من همیشه می‌شنوم که مردم می‌گویند: «نرخ تبدیل سایت من ۲ درصد است. آیا رقم خوبی است؟» درحالی‌که باید بپرسند: «چرا ۹۸ درصد دیگری که از سایت من بازدید می‌کنند، در آن ثبت‌نام نمی‌کنند؟»
دانستن جواب این سوال به شما می‌گوید که آیا می‌توانید بهتر از این باشید و چگونه؟ درنتیجه می‌توانید روی «بهتر شدن» تمرکز کرده و دیگر به نرخ تبدیل شرکت‌های دیگر فکر نکنید.

این یکی از دلایل ما برای ایجاد KISSinsights بود (که توسط CatchFree خریداری شد). ما می‌خواستیم به خودمان و به مشتریانمان راهی را معرفی کنیم تا به «چراهای» خود پاسخ دهند و بتوانند تجزیه و تحلیل‌های کمّی خود را تکمیل نمایند.
احتمالا نمی‌دانید که چرا بازدیدکنندگان سایت شما بدون ثبت‌نام یا حتی امتحان کردن محصول شما از سایت خارج می‌شوند. پاسخ این سوال دشوار است؛ چراکه بازدیدکنندگان دلیل این کارشان را به شما نمی‌گویند. اکثریت آن‌ها وقت نداشته یا تمایلی به یافتن فرم تماس با شما یا بخش ارایه بازخورد در سایت و نوشتن پیام یا نظر خود ندارند. حتی شاید خودشان هم نمی‌دانند که چرا از سایت خارج می‌شوند. شما باید از آن‌ها بپرسید و در اینجا ترفندهایی را به شما معرفی می‌کنیم تا بدانید چطور باید این سوال را بپرسید تا کیفیت و کمیت پاسخ‌ها را بالا ببرید.


  • زمانبندی مناسب: ایجاد مزاحمت برای افراد، آن هم زمانی که وقت ندارند سایت شما را بررسی کنند، بسیار بی‌ادبانه است. از طرفی طرح سوال بعدازآنکه فرد از سایت خارج می‌شود، نرخ پاسخگویی بسیار پایینی دارد و ممکن است افراد سوال‌ها یا مشکلات خاصی را که داشته‌اند، اصلا به یاد نیاورند.
  • انتخاب مکان مناسب: شما باید نظر افرادی را که نشان داده‌اند به سایت شما علاقه دارند بدانید، نه فقط آن‌هایی که به‌طور گذری، به سایت شما سر می‌زنند. به همین دلیل، صفحه خانگی اغلب جای مناسبی برای طرح این سوال نیست. صفحات مربوط به طرح‌ها یا قیمت‌گذاری اغلب بهتر است. اگرچه افراد کمتری از آن‌ها بازدید می‌کنند، اما احتمال این‌که این افراد مشتری شما باشند، بیشتر است.


  • جمله بندی: اگر سوالات شما طوری باشند که مخاطب با بله یا خیر جواب دهد، تنها پاسخی که دریافت خواهید کرد «بله» و «خیر» است و این کمکی به شما نمی‌کند. همچنین من به این نتیجه رسیده‌ام که سوالاتی که با «چرا» شروع می‌شوند، (مثل «چرا ثبت‌نام نمی‌کنید») نیز بی‌فایده است چون به نظر می‌رسد مخاطب را محکوم کرده‌اید. پیشنهاد من برای جمله بندی چیز دیگری است که در ادامه می‌خوانید، اما اکیدا توصیه می‌کنم که متن سوال خود را تکرار کنید تا متوجه شوید آیا تغییرات بسیار ظریف در آن می‌تواند به پاسخ‌های مفیدتری منتهی شود یا نه.


