کارآفرینان زن بخوانند!








کریستینا لیبی که استاد دانشگاه فلوریدا و بنیانگذار SoCu است، می‌گوید: «من به عنوان راهنما یا بخشی از شتاب‌دهنده‌هایی کار کرده‌ام که بر زنان کارآفرین تمرکز کرده‌اند. برنامه آنها برمبنای قدرتمندسازی زنان از طریق فرصت‌های شبکه‌سازی، آموزش، راهنمایی و دسترسی به مشتریان شکل گرفته؛ اما من با این پرسش مواجه هستم که آیا شتاب‌دهنده‌های ویژه زنان انتخاب مناسبی برای زنان است؟»
یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر داشت، اینکه وقتی زنان ارتباط را محدود به خودشان می‌کنند، نیمی از جمعیت را رها کرده و خودشان را محدود می‌سازند. همچنین می‌دانیم که زنان کارآفرین معمولا سرمایه کمتری برای طرح‌های خود دریافت می‌کنند و برای گسترش کار درگیر مشکلات بسیاری می‌شوند. بنابراین ادامه مسیر رشد کسب‌و‌کارهای آنها، بدون همراهی با مردان مشکل می‌شود. همکاری با شتاب‌دهنده‌هایی که از نظر جنسیتی متوازن باشند، در قیاس با شتاب‌دهنده‌هایی که متمرکز روی یک جنسیت هستند، موجب دستیابی به منافع بیشتری در کوتاه‌مدت و درازمدت می‌شود.
اما همچنان منافعی نیز وجود دارد. زنان درباره چگونگی پیشرفت‌شان راهنمايی کمتری دریافت می‌کنند و درگیر تعامل کاری کمتری با مدیران و راهبران ارشد هستند. همین وضعیت درباره اعضا‌‌ و راهنمایان نیز صادق است. اما برای پاسخ درست به این پرسش که برای کارآفرینان زن شتاب‌دهنده مناسب که متضمن از بین نرفتن پول و وقت باشد، کدام است؟ توجه به نکاتی که در ادامه می‌آید، مفید است:
اهدافتان را بشناسید: شتاب‌دهنده برای شما همه کار را انجام نمی‌دهد. باید اهدافی را برای خودتان تعیین و روی آنها تمرکز کنید. ببینید برای رسیدن به این اهداف چه نقاط ضعفی دارید یا در چه مواردی نیازمند کمک شتاب‌دهنده هستید. ببینید که در کدام حوزه شبکه‌سازی، بازاریابی، فروش، توسعه محصول‌ یا فناوری نیاز به کمک دارید. برای انتخاب شتاب‌دهنده ببینید که برای رفع کدام‌یک از این نیازهای شما مناسب‌تر است.
شتاب‌دهنده را مثل مدرسه عالی بدانید: یک شرکت هم مانند یک مدرسه عالی باید بداند که به آموختن چه چیزهایی و چگونه نیاز دارد. پژوهش‌های موسسه GALI نشان داده که زمان صرف‌شده برای انجام همه موارد برنامه یک شتاب‌دهنده موجب کاهش کارایی یک شرکت در درازمدت می‌شود. نکته کلیدی این است که آنچه نیاز دارید را از شتاب‌دهنده بگیرید نه اینکه همه چیز را انجام دهید.
آماده انجام باشید: آیا همچنان درگیر عملیات روزانه خود هستید؟ در گیرودار انجام فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال و امور حسابداری و امور مشتریان، احتمالا وقت کافی برای انجام آنچه که باید از یک شتاب‌دهنده به دست آورید، نخواهید داشت. ونسا لیو، مدیر شتاب‌دهنده SAP که روی کار با کارآفرینان زن متمرکز است، می‌گوید: «ما مایل هستیم که مشتریان‌مان را با سرمایه‌گذاران و شبکه خود مرتبط سازیم، اما لازم است که مطمئن شویم آنها آمادگی همراهی با این فرآیند را دارند.»
درخواست راهنما بدهید: پژوهش‌های موسسه GALI نشان می‌دهد که کیفیت راهنمایی تاثیر شگرفی بر موفقیت شرکت‌ها در شتاب‌دهنده‌ها دارد. لازم است که شتاب‌دهنده‌ها را برای شناسایی راهنماهای مناسب تحت فشار بگذارید و مشخص کنید که چه کمکی می‌توانند به شما بکنند. گزارش‌ها همچنین حاوی این نکته است که «زنان بیش از مردان به دنبال مراجعه به منابع دیگر برای دریافت راهنمایی و کسب اطلاعات درباره تجارب شکست هستند.»
آیا دنبال شبکه‌سازی هستید: شتاب‌دهنده‌هایی که روی کار با زنان متمرکز هستند، در قیاس با سایر شتاب‌دهنده‌ها فضای کاری و ارتباطات قوی‌تری را ایجاد می‌کنند. در این فضا امکان دسترسی به منابع تخصصی برای کمک به رشد کسب‌و‌کار و شبکه سرمایه‌گذاران با ذهنیت مشابه وجود دارد.
آمارها و منابع را دنبال کنید: درباره تعداد شرکت‌کنندگان در برنامه‌ها و تعداد موارد برنامه‌های موفق پرس‌و‌جو کنید. به دنبال شناختن اعضای سابق باشید. وجود کسب‌و‌کارهای موفق بنیانگذاری‌شده توسط زنان در شتاب‌دهنده، برای شما نشانه امیدوار‌کننده‌ای است. همچنین به دنبال آمار افرادی باشید که برنامه‌های شتاب‌دهنده را تمام کرده‌اند. سعی کنید با این افراد صحبت کرده و از تجارب آنها در شتاب‌دهنده با‌خبر شويد.


کارآفرینان زن بخوانند! | شنبه مگ - اولین هفته نامه اختصاصی استارت آپ ها