چه شگفتی هایی در مرکز کهکشان ما وجود دارد؟

در کتاب علمی تخیلی و کلاسیک سفر به مرکز زمین ژول ورن، پروفسور لیدن براک و دیگر همراهانش، با شگفتی های زیبا و عجیب زیادی روبرو شدند.

ستاره شناسان، از قبل درباره برخی از اجرام عجیب موجود در مرکز کهکشان ما اطلاع داشتند؛ چیزهایی از قبیل: ابرهای گرد و غبار وسیع کیهانی، خوشه های ستاره‌ای درخشان، حلقه های چرخان گاز و حتی سیاهچاله های غول آسا.

قسمت زیادی از مرکز کهکشان، به خاطر وجود گرد و غبار و گاز از دید ما در نور مرئی، پنهان شده است اما با استفاده از دیگر قسمت های طیف الکترومغناطیسی، می‌توان به کاوش در مرکز کهکشان پرداخت.

این ویدیو، درواقع یک بزرگنمایی دیجیتالی از مرکز راه شیری است. ویدیو با نشان دادن تصاویر گرفته شده در نور مرئی آغاز می‌شود.

همینطور که ویدیو پیش می‌رود، نور مرئی به طیف فروسرخ که بهتر گرد و غبار را نشان می‌دهد، تبدیل می‌شود و ابرهای گازی را که اخیراً در سال 2013 کشف شده‌اند را نمایش می‌دهد تا بالاخره به سیاهچاله مرکزی برسد.

در ماه مه سال 2018، رصد یک ستاره نزدیک به سیاهچاله مرکزی راه شیری، برای اوّلین بار اتفاق افتاد و این رویداد، همانطور که طبق نسبیت عام اینشتین انتظار می‌رفت، انتقال به سرخ گرانشی را هم نمایش داد.

اعتبار ویدیو: ESO/MPE/Nick Risinger (skysurvey.org)/VISTA/J. Emerson/Digitized Sky Survey 2
منبع: ناسا (NASA)