ناسا تصویری از یک گرداب شکوفه های جلبک در دریای بالتیک منتشر کرده است. قطر این گرداب حدود ۱۵مایل و به اندازه محله منهتن در نیویورک است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ناسا، سازمان فضایی آمریکا تصویری خارق العاده از گردابی عظیم از شکوفه جلبک در دریای بالتیک منتشر کرده است.

هرساله جلبک ها در حوضچه های شمال اقیانوس آتلانتیک و اقیانوس های قطبی گسترده می شوند و شکوفه های آن صدها و گاهی اوقات هزاران کیلومتر را در بر می گیرد. اما تابستان امسال شکوفه های جلبک به طرز بی سابقه ای در منطقه اسکاندیناوی بسیار زیاد شده اند.

درهرحال در عکس ناسا، قطر این شکوفه های جلبک در حال چرخش حداقل ۱۵ مایل است. به عبارت دیگر ابعاد آن به اندازه محله منهتن در نیویورک است. دانشمندان هنوز نمی دانند چه چیزی این اشکال عجیب را به وجود می آورد اما به طور معمول آبهای خنک تر و حاوی مواد مغذی به رشد گیاهان دریایی و فیتوپلانکتون ها در آب کمک می کنند.

این در حالی است که طی سال های اخیر رشد جلبک ها در دریای بالتیک به ظهور مناطق مرده در حوضچه منجر شده است.

جلبک ها، فیتوپلانکتون و کاینوباکتری ها مواد مغذی آب را مصرف می کنند و در حجم وسیعی تکثیر می شوند و اکسیژن آب را از بین می برند.

طبق تحقیقات دانشمندان در دانشگاه تورکو در فنلاند در سال جاری مناطق مرده حدود ۷۰ هزار کیلومتر مربع گسترده شده است.

از سوی دیگر مقامات بهداشت لهستان اعلام کرده اند چند ساحل در دریا بالتیک را تعطیل کرده اند زیرا موج گرما به گسترش جلبک های سمی منجر شده است.