همان طور که پیش از این در مقاله مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل اشاره کردیم، 3 الگوریتم زیر، اصلی‌ترین ساز و کارهایی‌ست که باید در سئو مورد توجه قرار بگیرد:


الگوریتم پنگوئن گوگل (Penguin Algorithm)

الگوریتم گوگل پنگوئن (Google Penguin Algorithm) که در فروردین ماه سال 1391 معرفی شد، الگوریتمی بود که بیشتر تمرکزش بر این مورد می‌باشد: «سئو کلاه سیاه»
این حرف به این معناست که گوگل سعی داشت تا وب‌سایت‌هایی در نتایج جست و جو رتبه بگیرند که چه از نظر محتوایی و چه از نظر فنی، از طریق روش‌های غیر مجاز گوگل، و به روش کلاه سیاه، فعالیت نکرده باشند. برای مثال اگر وب‌سایت شما شامل موارد زیر باشد، با الگوریتم گوگل پنگوئن طرفید!

  • درج خودکار پست‌ها توسط روبات
  • Link Farm (غرق کردن صفحه از لینک)
  • بک‌لینک‌های بی‌ارتباط به موضوع سایت و بک‌لینک‌های Spam
  • بهینه‌سازی بیشتر از حد وب‌سایت (Over Optimization)
  • زیاده‌روی در استفاده از Anchor Textها (فرض کنید که یک شرکت خدمات سئو هستید و در Footer همه‌ی وب‌سایت‌هایی که آن‌ها را سئو کرده‌اید، کلمه خدمات سئو را به وب‌سایت‌تان لینک می‌کنید؛ این کار ممکن است در صورت زیاده‌روی، برایتان دردسرساز شود!)
  • ربات‌هایی هستند که به صورت خودکار در گوگل جست و جو می‌کنند و با هدف بالا بردن CTR نتیجه یک وب‌سایت، مدام بر روی آن کلیک می‌کنند. این روش از نظر گوگل غیر مجاز است و حتی ممکن است منجر به حذف وب‌سایت از نتایج جست و جو بشود.

آپدیت گوگل پنگوئن

الگوریتم پنگوئن، مانند دیگر الگوریتم‌هایی که تا به حال معرفی کرده‌ایم به این صورت عمل می‌کند که هر چند وقت یک‌بار، همه‌ی وب‌سایت‌ها را چک می‌کند و آن‌ها را طبق قوانین خود، ارزیابی می‌کند.
این اتفاق (که به آن آپدیت الگوریتم پنگوئن می‌گویند)، باعث می‌شود تا برخی از وب‌سایت‌ها افت و رشد محسوسی را در نتایج جست و جو داشته باشند و برخی از آن‌ها ممکن است حتی از نتایج جست و جو به یک‌باره حذف شوند!
معمولا نمی‌توان فهمید که گوگل چه زمانی الگوریتم‌هایش را آپدیت می‌کند! فقط هر از چندگاهی متوجه می‌شویم که گوگل نتایج را (به قول سئوکاران) شخم زده (!) و تغییرات محسوسی را در نتایج جست و جو می‌بینیم.
البته در این لینک می‌توانید لیستی از آخرین آپدیت‌های الگوریتم‌های گوگل را مشاهده کنید: Google Algorithm Change History

الگوریتم پنگوئن گوگل - شبکه مدیران Modir TV