نخستین رویداد رونمایش استارت‌آپ‌ها در اصفهان برگزار شد

اولین Demoday شتاب‌دهنده اکسل در اصفهان، چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۳۹۷ با عنوان رونمایش استارت‌آپ‌ها و با حضور چهار تیم استارت‌آپی تالار نامه، دیجی‌ زرگر، باکس و اسمارتی‌پات، سرمایه‌گذارها و فعالان اقتصادی، در سالن سروش شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.
فرهاد رهنما، رییس هیات‌مدیره پلار و گروه رهنما، موسی خواجویی مدیرعامل همراه وس، ایمان زرین‌عضو مدیر شتاب‌دهنده اکسل، سید مهدی ابطحی رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، کوروش خسروی دبیر جشنواره ملی فن ‌آفرینی شیخ بهایی، و محمدجواد امیدی معاون توسعه فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ازجمله مهمان اصلی این رویداد بودند.
محمدجواد امیدی، معاون توسعه فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در این مراسم اظهار کرد: مراسم امروز حاصل تلاش یک‌ساله اکسل و شهرک برای حمایت از استارت‌آپ‌های نوپا است. باوجود شرایط سخت اقتصادی امروز، کارآفرینان جهادگران عرصه نوآوری هستند و احتیاج به حمایت دارند. برای حمایت از جوانان نیاز به حمایت شرکت‌های بزرگ داریم.
محمدجواد امیدی تصریح کرد: در یک سال اخیر شاهد حمایت شتاب‌دهنده اکسل از استارت‌‌آپ‌های نوپا بودیم که پابه‌پای این شرکت‌ها با تلاش خستگی‌ناپذیر از جوانان حمایت کرد. این شتاب‌دهنده می‌تواند الگوی موفقی برای دیگر شتاب‌دهنده‌ها باشد.
او افزود: شهرک علمی تحقیقاتی در طول ۲۰ سال حیات خود پیشگام و الگوی کارآفرینی بوده است. موفقیت‌های شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مرهون خوش‌فکری، ایده پردازی و علاقه همکاران ما است. مسئولانی که هرچند کارمند دولت بودند اما با عشق، تلاش کردند تا از شرکت‌های نوپا حمایت کنند.
معاون توسعه فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، همچنین گفت: اکنون ۵۲۰ شرکت و ۷۰۰ دانش‌آموخته دانشگاهی در شرکت علمی تحقیقاتی مشغول فعالیت هستند که ۵۰۰ نفر آنان مدرک PHD دارند. همچنین شاهد استقرار متقاضیان از شرکت‌های نوپا تا بزرگ هستیم که شهرک را مکانی برای رشد و توسعه علم و خدمات خود می‌دانند. حضور در این مکان علمی در مجاورت فضای علمی دانشگاه باعث شده بهره‌وری شرکت‌ها افزایش پیدا کند.
امیدی اظهار کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی مرتب در حال بزرگ شدن است و نمی‌توان دیگر به شیوه سنتی آن را مدیریت کرد. باید از بخش خصوصی، شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌هایی همچون اکسل هم طلب مشارکت کرد تا با ایجاد فضای کسب‌وکار کمک کنیم زیست‌بوم فناوری در این منطقه علمی تقویت شود.
فرهاد رهنما، رییس هیات مدیره پلار و گروه رهنما به‌عنوان سخنران اصلی در رویداد رونمایش شتاب‌دهنده اکسل نیز گفت: اگرچه امکان سرمایه‌گذاری خارجی اکنون در کشور وجود ندارد اما باید بپذیریم که هر چالشی یک فرصت است و کافی است خود را برای استفاده از این فرصت‌ها آماده کنید.
به اعتقاد فرهاد رهنما، تمام کسب‌وکارهای آینده در فناوری تنیده است و در آی‌تی باید بینش داشته باشیم. یک اپلیکیشن ۵۰ میلیون‌ تومانی می‌تواند همه بازار حمل و نقل را تغییر دهد، مانند شرکت‌های اسنپ، دیجی‌کالا و دیوار که توانستند در زمینه‌های کاری خود تحول ایجاد کنند و اکنون ارزشی بیش از یک میلیارد تومان دارند. به اعتقاد من در شرایط فعلی مهم‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری مدل Airbnb و هوش مصنوعی است.
رییس هیات مدیره شرکت رهنما با بیان اینکه با توجه به آمار از هر ۱۰ سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایران ۹ سرمایه‌گذاری به شکست منجر می‌شود، گفت: اگر همان یک استارت‌آپ موفق با قوت به کار خود ادامه دهد می‌تواند آن ۹ شرکت را حمایت کند.
رهنما با اشاره به فعالیت‌های شرکت پلار و گروه رهنما، گفت: ما در کنار شیوه سنتی راه خود را در زمینه آی‌تی و فناوری‌های جدید ادامه دادیم؛ چون باور داریم شرکت‌های بزرگ وظیفه دارند از استارت‌آپ‌ها و جوانان حمایت کنند. هرچند بارها در این راه شکست خورده‌ایم، چند بار ورشکستگی را تجربه کرده‌ایم ولی نتیجه آن کسب تجربه و حمایت از شرکت‌های نوپا بوده است.
