دانشگاه تهران دانشکده مدیریت، ۵ برتری استارتاپ بر سازمان بزرگ راه انداختن یک استارتاپ و کسب و کار جدید می تواند برای بسیاری ترسناک باشد. رقابت کردن با سازمان های قدیمی و جاافتاده بزرگ با سرمایه و زیرساخت های فراوان برای برخی واقعا دلهره آور است. شما باید با رقبای مشهوری رقابت کنید در حالی که خودتان هنوز شهرتی ندارید، منابع مالی و فنی شما محدود است، جریان درآمدی کمی دارید و تجربه ای نیز در این عرصه ندارید. با این مسائل به نظر می رسد که هرگز ممکن نباشد که یک استارتاپ و کسب و کار نوپا بر یک سازمان بزرگ غلبه کند. اما این تنها یک سمت قصه است. استارتاپ ها در برابر سازمان های بزرگ برتری های دیگری نیز دارند که باعث می شود در رقابت قوی تر عمل کنند. در ادامه برای مرور موارد برتری استارتاپ بر سازمان بزرگ با ما همراه باشید: ۱- چابکی

استارتاپ ها جوان هستند و تا سالهای اولیه فرم و ساختار قطعی ندارند. شما به عنوان بنیان گذار یک طظ ممکن است یک برنامه و استراتژی مشخص و یک مدل کسب و کار قطعی داشته باشید اما تا سالهای اول هنوز هیچ چیزی نیست که شما را به این ساختارها پایبند کند. در مقابل سازمان های برزگ باید به ساختار خود پایبند باشند و این پایبندی باید به رویت هیئت مدیره، هیئت ناظر و مجموعه سهامداران و صاحبان سرمایه برسد. این عوامل باعث افزایش چابکی سازمان های کوچک در مقابل سازمان های بزرگ می شود. چابکی در موارد فراوانی به کمک یک کسب و کار می آید. تغییر سریع فضای کسب و کار، ایجاد موقعیت های سودآوری و محصولات جذاب به طور مقطعی و گذرا و همچنین ورود فناوری ها و روندهای اجرایی جدید از جمله مسائلی است که چابکی باعث می شود سازمان شما بتواند حداکثر استفاده را ببرد. در مقابل پاسخ سریع سازمان شما به یک تغییر برای سازمان های بزرگ تغییر و پاسخ دهی امری زمان بر و دشوار است. تا زمانی که سازمان بزرگ بخواهد خود را برای شرایط جدید آماده کند شرایط قبلی دیگر حاکم نیست. علاوه بر این استارتاپ ها پس از شکست بسیار سریع تر از سازمان های بزرگ ساختار خود را پیدا می کنند. ۲- کاغذ بازی کمتر


در سازمان های بزرگ حجم کاغذبازی و بوروکراسی اداری بالا است: برای یک تصمیم باید فرم ها و اسناد زیادی پر شود، افراد زیادی این برگه را امضا و تایید کنند تا سرانجام به یک مورد رسیدگی شود. درخواست های فراوان کاغذی پر می شود تا یک تغییر و بهبود جزیی در یک فرآیند حاصل شود. سازمان های بزرگ زیر بار این بوروکراسی سرعت و اصالت کار خود را از دست می دهند و به سختی می توان در این سازمان ها بهبودی در سازمان ایجاد کرد. اما در استارتاپ ها شرایط به نحو دیگری است. گرچه امور طبق قانون و روند مشخصی پیگیری می شوند اما فرآیند اداری طولانی به هیچ وجه وجود ندارد و وقت و انرژی کارمندان صرف کاغذبازی نمی شود. در این سازمان ها تصمیمات سریع تر و بهتر اتخاذ می شود و می توان بهتر از رقبا به یک اتفاق واکنش نشان داد یا یک فرایند و برنامه را اصلاح کرد.
بوروکراسی هنر ناممکن کردن ممکن هاست.
۳- فضای سازمان

احتمالا تصور شما نیز از سازمان های بزرگ مجموعه از کارمندان بی روحیه در یک اداره بزرگ با تعداد زیادی اتاق است که اکثر کارمندان هم را نمی شناسند، از کار هم آگاهی ندارند به احتمال زیاد مدیرعامل هیچ کدام از زیردستان خود را نمی شناسد. در این فضا پس از مدتی رخوت و بی انگیزگی بر کارکنان حاکم می شود و اثربخشی و تاثیرگذاری سازمان کم می شود. اما در استارتاپ ها فضا بسیار متفاوت است: کارمندان و مدیران در یک فضای دوستانه کار می کنند، با هم رابطه خوبی دارند، هم را می شناسند و تا حدودی به کار هم اشراف دارند. کارمندان و مدیران با هم به طور نزدیک کار می کنند و این امر فضای کاری را بسیار با نشاط تر و سازنده تر می کند. در این فضا کارمندان اثرگذاری بالایی دارند، از کار خود کمتر خارج می شوند و کار قابل اعتماد تر و بهتری به سازمان ارائه می دهند. ۴- قیمت گذاری بهتر

قیمت گذاری یکی از مسائل سخت و چالشی در هر سازمان است و برای قیمت گذاری باید عوامل مختلفی سنجیده شود. برای برخی صنایع و خدمات سازمان های بزرگ به علت دسترسی به منابع بزرگتر و کلی تر که قیمت کمتری دارند، عرضه در تیراژ بالاتر که به قیمت کمتر منتهی می شود و مسائلی از این دست، توان بیشتری در قیمت گذاری دارند و می توانند در این زمینه قوی تر عمل کنند. اما در اغلب مواقع استارتاپ ها به علت اینکه تعداد افراد کمتری در سازمان مشغول هستند و وظیفه های فرعی توسط خود افراد انجام می شود هزینه بالاسری کمتری دارند و بهتر قیمت گذاری می کنند. علاوه بر این استارتاپ ها به علت داشتن اختیار در قیمت گذاری و مذاکره توسط عامل فروش در مقایسه با سازمان های بزرگ منعطف تر هستند. به دلیل انعطاف پذیری در قیمت گذاری و مذاکره مفیدتر بسیاری از مشتریان مایل به خرید از یک استارتاپ هستند. ۵- نوآوری

استارتاپ ها عموما بر پایه نوآوری ها ساخته می شوند، یا یک محصول و خدمت جدید دارند یا آن را به روشی جدید عرضه و تولید می کنند. فضای نوآورانه، خلاقانه و یادگیرنده یک استارتآپ علاوه بر افزایش روحیه و انگیزه کارکنان برای کار باعث ایجاد مزیت های رقابتی فراوانی در حوزه عرضه محصول و در حوزه اقتصادی و هزینه ای می شود. در حالی که سازمان های بزرگ به روندهای ثابت خود وفادارند سازمان های کوچک به دنبال جدیدترین و بهترین راه می گردند. این فضا و روحیه باعث می شود سازمان نوپای شما بتواند در رقابت با رقبای فشل و تنبل برتری داشته باشد و در عرصه رقابت شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشد. با تکیه بر موارد بالا که از جمله موارد برتری استارتاپ بر سازمان بزرگ است سازمان کوچک شما می تواند بر موانع و رقبا غلبه کند و در فضای رقابتی کسب و کار موفق شود.

۵ برتری استارتاپ بر سازمان بزرگ - دانشگاه تهران دانشکده مدیریت