ورق روغنی که در بازار تجاری ورق های فلزی به ورق فولادی سرد نیز معروف است، در صنعت به صورت نورد سرد تولید می شود. این نوع متریال برای ساخت و ساز و استفاده در مصالح ساختمانی بسیار مناسب هستند. امتیاز بسیار ویژه این نوع ورق های فولادی این است که در برابر فشارهای بسیار بالا، مقاومت فوق العاده ای دارد. مهندسان و طراحان معماری و ساختمان، از همین خصلت استفاده می کنند و سازه هیی را طراحی می کنند که بسیار قدرتمند است؛ این سازه در عمل، نیازمند متریال کمتر برای تحمل وزن های بالاست.
روش نورد سرد در تهیه محصولات با پرداخت سطح خوب و ابعاد دقیق، مانند انواع تسمه، میله و لوله فلزی استفاده می شود. ورق های موجود در بازار به صورت استاندارد و با ضخامت0/30 میلی متر تا 3 میلی متر بوده و عرض استاندارد برای آن ها 100 و 125 سانتی متر است. این ورق ها پایه تولید ورق های گالوانیزه هستند. مزایای ورق روغنی سرد ( فولاد سرد) برجسته ترین مزیتی که در مورد این نوع متریال وجود دارد، قدرت و تحمل بالای این مواد در فشار و وزن های زیاد است؛ همین ویژگی باعث شده در بیشترین کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، تولید نورد سرد در مقایسه با تولید انواع ورق فولادی، بسیار سریع تر و ارزان تر است.
تولید سریع یک محصول مرغوب و پرکاربرد صنعتی، به رونق بازار نیز کمک خواهد کرد. ورق های نورد سرد در اندازه های متفاوت تولید می شود؛ همچنین پس از پردازش، شکل و ظاهر فیزیکی آن تغییر نمی کند، به این معنی که انقباض ناخواسته ای در متریال اتفاق نمی افتد. ورق روغنی( سرد)، بسته به اینکه چه آلیاژی در تهیه آن به کار رفته و چه عملیات حرارتی برای تولید آن استفاده شده است، به سه نوع معمولی(st12)، نیمه کشش (st13)و فوق کشش( st14)دسته بندی می شود. ورق ها را می توان در سه سایز و اندازه استاندارد، به صورت زیر دسته بندی کرد: 1.1830 میلی متر 2.2440 میلی متر 3.3050 میلی متر استحکام بالای ورق های نورد سرد، تنها خصوصیت بارز ان ها نیست؛ تنوع در رنگ و اندازه، باعث شده که این ورق ها در تولید صدها تن لوازم و مواد مختلف در صنایع گوناگون استفاده شود.
طیف گسترده ای از کاربردهای محصولات نورد سرد در زیر خلاصه شده است: •ساخت پانل های غیر قابل انعطاف •نقاشی قطعات (دارای سطح آن شفاف که اجازه می دهد اجرای عملیات رنگ کاری به راحتی و با کیفیت بالا انجام شود) •صنعت خودروسازی •تولید قطعات خودرو •مبلمان اداری •صنعت لوازم خانگی •ساخت انواع قفسه