روش افزایش فروش کسب و کارهای کوچک ؛ صاحبان کسب و کارهای کوچک برای اینکه بتوانند از بازار به‌شدت رقابتی امروز، سهمی داشته باشند ، باید روش‌های مناسبی را به کار گیرند. در این‌ مقاله با ۱۰ مورد از این روش‌ها آشنا می‌شوید.

روز ۲۷ نوامبر ۲۰۱۶ در آمریکا به‌منظور ترویج خرید از کسب و کارهای محلی در نظر گرفته شده است. سال گذشته کسب و کارهای کوچک در این روز ۱۶.۲ میلیارد دلار درآمد به دست آوردند که نسبت به سال ۲۰۱۴ چهارده درصد افزایش داشت. اگرچه استفاده از «شنبه کسب و کارهای کوچک» به‌عنوان روشی برای افزایش فروش، فرصت مناسبی پیش روی این‌گونه کسب و کارها قرار می‌دهد؛ اما اکثر کسب و کارهای کوچک نیازمند ثبات بیشتری در طول سال هستند تا بتوانند بقای خود را در بازاری که به‌طور فزاینده رقابتی‌ می‌شود، تضمین کنند.
خوشبختانه روش‌های متعددی وجود دارد که کسب و کارهای کوچک می‌توانند با بهره‌گیری از آن‌ها، موقعیت بهتری برای رقابت در بازار محلی فراهم کنند.

۱. ورود کسب و کارهای کوچک به دنیای آنلاین

بر مبنای مطالعه‌ای که بازارویس (Bazaarvoice) انجام داده است، تقریبا ۳۹ درصد افرادی که در فروشگاه‌های فیزیکی اقدام به خرید کالا می‌کنند، پیش از حضور در این فروشگاه‌ها، به جستجوی آنلاین درباره آن کالا می‌پردازند. بنابراین کسب و کار کوچک شما باید برای رقابت در بازار محلی، حضور آنلاین داشته باشد. به این بیندیشید که چگونه می‌توانید حضور آنلاین خود را بهبود دهید؟
اینکه چه کالا و خدماتی ارائه میدهید و قصدتان از راه اندازی کسب و کار آنلاین معرفی باشد یا فروش در ساخت سایت یا راه اندازی فروشگاه اینترنتی یا ساخت صفحاتی در شبکه های اجتماعی اهمیت دارد .
۲. سئوی منطقه‌ای خود را تقویت کنید

با تمرکز بر بهبود سئوی محلی کسب و کار خود، ترافیک بیشتری روانه‌ی وب‌سایت خود کنید تا مشتریانتان افزایش‌ یابند و فروشتان بیشتر شود. با در نظر گرفتن این واقعیت که تقریبا ۹۷ درصد از مشتریان به جستجوی آنلاین در مورد کسب و کارهای محلی می‌پردازند، منطقی است که سئوی محلی را یک اولویت محسوب کنیم. بعلاوه، گوگل با برجسته کردن نتایج محلی در بالای نتایج حاصل از جستجوی برخی عبارت‌ها، تأکید بیشتری بر جستجوهای منطقه‌ای می‌کند. بنا بر آنچه گفته شد، گوگل سه نتیجه‌ی محلی حاصل از جستجوی برخی عبارات خاص را در کادری متفاوت و در بالای نتایج جستجو نمایش می‌دهد. در نتیجه اگر کسب و کار کوچک خود را در میان این سه نتیجه جستجو جای دهید؛ می‌توانید حاصل آن را در بازگشت سرمایه قابل توجهی که به بار می‌آورد مشاهده کنید. البته این کار به همین سادگی‌ نیست.
برای شروع، اطمینان حاصل کنید که کسب و کار خود را در گوگل و Bingplaces ثبت کرده‌اید. دیگر ملاحظات مورد نیاز برای بهبود سئوی محلی شامل خلق محتوای محلی به‌صورت onsite و offsite، مشارکت در توسعه و انتشار مطالب با وب‌سایت‌های محلی، بهینه‌سازی وب‌سایت (قراردادن نام، آدرس و شماره تلفن، کلمات کلیدی و...) و مدیریت استراتژیک شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این دست می‌شود.

