💥برای پایه گذاری یک استارتاپ موفق با چرا شروع کنید!

سایمون ساینک در کتاب خود Start with Why سعی میکند توضیح دهد که چرا برخی شرکت ها موفق میشوند و بیشتر شرکتها خیر. همه ما تصمیمات درست و غلط میگیریم ولی تصمیمات غلط معمولا بر مفروضات نادرست نسبت به خود و محیط بنا شده است.

معمولا ما "فرض" میکنیم که دنیا و اینکه چیزها چطور کار میکنند را میشناسیم ولی این فرض (مثل چرخش خورشید به دور زمین که خیلی زمانی از درک غلط بودن آن نگذشته) میتواند کاملا نادرست باشد.

منطق حکم میکند که مشاهده و داده بیشتر مورد نیاز است. به همین دلیل افراد (شامل مدیران) در سمینارها و جلسات شرکت میکنند، با بقیه مشورت میکنند و کتاب میخوانند تا بدانند در آینده باید چکار کنند با اینحال جزئیات هر چند ریز اما حیاتی میتوانند آینده و نتیجه را تغییر دهند. یک مشاهده جالب این است که اگر شما از شرکتها بپرسید چرا مشتریان فعلی را دارند همگی خواهند گفت احتمالا بعلت کیفیت بالاتر نسبت به رقبا.

از نظر سایمون این نشان میدهد که شرکتها نمیدانند که چرا مشتریان جذب شرکت آنها شده اند و این ندانستن میتواند منجر به فاجعه برای شرکت شود.

💡شرکت های موفق مانند اپل با چرا شروع میکنند و این سوال فلسفی را تبدیل به دلیل هویت خود میکنند.

این شرکت ها عمیقا از خود سوال میکنند که چرا وجود دارند و چه هدفی دارند و چه مشکلی را حل میکنند؟ این "چرا" که کارآفرینان باید از خود سوال کنند در حقیقت مشتریان را جذب میکند به این دلیل که مشتریان قلبا این چرا را درک میکنند و میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند (یا نکنند). این چرا به ماموریت سازمان شباهت دارد اما ماموریت تا حدی نمایشی و برای نشان دادن به جهان است در حالیکه جواب دادن "چرا" شخصی است که بر نگرش شرکت ها و کارآفرین ها به کسب و کار تاثیر مستقیم دارد.
/لین بیزنس