گفت‌وگو با پدرام سلطانی، رئیس هیئت مدیره پرسال
پرسال به عنوان یک شرکت ایرانی که در چند نقطه دنیا دفتر دارد و با بسیاری از شرکت‌های منطقه و خارج از منطقه تعاملات تجاری دارد این ظرفیت و این شبکه را می‌تواند به عنوان یک آورده، در اختیار استارتاپ‌های ایرانی و خارجی قرار دهد و حوزه فعالیت و فروش آنها را هم‌پای حوزه کاری خود تا جایی‌که برای این کار تقاضا و امکان رقابت وجود داشته باشد توسعه دهد. طبیعتا مزیت اینکه بنگاه‌های اقتصادی وارد اکوسیستم استارتاپی شوند همین است. یعنی تفاوت آنها با یک شتابدهنده که فقط کار شتابدهندگی انجام می‌دهد و یا با یک وی‌سی که کارش تنها سرمایه‌گذاری است در همین مورد است.
کمپ نوآوری پرسال با همکاری شرکت ایرانی کارانوبین و شرکت اتریشی WhatAVenture برگزار می‌شود. در مراسم افتتاحیه این کمپ که به مدت سه روز، از۱۰ تا ۱۲ مرداد ۱۳۹۷، برگزار می‌شود؛ مدیران استارتاپ‌هایی از ۸ کشور جهان فرصت دارند ایده‌های خود را در مقیاسی کوچک اجرا کنند تا کارشناسان آن‌ها را داوری کنند. این کمپ، اولین رویداد بین‌المللی استارتاپ فکتوری شرکت پرسال و همچنین نخستین رویداد بین‌المللی استارتاپی در حوزه کشاورزی ایران است.
به گزارش خبرگزاری شنبه‌پرس، فعالیت‌های مربوط به این کمپ از بهمن ۹۶ شروع شده است؛ کارخانه استارتاپ پرسال پس از آغاز به کار در فروردین‌ماه سال جاری، طی فراخوانی از استارتاپ‌های حوزه معدن و کشاورزی جهت ارسال پروپوزال دعوت کرد و در اولین مرحله از همکاری با استارتاپ‌ها، بیش از ۱۰۰ استارتاپ از حدود ۲۵ کشور جهان در این فراخوان شرکت کردند. از میان این ۱۰۰ استارت‌آپ، ۲۳ تیم در گفت‌وگوی آنلاین با متخصصان شرکت‌های پرسال و کارانوبین شرکت و ایده‌های خود را معرفی کردند. حال بعد از اعتبارسنجی اطلاعات دریافتی از استارتاپ‌های منتخب، ۸ استارتاپ داخلی و خارجی برای حضور در کمپ نوآوری فراخوانده شده و استارتاپ‌هایی از کشورهای آلمان، ایتالیا، هند، کنیا، ویتنام و ایران در مراسم افتتاحیه حضور داشتند.
در این رابطه با پدرام سلطانی، رئیس هیئت مدیره پرسال گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم و او به چند سوال خبرنگار شنبه‌پرس پاسخ داد.