۳. افزایش بررسی‌های آنلاین

بررسی‌های آنلاین، بخش مهمی از رتبه‌بندی جستجوی محلی برای وب‌سایت شما هستند. این مطلب نه‌تنها در مورد گوگل و بینگ، بلکه در مورد سایت‌هایی نظیر زودفود، فیدلیو، فوراسکور، یلپ (Yelp) و فیس‌بوک هم صادق است. علاوه بر این؛ بررسی‌‌های آنلاین، سبک مدرن تبلیغات دهان‌به‌دهان هستند و می‌توانند مشتریان جدیدی را به استفاده از کسب و کار کوچک شما ترغیب یا از آن منصرف کنند. گزارش‌ها حاکی از این هستند که بررسی‌های آنلاین بر تصمیم نزدیک به ۶۷ درصد مصرف‌کنندگان برای خرید، اثرگذار است. بنابراین ارائه همیشگی بررسی‌ها و نظرات مشتریان بسیار بااهمیت است، به‌خصوص زمانی که می‌دانید آن‌ها تجربه مثبتی از موضوع کسب و کار یا کالا و خدمات شما دارند. به رسیدهایی که در ازای کالا یا خدمات ارائه می‌کنید، فراخوان اقدام به عمل (call-to-action) اضافه کنید و کارمندان خود را آموزش دهید از مشتریان بخواهند نظرات و حاصل بررسی‌های خود را در صفحات گوگل‌پلاس، فیس‌بوک و یلپ ارسال کنند.
۴. از بازاریابی ایمیلی بهره ببرید

کسب و کارهای کوچک ارزش بازاریابی ایمیلی را درک نکرده‌اند. این شیوه بازاریابی به شما ابزاری مفید و مقایسه‌پذیر برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی، گذشته و بالقوه ارائه می‌کند. به نظر می‌رسد بیشتر کسب و کارهای کوچک انرژی بیشتری صرف بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌کنند. اگرچه برآورد می‌شود بازده بازاریابی ایمیلی نسبت به استفاده از رسانه‌های اجتماعی ۳ برابر بیشتر است. از سرویس‌های بازاریابی ایمیلی رایگان مانند Mailchimp و Constant Contact استفاده کنید.

۵. نتایج محلی را هدف قرار دهید

با توجه به اینکه جستجوی محلی به‌طور روزافزونی در حال دشوارتر شدن است، شاید برای کسب و کار کوچک شما بهتر باشد که از سرویس‌های تبلیغات کلیکی مانند AdWords گوگل یا سرویس‌های مشابه داخلی مانند صباویژه، ای‌نتورک و غیره استفاده کنید. PPC یک سیستم تبلیغاتی است و در آن شما زمانی پول پرداخت می‌کنید که مشتری بعد از کلیک روی یک تبلیغ مشخص، از وب‌سایت شما بازدید کند. نکته مثبت استفاده از این سیستم، امکان بهینه‌سازی کمپین PPC برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی مقرون به‌صرفه اما کاربردی در مناطق جغرافیایی خاص است. PPC به شما اجازه می‌دهد تبلیغ خود را با کلمات کلیدی بسیار دقیق در بازار محلی به نمایش بگذارید که این کار باعث افزایش نرخ تبدیل شما می‌شود.
تبلیغات هدفمند شما میتواند ارسالی یا نمایشی باشد . در تبلیغات ارسالی مانند ارسال نوتیفیکیشن , ارسال پیامک , ارسال پیام به کاربران پیامرسان موبایلی و در تبلیغات نمایشی , بنر تبلیغاتی شما در رسانه هایی با بازدید بالا و مطرح به نمایش در می آید . اینکه در ارسال پیام تبلیغاتی یا نمایش آن تبلیغ شما در چه زمانی منتشر شود و یا در چه محله یا منطقه جغرافیایی یا به کاربران هدف چه موضوعی ارسال شود همه گی به کمپین تبلیغاتی و موضوع کسب و کار و البته از همه مهمتر بودجه تبلیغاتی شما مرتبط است .
۶. روش‌های آفلاین برای کسب و کارهای کوچک

فروشگاه‌های خرده‌فروشی اهمیت خاصی در پیشرفت کسب و کارهای کوچک دارند. حتی در دنیایی که هرروز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن می‌رود، تاکتیک‌های آفلاین متعددی وجود دارند که می‌توانند به بهبود کسب و کارهای کوچک کمک کنند.
۷. فعالیت در عرصه‌های اجتماعی

