چگونه اصلاح سیاست‌های دولت می‌تواند به نفع استارت‌آپ‌ها باشد




دولت هند به‌طور وسیعی از اکوسیستم استارت‌آپ‌هایی که در کشورش در حال رشد هستند، حمایت می‌کند. بااین‌حال، کارشناسان صنعتی همچنان بر این باورند که هنوز هم در این اکوسیستم نقایص و اشکالاتی وجود دارد که باید حل شود تا بتوان کسب‌وکار را با سرعت بیشتری انجام داد.
اقداماتی همچون Startup India که در سال ۲۰۱۶ توسط دولت هند انجام شد، باعث شدند کارآفرینان جوان تشویق شده و وارد گود شوند. ولی کارشناسان صنعت عقیده دارند که صرف‌نظر از این اقدامات تشویقی، اصلاح سیاست‌ها نیز یکی از ملزومات اساسی برای آن است که کارها برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ساده‌تر شود.
سیوا راماکریشنان، مدیر مالی Venture Factory عقیده دارد که نیاز امروز ما، قطع وابستگی استارت‌آپ‌ها به سرمایه‌های خارجی است. او می‌گوید: «دولت، با حمایت نهادهای قانون‌گذار، باید به بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و صندوق‌های بازنشستگی اجازه دهد تا درصد بیشتری از سرمایه خود را به انکوباتورها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر داخلی اختصاص دهند. بهتر است به‌جای راه‌اندازی این صندوق‌ها، دولت به استارت‌آپ‌ها اجازه دهد به همین صندوق‌های موجود در بخش خصوصی دسترسی داشته باشند. همچنین برای ایجاد انگیزه بیشتر باید معافیت‌های مالیاتی بیشتری به این سرمایه‌گذاران اختصاص پیدا کند.»
وزارت مالیه در بودجه پیشین، معافیت مالیاتی برای استارت‌آپ‌ها در سه سال اول فعالیتشان را تصویب کرده بود.

اولویت شرکت‌های تولیدی هندی
موهان کومار، یکی از شرکای Norwest Venture Partners می‌گوید: «یکی از این سیاست‌ها، سیاست‌های تدارکات برای مناقصه‌های دولتی و به‌خصوص در زمینه نرم‌افزار است که باید استارت‌آپ‌های تولیدکننده محصولات نرم‌افزاری (یا به‌طورکلی شرکت‌های تولیدکننده هندی) را در اولویت قرار دهد. این کار را می‌توان با استفاده از امتیازات اضافی ازنظر شاخص‌های فنی انجام داد. امروزه در بسیاری از این مناقصات، شرکت‌های تولیدکننده چندملیتی مانند اوراکل، مایکروسافت یا SAP، که با شرکت‌های بزرگ IT هندی مثل TCS و WIPRO مشارکت می‌کنند، برنده می‌شوند. ازآنجاکه این شرکت‌های تولیدی چندملیتی با شرکت‌های بزرگ IT هندی روابط SI جهانی دارند، شرکت‌های بزرگ IT هندی در مناقصات دولتی از روی ناچاری یا به خواست خودشان، شرکت‌های هندی تولیدکننده نرم‌افزار را ترویج نمی‌کنند. درحالی‌که ما می‌خواهیم طی ۱۰ سال آینده به کشوری مطرح در تولید نرم‌افزار تبدیل شویم. ما باید از چینی‌ها یاد بگیریم و نه‌تنها موانع را از میان برداریم بلکه شرکت‌های محلی را فعالانه تشویق کنیم. ادارات دولتی یا نیمه‌دولتی طی ۵ تا ۱۰ سال آینده بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان IT خواهند بود.»
زهیر، هم‌موسس و مدیر ارشد فناوری شرکت کتو (Ketto) می‌گوید: «به نظر من سیستم پرداخت‌ها در هند همچنان ضعف‌های زیادی دارد. هدف ما به‌عنوان پلتفرمی که در زمینه سرمایه‌گذاری جمعی فعالیت می‌کند، این است که به حداکثر تعداد افرادی که نیاز شدیدی به این سرمایه‌ها دارند تا حد ممکن کمک کنیم. بیشتر این سرمایه‌ها صرف هزینه‌های پزشکی برای حفظ جان مردم می‌شوند. مردم از سرتاسر جهان باید انعطاف‌پذیری لازم را برای کمک به آرمان‌هایی که در قلبشان نسبت به آن‌ها احساس نزدیکی می‌کنند، داشته باشند. ولی به دلیل دستورالعمل‌های متعدد و مبهم SEBI/RBI ، پذیرش و مصرف پولی که از خارج کشور جمع می‌شود بسیار دشوار شده است و همین باعث شده هزینه‌های انتقال، بسیار بالا برود و مشتریان دل‌زده شوند.»
علاوه بر این قوانین و مقررات، کارشناسان به انگیزه‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز اشاره‌کرده‌اند و از کاغذبازی‌های طولانی به‌عنوان یکی دیگر از مسائل مانع در این اکوسیستم، نام‌برده‌اند.





www.entrepreneur.com


چگونه اصلاح سیاست‌های دولت می‌تواند به نفع استارت‌آپ‌ها باشد - ictstartups.ir