آیا کشورهای خارجی هم دمِ عید به مشتریان خود سررسید میدهند؟!
این روزها 99 درصد شرکتهای ایرانی مشغول شادباش عید نوروز به مشتریان خود هستند. به همین مناسبت نگاهی انداختیم به تمایلات کشورهای مختلف در انتخاب هدایای شرکتی.
شاید برایتان جالب باشد که صاحبان کسبوکار در انگلستان از گرفتن هدایای شرکتی چندان خوشحال نمیشوند. آنها فقط زمانی از گرفتن چنین هدایایی خودداری نمیکنند که قراردادی مرتبط با فعالیت اقتصادی را با موفقیت به پایان رسانده باشند. حتی در این مواقع هم خبری از هدایای گرانقیمت نیست.
ضمنا انگلیسیها همزمان با سال نو، به ارسال یک کارت پستال برای مشتریان و همکاران خود اکتفا میکنند.
در هیچ کشوری حک کردن اسم شرکت روی هدایا به اندازه ایران مرسوم نیست. روابط عمومیهای حرفهای، اسم شرکتشان را طوری روی هدایا مینویسند که زیاد به چشم نیاید. در اسپانیا، یونان و پرتقال هم این کار نوعی توهین به حساب میآید.
در چین هدایای شرکتی در بیشتر مواقع رشوه به حساب میآیند، برای همین معمولا از دادن هدایای گرانقیمت پرهیز میکنند. چینیها از هدایای مختلف برداشتهای متنوعی دارند، مثلا هیچ وقت به مشتریان خود ساعت هدیه نمیدهند، چون نماد سرآمدن عمر روابط است.
برخی از محبوبترین هدایای شرکتی در سال 2017 به ترتیب صنایع دستی، لوازم التحریر و لوازم الکترونیکی بودهاند.