کسب و کارهای کوچک اغلب به‌عنوان «ستون فقرات» جامعه خود شناخته می‌شوند. در نتیجه شرکت‌های محلی می‌توانند خود را با فعالیت در امور منطقه‌ای خود متمایز سازند. بر اساس مطالعات؛ ۸۲ درصد مصرف‌کنندگان هنگامی که تصمیم به خرید می‌گیرند، مسئولیت اجتماعی شرکت را به‌عنوان فاکتوری مهم در نظر می‌گیرند. برای شروع؛ می‌توانید برای یافتن رویدادهای مربوط به بازار هدف خود، به عضویت اتاق بازرگانی منطقه درآیید. اگر واقعا می‌خواهید زیاد جلب توجه کنید، حامی مالی یک رویداد محلی یا کار خیریه شوید. فعالیت‌ اجتماعی در جامعه اطراف محل فعالیت شما، ابزاری فوق‌‌العاده برای بازاریابی و روشی برای دستیابی به روابط عمومی (PR) مثبت است.

۸. انعقاد قراردادهای دولتی را هدف قرار دهید

دولت‌ها قراردادهای خاصی برای شرکت‌هایی که کسب و کار کوچک تلقی می‌شوند، کنار می‌گذارند. اگر شرکت شما واجد شرایط مورد نیاز باشد، باید به دنبال فرصت‌های این‌چنینی باشید. به دست آوردن یک قرارداد دولتی می‌تواند یک جریان پایدار و مداوم از درآمد فراهم آورد که در نتیجه باعث افزایش قدرت همکاری با دیگر مشتریان می‌شود. به دست آوردن این قراردادها چیزی نیست که از پیش تعیین شده باشد. شما باید برای درک و یافتن فرصت‌ها، زمان و انرژی اختصاص دهید. به همین ترتیب باید طرح‌های متقاعدکننده‌ای هم تهیه و تنظیم کنید. به‌هرحال اگر شما قادر باشید یک قرارداد دولتی کسب کنید، مقدار درآمدی که در ازای این ریسک حاصل می‌کنید، قابل توجه است.
۹. بر خواسته‌های مشتریان و تجربه آنان از کالا یا خدمات شرکت خود تمرکز کنید

اگر کسب و کارهای کوچک را ستون فقرات جامعه در نظر بگیریم، مشتریان قلب تپنده این کسب و کارهای کوچک هستند. بنابراین، این امر حیاتی است که کسب و کار کوچک شما، کوشش خود را در جهت فراهم آوردن بهترین تجربه ممکن برای مشتریان متمرکز کند. ۹۰ درصد مصرف‌کنندگان در آمریکا حداقل هفته‌ای یک‌بار به کسب و کارهای کوچک مراجعه می‌کنند. علاوه بر این، ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان در این مطالعه، گفته‌اند نیاز شدیدی به حمایت از کارآفرینان محلی احساس می‌کنند. این موضوع عمدتا در بخش تسهیلات، خدمات مشتریان و عدالت اجتماعی برای کسب و کارهای محلی نسبت به شرکت‌های بزرگ اهمیت ویژه‌ای دارد. در نتیجه، کسب و کارهای کوچک می‌توانند با فراهم آوردن خدمات عالی به مشتریان و گنجاندن نظرات آنان در تصمیمات استراتژیک، بر بازار منطقه‌ای خود مسلط شوند.
۱۰. از تغییر نترسید