آیا چنین برنامه‌هایی در پرسال، می‌تواند منجر به ورود بخش سنتی سرمایه‌گذارها و بازرگانان ایرانی به فضای استارتاپی شود؟
پرسال به عنوان یک بنگاه با سابقه ایرانی که در چند حوزه متعارف و معمول اقتصادی، صنعتی و تجاری کار می‌کند، تلاشش بر این است که از قافله فرصت‌ها و مدل‌های جدید کسب‌وکار و روندهای جدید تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری عقب نماند و به این شکل نباشد که با غفلتی که از این حوزه‌ها می‌کند بعد از مدتی فعالیت‌های معمول و متداول آن از جریان بهره‌وری خارج شود و یا به واسطه تغییر شکل یا میزان تقاضا باعث شود که چالش‌هایی برای شرکت به وجود آید.
ما در پرسال اعتقادمان بر این است که در تمام فعالیت‌هایی که تاکنون انجام داده‌ایم سعی کرده‌ایم که نوآوری‌هایی را در شیوه‌ها و فرایند کار، همچنین روش‌های تولید و بهره‌وری به کار ببریم. ما باید این راه را ادامه دهیم و به ویژه وارد حوزه‌هایی شویم که حوزه‌های جدیدتری هستند. این به عنوان یک فرهنگ در شرکت ما جا افتاده است و سعی می‌کنیم آن را ترویج کنیم.
حال اینکه به چه میزان بتوانیم به عنوان یک بنگاه در انتقال این نگاه به سایر بنگاه‌ها و یا ترویج این فرهنگ نقش داشته باشیم، پیش‌بینی و پاسخ به این سوال کار سختی است و من فکر می‌کنم چشمان هوشیار بنگاه‌های پیشرو همیشه رقبای خود را نگاه و سعی می‌کند که از آنها یاد بگیرد و از آنها عقب نماند.
دلیل اصلی این مورد که ما امروز برای چنین برنامه‌ای مراسم افتتاحیه‌ای داشتیم و از فعالان اقتصادی و رسانه‌ها دعوت کردیم، همین بود که این پیام را به نوعی منتقل کنیم. اگرنه با توجه به اینکه این مسئله مربوط به سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های داخلی شرکت بود، نیاز زیادی به چنین بعدی از اطلاع‌رسانی نداشت. به نوعی ما این مسئله را به صورت یک مسئولیت اجتماعی می‌بینیم که جامعه اقتصادی ایران را در حد و اندازه توان خودمان سوق دهیم به سمت ورود به این حوزه.

آیا در برگزاری چنین برنامه‌ای، اهدافی چون ورود استارتاپ‌های ایرانی به بازار بین‌المللی هم دیده شده است؟
قطعا اینطور است. پرسال به عنوان یک شرکت ایرانی که در چند نقطه دنیا دفتر دارد و با بسیاری از شرکت‌های منطقه و خارج از منطقه تعاملات تجاری دارد این ظرفیت و این شبکه را می‌تواند به عنوان یک آورده، در اختیار استارتاپ‌های ایرانی و خارجی قرار دهد و حوزه فعالیت و فروش آنها را هم‌پای حوزه کاری خود تا جایی‌که برای این کار تقاضا و امکان رقابت وجود داشته باشد توسعه دهد. طبیعتا مزیت اینکه بنگاه‌های اقتصادی وارد اکوسیستم استارتاپی شوند همین است. یعنی تفاوت آنها با یک شتابدهنده که فقط کار شتابدهندگی انجام می‌دهد و یا با یک وی‌سی که کارش تنها سرمایه‌گذاری است در همین مورد است. این کار غیر از شتاب دادن و غیر از سرمایه‌گذاری است که تجربیات عمیق و چند دهه‌ای کار در آن حوزه‌ها و بازار، همچنین رویکردها یا بینش پخته و جاافتاده تجاری و اقتصادی خود را هم می‌تواند بیاورد و در کنار کار قرار دهد و این کمک زیادی به کاهش ریسک و افزایش موفقیت استارتاپ‌ها می‌کند.

آیا اعضای اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذارانی از این دست را می‌توان به دلیل همین ریسک کمتر که اشاره کردید، از این طریق ترغیب به ورود به اکوسیستم استارتاپی کرد؟
ما سعی کردیم اعضای اتاق بازرگانی را در قالب فعال کردن اتاق‌های بازرگانی استان‌ها در اکوسیستم استارتاپی استان خودشان به این سمت سوق دهیم. ولی خوب اگر در کنار پرسال هم بتوانیم به نوعی تعامل و همکاری‌هایی با سایر همکاران داشته باشیم حتما از این مورد استقبال می‌کنیم چراکه جا برای کار در این حوزه زیاد است؛ لذا حتما در توسعه کار و گسترده‌تر کردن آن نیاز به کارهای مشترک و کنسرسیومی در این رابطه وجود دارد که ما حتما در زمان خود و بر حسب نیاز کار و علاقه سایر شرکت‌ها از این شکل کار هم استفاده خواهیم کرد و سعی می‌کنیم از این روش‌ها هم کار را توسعه دهیم.


http://shanbepress.com/9-%D8%A7%D8%B...%DB%8C-%D9%BE/