❓اگر پاسخ مثبت است، چه رویکردی در خصوص تدوین و مدیریت استراتژی برای شرکت های استارت آپ کاربرد دارد؟


📝پاسخ سوال اول قطعا مثبت است و باید گفت هیچ کسب و کاری نمی تواند بدون استراتژی موفق باشد خواه استارت آپ باشد یا غیره
📍و باید گفت برای شرکتهای استارت آپ این موضوع حساس تر است چرا که هنوز شاکله اصلی شرکت شکل نگرفته و اگر همین ابتدای کار، بفکر استراتژی مشخصی نباشیم، در آینده که استارت آپ قوام بیشتری گرفت، شکل دهی مجدد شرکت بر اساس استراتژی متفاوت از ایده اولیه بسیار سخت خواهد بود؛

📍مشخص و شفاف کردن استراتژی شرکت در همان بدو تشکیل و معرفی شرکت، موضوعی است که در موفقیت آینده تاثیر گذار خواهد بود.
پس به شکل دهندگان استارت آپ ها یادآور می شویم که در کنار یک ایده عالی برای کسب و کار، نیازمند استراتژی برای فعالیت می باشیم.


📌جدای از نوع استراتژی رقابتی یا استراتژی اقیانوس آبی، آنچه بر اساس ماهیت اینگونه شرکتها در خصوص رویکرد مدیریت استراتژیک کاربرد دارد، رویکرد «تکمیل تدریجی گام به گام» می باشد.
📍این رویکرد در زمینه محیطی پویا و نامطمئن کاربرد دارد؛
در جایی که محیط از پویایی بالایی برخوردار بوده و نتیجه اقدام و حرکت شرکت مشخص نمی باشد؛

📍از آنجاییکه در بسیاری از استارت آپ ها به آینده و نتیجه اقدامات و حتی ایده اصلی شرکت اطمینان کامل نداریم لذا این رویکرد می تواند اثربخشی بالایی داشته باشید.

🎯در این رویکرد اقدام و فعالیت از طرف شرکت صورت می گیرد، بر اساس استراتژی اولیه فرض شده، و اگر اقدام موثر واقع شده، اقدام بعدی و الی آخر؛
استراتژیست در این رویکرد بمانند فردی است که قدم در یک غار تاریک گذاشته و نمی داند که جلو پایش چاه است یا راه، لذا سعی می نماید یک گام بردارد و اگر زیر پایش محکم بود گام بعدی و به همین منوال غار تاریک را طی کند تا به روشنایی برسد.