یکی از سخت‌ترین مواردی که مالکان کسب و کارهای کوچک می‌توانند بپذیرند، تغییر است. ناتوانی در انطباق با تغییر روندها، ممکن است زودتر از این‌که هرگونه رقابتی بتواند شما را با مشکل مواجه کند، به شکست کسب و کار کوچکتان منجر شود. در واقع استقلال و انعطاف‌پذیری دو مزیت کسب و کارهای کوچک در مقایسه‌ با سازمان‌های بزرگ هستند. بروکراسی موجود در شرکت‌های بزرگ همیشه مانع انعطاف‌پذیری و ایجاد ساده تغییرات است. نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و دیگر سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه می‌توانند بینش مورد نیاز کسب و کارهای کوچک را برای فهم روندهای موجود در عملیات آن‌ها ارائه دهند. این‌چنین ابزارهایی به شما کمک خواهند کرد در فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کنید و برای تهدیدات قریب‌الوقوع آماده باشید.
زندگی به‌عنوان مالک یک کسب و کار کوچک ممکن است دشوار باشد. اما با اشباع بازارهای محلی و اقتصادی که روزبه‌روز بیشتر به سمت جهانی‌شدن می‌رود، احتمالا فشارهای خارجی به این دسته از کسب و کارها، برطرف نشدنی به نظر می‌رسد. با این حال استراتژی‌های متعددی وجود دارد که کسب و کارهای کوچک می‌توانند برای بهبود موقعیت رقابتی خود بر آن تمرکز کنند. آنلاین بودن خود را به بازار یادآوری کنید، ارتباط خود با مشتریان را بهبود دهید و هرگز از تغییر نهراسید.
سختی و شیرینی کار کسب و کارهای کوچک !
برخی از صاحبان کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها مدام از نداشتن سرمایه و بودجه تبلیغات گلایه میکنند و آه و ناله میکشند که اگر ما سرمایه و بودجه میلیونی برای تبلیغات داشتیم , خیلی راحتتر مشهور میشدیم وبسادگی مشتریان خود را افزایش میدادیم. جالب است بدانید شرکت های بزرگ بین المللی مثل گوگل , یاهو یا حتی شرکت های داخلی مثل ایرانسل , همراه اول یا بانک های خصوصی و دولتی ایرانی که مشکلی هم در سرمایه و تبلیغات رادیویی و تلویزیونی ندارند در بسیاری از طرح های و پروژه هاییکه با هدف در آمد زایی طراحی میکنند شکست میخورند.
شکست یک طرح یا رکود یک کسب و کار دلایل مختلفی دارد ولی عدم تبلیغات و بازاریابی علمی و هدفمند تنها یک دلیل کاهش فروش و عدم سوددهی است . نکته مهم اینجاست که حتی اگر شما هیچ سرمایه ای نداشته باشید و بتوانید خدمات یا محصولی را به هر نحو به فرد یا افرادی بفروش برسانید این تنها دلیل واضح برای احتمال 100درصدی موفقیت شما در صورت تلاش بیشترتان است .
وقتی محصول یا خدمتی متقاضی داشته باشد و شما بتوانید به یک نفر کالایی را بفروشید , پس میتوانید با برنامه ریزی و افزایش سطح دانش روز تبلیغات و بازاریابی , سیستم فروش خود را مدرن و مطابق میل نسل جدید مشتریان کنید.
مثلا فکر کنید شما صاحب یک سوپرمارکت هستید و برای فروشگاه خود یک اپلیکیشن سوپرماکت آنلاین طراحی میکنید و به تمام مشتریان محله و منطقه فعالیت خود اعلام میکنید که در صورت خرید از داخل اپلیکیشن از 5 تا 10 درصد تخفیف بیشتر نسبت به مراجعه حضوری برخوردار خواهند شد. همین مقایسه ساده قیمت موجب تشویق بسیاری از مشتریان شما برای خرید محصولات شما خواهد شد. ضمن آنکه سوپرمارکت آنلاین میتواند 24ساعته باشد و اگر در محله شما کسی محصولی را ساعت 1 یا 4 صبح هم سفارش دهد براحتی از طریق سرویس دهنده شیفت شب برایش ارسال میکنید
البته این یک مثال بود ولی هر کسب و کار و شغلی میتواند با یک ایده نو و عملی سیستم فروش و کسب و کار خود را مدرن کند. مسلما اینکار مستلزم صرف وقت یا حتی هزینه است ولی تغییر و تحول به سوی توسعه تنها راه نجات و توسعه مشاغل کوچک است .



سخن پایانی
اگر صاحب کسب و کار کوچک یا کسب و کار خانگی یا محلی هستید و میخواهید مشتریانتان را افزایش دهید بهتر است برای ورود به فضای مجازی و استفاده از روش های نوین تبلیغات آنلاین با یک شرکت تبلیغات اینترنتی مشورت کنید و در صورت امکان مطابق بودجه تبلیغاتی تان یک کمپین تبلیغاتی مناسب طراحی کنید تا برای افزایش فروش و جذب مشتریان جدید بتوانید از تمام شیوه های جدید تبلیغات هدفمند استفاده کنید. روش های تبلیغات آنلاین را با صرف وقت و با حوصله مطالعه کنید و تا میتوانید مقالات مربوط به تبلیغات اینترنتی را مطالعه کنید. آشنایی با جدیدترین شیوه های تبلیغات اینترنتی , تبلیغات موبایلی که در ایران استفاده میشود.


منبع: واحد بازاریابی آنلاین سازین

https://www.linkedin.com/pulse/%D8%B...ardavan-sijani