5
شما کارآفرین هستید یا خواست‌آفرین؟

استارتاپ شو در بهمن ۲۲, ۱۳۹۳
دسته بندی
برچسب






این نوشته توسط بهراد جاود اختصاصا برای استارتاپ شو تهیه و نوشته شده است.
به نظر می‌رسد این روزها همه خودشان را یک کارآفرین می‌دانند و به دنبال این هستند که بتوانند تبدیل به یکی از بهترین کارآفرین‌های دنیا بشوند. اما حقیقت این است که هزاران هزار فرد در دنیا وجود دارند که فکر می‌کنند یک ایده خیلی خوب دارند و با آن می‌توانند یک کارآفرین فوق‌العاده شوند ولی هیچ وقت نتوانسته‌اند که این ایده را به مرحله عمل برسانند و قدم در راه کارآفرینی بگذارند. می‌توان این افراد را خواست‌آفرین نامید.
خصوصیات و ویژگی‌های زیادی وجود دارد که یک کارآفرین را از یک خواست‌آفرین متمایز می‌سازد، اما مواردی که در زیر به آنها اشاره می‌شود مهم‌ترین و متداول‌ترین این خصوصیات هستند:
۱- کارآفرین‌ها عاشق کار کردن هستند
همیشه از کارآفرین‌ها شنیده‌اید که می‌گویند اگر می‌خواهید موفق شوید باید عاشق کاری که انجام می‌دهید باشید، ولی کم تر شنیده‌اید که بگویند شما باید به طور کل عاشق کار کردن باشید.
جمله بالا تا حدی بازی با کلمات بود ولی اگر با دقت آن را بخوانید متوجه می‌شوید که همین جمله ساده تا چه حد می‌تواند به شما در دنیای کسب‌وکار کمک کند. اکثر کارآفرین‌های موفق فقط عاشق کار خودشان نبوده‌اند، بلکه به کسب‌وکار و فعالیت در معنای عام آن هم علاقه‌مند بوده‌اند.
برای اینکه بتوانید یک ایده را از طرح به یک کار بزرگ و موفق تبدیل کنید باید سرمایه گذارها، مشتریان، همکاران و کارمندان خود را راضی کنید که به تصورات و برنامه‌های شما ایمان بیاورند. اگر خودتان عاشق محصولات و خدمات خود نباشید و به کار خود باور نداشته باشید، چرا دیگران باید به شما اطمینان کنند؟
اجازه دهید یک سوال از شما بپرسم: اگر پول و زمان برای شما نامحدود بود آیا باز هم دل‌تان می‌خواست که کار خودتان را راه بیاندازید؟ اگر پاسخ شما به این سوال منفی است پس از همین حالا بدانید که نمی‌توانید یک کارآفرین باشید و بهتر است وقت خود را خرج ایده‌های‌تان نکنید. اگر همین امروز دست از ایده پردازی بردارید کلی وقت و پول برای خودتان ذخیره می‌کنید.
به بیان دیگر می‌توان این طور نتیجه گرفت که یک کارآفرین عاشق کار کردن و رسیدن به اهداف کاری خودش است ولی یک خواست‌آفرین فقط دوست دارد فکر کند که یک کارآفرین است.
۲- کارآفرین‌ها از پیش رفتن نمی‌ترسند
وقتی بحث کارآفرینی باشد، قدم برداشتن و پیش رفتن جایگاه مهمی دارد. کارآفرین‌ها حتی وقتی وب‌سایت، طرح یا محصول‌شان هنوز آماده نشده هم با اطمینان کامل به جلو گام برمی‌دارند.
اگر فکر می‌کنید آماده نیستید اصلا نگران نباشید، وقتی کار را شروع کنید بیشتر از آنچه مطالعه کردید یاد خواهید گرفت. همه آن کتاب‌هایی که قبلا خواندید هیچ کدام نمی‌توانند شما را برای تمام اتفاقات آماده کنند و برای اهداف و تصوراتی که شما در ذهن می‌پرورانید هم ساخته نشده‌اند. کارآفرین‌ها همان کاری که می‌گویند را انجام می‌دهند، ولی خواست‌آفرین‌ها در مورد کارهای مورد نظرشان فقط حرف می‌زنند و هیچ وقت شروع نمی‌کنند.
اجازه ندهید اطلاعات جلوی دست و پای شما را بگیرند، از پیش رفتن نترسید و همین امروز اولین قدم را بردارید.
۳- کارآفرین‌ها خودشان را وقف کارشان می‌کنند
خواست‌آفرین‌ها می‌توانند تصور کنند که یک کارآفرین بودن چگونه است. در تصور آنها شاید یک کارآفرین کسی است که می‌تواند خیلی راحت پولدار شود، هر وقت دلش خواست کار کند و رئیس خودش باشد و مجبور نباشد به کسی جواب پس بدهد.
اما برای اینکه مجبور نباشید به دیگران جواب پس ندهید باید خودتان بیشتر از هر رئیس دیگری به خودتان سخت بگیرید. اگر بخواهید هر وقت دلتان خواست کار کنید آن وقت در ابتدای راه کارآفرین شدن باقی خواهید ماند و پیشرفت نخواهید کرد چون اوایل راه کلی ایده و کار و پروژه وجود دارد که شما باید همه آنها را انجام دهید. اگر برای انجام این کارها وقت نگذارید و با جدیت دنبال‌شان نکنید هیچ وقت نمی‌توانید به مراحل بعدی کارآفرینی برسید.
از سوی دیگر، کارآفرین‌های موفق سود را به عنوان معیاری برای اندازه گیری موفقیت خودشان در نظر می‌گیرند و می‌دانند که باید زمان و تلاش زیادی را صرف کنند تا بتوانند کار خود را به سود دهی برسانند. آنها می‌دانند و ایمان دارند که برای رسیدن به موفقیت هیچ راه میانبری وجود ندارد.
این را بدانید که برای شروع، پیشرفت و در نهایت به موفقیت رساندن ایده خود یک چرخ و فلک احساسی پیش روی خود دارید. گاهی اوقات ممکن است احساس خستگی و درماندگی کنید و فکر کنید حتما دیوانه بوده‌اید که دست به چنین کارهایی زده‌اید. ولی مواقعی هم هست که احساس پیروزی می‌کنید و فکر می‌کنید الان روی قله بلندترین کوه ایستاده اید.

شما کارآفرین هستید یا خواست‌آفرین؟ | استارتاپ شو