🔹نیما نامداری معاون طرح و توسعه شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در یکی از نشست‌های فینتاک تفاوت بین استارت‌آپ‌های فین‌تکی آسیا و اروپا را بودن یا نبودن بانکداری باز دانست. نامداری گفت: «به نظر من، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، فقدان پلت‌فرم‌های بانکداری آزاد است. من از وجود یک‌لایه API در بانک‌ها صحبت می‌کنم که بدون اینکه از ضوابط آن کشور تخطی شود، امکان دسترسی به داده‌های مالی به فین‌تک‌ها را می‌دهد. حدود سه سال پیش گارتنر پیش‌بینی کرده بود که تا سال ۲۰۱۶، ۷۵ درصد بانک‌های بزرگ دنیا، OpenAPI ارائه می‌دهند.

🔹ما وقتی در مورد بانکداری آزاد صحبت می‌کنیم، تنها به API اشاره نداریم. بانک‌ها اکنون تنها به محصولات خود API می‌دهند. در حال حاضر رویکردی که بانک‌های ما در دادن API به فین‌تک‌ها دارند، همین رویکرد است. یعنی می‌گویند فین‌تک باید ابتدا جزئی از بانک باشد تا بتواند API دریافت کند.

🔹برای این کار هم ابتدا باید طرح کسب‌وکارش را ارائه کند و بانک آن را ارزیابی کند. اگر طرح قابل‌رؤیت بود، بانک فین‌تک را به پهنای خود راه می‌دهد و فین‌تک می‌تواند به‌عنوان محصولی در کنار محصولات بانک سرویس‌دهی داشته باشد. این روند شاید خیلی مفید باشد، اما مصداق بانکداری آزاد نیست.»