او افزود: اگرچه کشور تحریم و دسترسی به بازار جهانی دشوار است اما در غیاب شرکت‌هایی مثل آمازون و گوگل، یک بازار ۸۰ میلیونی بکر داریم. امکان فعالیت آمازون در ایران وجود ندارد و در همین غیبت «دیجی کالا» شکل می‌گیرد. یا شرکتی مثل شرکت «آپ» که اکنون پنج هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است و این درحالی است که دارایی ثابت چندانی ندارد.
رییس هیات مدیره شرکت رهنما تصریح کرد: باید از چالش‌ها برای ایجاد فرصت استفاده کنیم. درست است که در به روی سرمایه‌گذاری خارجی بسته است اما باید بپذیریم که هر چالشی یک فرصت است. افرادی مانند «زاکربرگ» و «بیل گیتس» الان الگوی بسیاری از جوانان هستند. باور کنید که اگر توانایی خود را قبول کنید می‌توانید حتی به برندی بین‌المللی تبدیل شوید.
رهنما گفت: کشور ثروت زیادی دارد اما از نظر آی‌تی هنوز جای کار داریم. اکثر جمعیت ایران گوشی هوشمند دارند که این شور و شوق پیر و جوان برای استفاده از فناوری یک ایده و فرصت بی‌نظیر است. جوانان ما بسیار باهوش هستند به‌خصوص از نظر ریاضی و باید از این فضای بکر و بازار بهترین استفاده را داشته باشند. اگر هرکسی که ایده‌ نابی دارد روی آن انرژی بگذارد حتماً موفق می‌شود.
او اظهار کرد: توصیه مهمی که به استارت‌آپ‌ها دارم این است که ایده خودتان را باور کنید، باید سعی کنید حساب مالی شرکت خود را سریع به سمت مثبت شدن ببرید. کاری کنید که شرکت‌های بزرگ دنبال ایده شما باشند نه اینکه شما به دنبال جذب حمایت آن‌ها باشید. موفقیت کنار دست شما است فقط باید از فرصت‌ها استفاده کنید.
موسی خواجویی، مدیرعامل همراه وس، به‌عنوان مهمان ویژه در رویداد رونمایش شتاب‌دهنده اکسل حضور داشت، گفت: فعال‌ترین افراد در شبکه‌های اجتماعی در کل دنیا، کاربران ایرانی هستند و این درحالی است که اکثر این شبکه‌های اجتماعی در کشور ما فیلتر هستند، تجارت الکترونیک در ایران رو به رشد است و این علاقه و شور و شوق در این زمینه‌ها واقعاً یک فرصت طلایی برای جوانان کشور می‌باشد.
او همچنین به نقش منتورها در پیشرفت تیم‌های استارت‌آپی اشاره کرد و گفت: شاید بهترین معادل فارسی که بتوان برای منتور در زبان فارسی در نظر گرفت واژه «مرشد» و مفهوم آن به معنای واقعی کلمه همان ارتباط بین مرید و مرشد در به ثمر رسیدن ایده‌های نوپا است.
مدیرعامل همراه وس در ادامه گفت: به جوانان پیشنهاد می‌کنم خود را درگیر خدمات بانکی و وام‌های بانکی نکنند و از داشته‌های خود استفاده کنند. او همچنین فناوری «بلاک چین» را به‌عنوان خط‌مشی اصلی همراه وس در آینده عنوان کرد و این نوید را به علاقه‌مندان به حوزه فناوری‌های نوین داد که فضای کار در این حوزه را تسهیل خواهند کرد.
ایمان زرین‌عضو، مدیر شتاب‌دهنده اکسل نیز در رویداد رونمایش عنوان کرد: در شرایطی که کشور ما در آن قرار گرفته و با آن درگیر هستیم، فکر می‌کنم تمام افرادی که می‌توانند باید قدمی رو به جلو بردارند و از این تیم‌ها و جوان‌ها حمایت کنند، چراکه هرکدام از این کسب‌وکارها اگر رشد کنند، در آینده می‌توانند چند هزار شغل ایجاد کنند. در اینجا خیلی منظورم با دولت نیست. بلکه بخش خصوصی، افراد، شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که در همین کشور بزرگ شدند و منابع زیادی را به دست آوردند، باید اقدام کنند و چقدر خوب است که بخشی از منابعشان را صرف کسب‌وکارهای کوچک کنند.
زرین‌عضو در رابطه با فضای استارت‌آپی استان اصفهان هم گفت: «شهر‌ها و استان‌های خارج از تهران، چند مزیت عمده دارند؛ اول اینکه از منظر نیروی انسانی، ظرفیت و پتانسیل خیلی عالی وجود دارد. جوانانی که در استان‌های دیگر غیر از تهران کار می‌کنند، پشتکار زیادی دارند و توانمند و خوشفکر هستند و به عقیده من مهم‌ترین ویژگی برای کار استارت‌آپی، به واسطه نوع کار، همین پشتکار است. برای خود ما خیلی جذاب بود که چنین فضایی در مناطقی خارج از تهران وجود دارد که کاملا قابل مشاهده است. به همین دلیل شتاب‌دهنده اکسل در خارج از تهران و در استان‌های اصفهان، گیلان و قزوین فعالیت‌های خود را آغاز کرد و تمام سعی خود را نیز کرده که بتواند از مدل نوآوری باز در همراهی تیم‌ها استفاده کند تا تیم‌ها در ورود به بازار واقعی، آمادگی بیشتری را کسب کنند.
