ایستاده‌ایم همان هستیم که تقدیر شده یا همان که تخلف انجام داده است؟ چون مثل تمام استارتاپ‌های دیگر به دنبال جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌ هستیم و می‌دانید که همین خبر کوچک می‌تواند تاثیر زیادی بر این روند بگذارد. سرمایه‌گذار پیش خود می‌گوید نکند این کسب وکار مشکل خاصی داشته باشد و پشیمان خواهد شد و یا اینکه زمان بیشتری را برای مطمئن شدن خواهد گرفت. در حالی که ما تمامی مجوزهای لازم را دریافت کردیم و خودمان می‌دانیم که هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.» در ادامه او اشاره کرد که علاوه بر تمام مجوزهای لازم، ما مجوز یک شرکت خلاق که معادل دانش‌بنیان است را هم از معاونت علمی دریافت کرده‌ایم.
خلیلی در پایان گفت: «امیدوارم برای سایر استارتاپ‌ها چنین اتفاقی نیفتد؛ با اینهمه تلاشی که استارتاپ‌ها برای زنده ماندن در این شرایط می‌کنند درگیر چنین مشکلاتی نشوند. حداقل آنها را دلسرد نکنند. این دلسردی‌ها هم برای استارتاپ‌ها بد است و هم برای سرمایه‌گذاران.»




شنبه‌پرس | توبیخ و تشویق همزمان آزمایشگاه آنلاین در نمایشگاه الکامپ - شنبه‌پرس