در ادامه رویداد رونمایش، نیز چهار استارت‌آپی تالار نامه، دیجی ‌زرگر، باکس و اسمارتی‌پات به ارایه کسب‌وکارهای خود در حضور سرمایه‌گذاران مختلف پرداختند. گفتنی است که بیش از یک سال پیش، نزدیک به ۱۵۰ تیم/ایده برای ورود به شتاب‌دهنده اکسل در اصفهان تقاضا دادند که از بین آن‌ها ۱۵ تیم منتخب، در رویداد نوآفرینی به رقابت پرداختند و از آن بین ۱۱ تیم موفق به ورود به دوره فن افزایی (پیش‌شتابدهی) اکسل شدند. در مرحله بعد ۵ تیم توانستند خود را به دوره فن آفرینی (شتاب‌دهی) اکسل رسانده و درنهایت ۴ تیم مذکور آماده ارایه در رونمایش استارت‌آپ‌ها شدند.
استارت‌آپ‌ «تالار نامه» که اولین تیم ارایه دهنده در رویداد بود، پلتفرم آنلاین برنامه‌ریزی مراسم عروسی است که ارتباط عروس و داماد را با بهترین خدمات‌دهندگان سراسر کشور تا روز برگزاری مراسم برقرار می‌کند. این تیم ۵ نفرِ در یک سال و نیم گذشته به بیش از ۲هزار زوج برای برگزاری مراسمشان خدمات آنلاین ارایه کرده است و اکنون حدود ۷۰ شریک تجاری در ۶ استان کشور دارد.
استارت‌آپ‌ «دیجی زرگر» به‌عنوان دومین تیم ارایه کننده، اولین ویترین آنلاین طلا و جواهر است که به‌صورت آنلاین بستری برای ارایه طلا و جواهر توسط طلافروشان معتبر کشور مهیا کرده است. دیجی ‌زرگر بیش از ۱۵ هزار بازدید روزانه دارد و با۱۲۰ طلافروش فعال از ۱۰ استان کشور کار می‌کند.
استارت‌آپ‌ «باکس»، سومین تیمی بود که برای ارایه به سرمایه‌گذاران حاضر شد که در زمینه تبلیغات تعاملی بر روی دستگاه‌های مگا باکس فعالیت می‌کند که با استفاده از مفهومی به نام بازی تبلیغات سعی در جذب مخاطبان به تبلیغ در فضای فیزیکی دارند. این تیم تابه‌حال توانسته کمپین‌های تعاملی موفقی با برندهای معروفی برگزار کند و اکنون بر روی ارایه تبلیغات تعاملی به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با همکاری آژانس‌های تبلیغاتی متمرکز است.
آخرین تیم نیز، استارت‌آپ‌ «اسمارتی پات» بود که ارایه‌دهنده گلدان‌هایی بر اساس فناوری اینترنت اشیا (IoT) با قابلیت نگهداری هوشمند گیاه و امکان کنترل و پایش وضعیت گیاه از راه دور است. گلدان هوشمند الماس این استارت‌آپ‌ در وب‎‌سایت دیجی‌کالا و گل فروشی‌های معتبر اصفهان و تهران قابل خریداری است. همچنین پیش‌فروش طرح صدف از طریق سایت جمع سپاری نیک‌استارتر به‌زودی آغاز خواهد شد. این تیم اکنون بر توسعه بازار خود در داخل و خارج از کشور و همچنین توسعه محصولات خود برای پرورش سبزی‌های ارگانیک در منزل، متمرکز است.
Demoday در کل دنیا، مهم‌ترین رویداد برای یک شتاب‌دهنده است؛ در این رویداد استارتاپ‌هایی که موفق شده‌اند دوره شتاب‌دهی را به پایان برسانند و ثابت کنند که کسب‌وکارشان قابلیت رشد خوبی دارد، در مدت زمان کوتاهی که به آن‌ها اختصاص داده می‌شود، کسب‌وکار خود را در مقابل سرمایه‌گذاران ارایه می‌کنند، تا آنان را برای سرمایه‌گذاری مجاب کنند. برگزاری رویداد رونمایش استارت‌آپ‌ در استان اصفهان، می‌تواند نشانه رشد بیشتر زیست‌بوم استارت‌آپی‌ در اصفهان باشد.

بر اساس برنامه‌های شتاب‌دهنده اکسل، اولین رویداد رونمایش استارت‌آپ‌ها در استان گیلان نیز به‌زودی برگزار خواهد شد.






نخستین رویداد رونمایش استارت‌آپ‌ها در اصفهان برگزار شد - ictstartups.ir