چگونه‌ای ن کار را انجام دهید:
ثبت‌نام کنید: اگر هنوز ثبت‌نام نکرده‌اید، ثبت‌نام کنید و KISSinsights را دریافت نمایید و روی تک‌تک صفحات‌تان بخش Javascript را قرار دهید. (به‌محض دریافت کد روی سایت، دیگر نیازی به ویرایش دوباره سایت ندارید. همین مزیت، استفاده از اپلیکیشن ما را به همراه زمانبندی، انتخاب مکان و جمله بندی مناسب، آسان می‌کند.)
ثبت‌نام رایگان است، اما برای سفارشی‌سازی و تغییراتی که در پایین ملاحظه می‌کنید، نیاز به پرداخت خواهید داشت.
سوال خود را بنویسید. سوال پیش فرض KISSinsights این است: «چه مشکلی باعث شده که هم‌اکنون ثبت‌نام نکنید؟»
می توانید از سوالات دیگری استفاده کنید، مانند:

  • چه مشکلی باعث شده که هم‌اکنون برای (نام محصول) ثبت‌نام نکنید؟
  • به چه اطلاعات دیگری درباره (نام محصول) نیاز دارید؟

همچنین می‌توانید درخواست دیگری را در زیر سوال اول مطرح کنید، مثلا:

  • «اگر تمایل به دریافت پاسخ دارید، نشانی ایمیل خود را وارد کنید.»

زمان و مکان طرح پرسش را انتخاب کنید. توصیه من این است که سوال خود را روی صفحه‌ای قرار دهید که مشتری باید در آن صفحه روی دکمه ثبت‌نام کلیک کند یا فرم ثبت‌نام را ارسال نماید. این صفحه می‌تواند صفحه مخصوص «ثبت‌نام» یا صفحه خانگی شما باشد.

  • تاخیر پیش فرض ۲۰ ثانیه است. اگر صفحه ثبت‌نام سایت شما اطلاعات زیادی را در خود گنجانده، شاید بهتر باشد تاخیر ۳۰ تا ۴۰ ثانیه‌ای را در نظر بگیرید.
  • صفحات قیمت‌گذاری هم جای خوبی برای طرح این پرسش هستند. ممکن است اگر سوال را در این صفحه مطرح کنید، بیشتر پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنید مربوط به درخواست قیمت یا شکایت از قیمت‌ها باشد، اما ایرادی ندارد چراکه احتمالا این همان چیزی است که به آن نیاز دارید.
  • اگر مطمئن نیستید کدام صفحه بهتر است، می‌توانید تنظیم کنید تا بعدازآنکه کاربر از ۲ صفحه سایت بازدید کرد، نظرسنجی در صفحه بعدی ظاهر شود. این روشی است چندمنظوره، تا به بازدیدکنندگانی دسترسی پیدا کنید که علاقه‌مند به محصول شما و ارایه نظر درباره آن هستند اما هنوز صفحه ثبت‌نام را پیدا نکرده‌اند.

بررسی لحظه‌ای انجام دهید. بعدازآنکه ۵ الی ۱۰ پاسخ دریافت کردید، آن‌ها را مطالعه کرده تا مطمئن شوید به پرسش شما همان‌طور که انتظار داشتید پاسخ داده شده است. ازآنجاکه هر یک از مشتریان تنها یک بار فرم نظرسنجی را خواهند دید، تغییر آن اشکالی ندارد. تغییری جزئی در جمله بندی‌ها و کلمات ممکن است به پاسخ‌های بسیار مفیدتری منتهی شود.
برای مثال، ما ابتدا سوال کرده بودیم که: «آیا چیز دیگری هست که بتوانیم درباره KISSinsights به شما بگوییم؟» و ده پاسخی که ابتدا دریافت کردیم این بود: «خیر»!
سپس جمله بندی را عوض کردیم: «چه نکات دیگری را می‌خواهید بدانید؟» این سوال تشریحی بود و توانستیم پاسخ‌های مفیدتری دریافت کنیم.
چند پاسخ کافی است؟ جواب این سوال را زمانی می‌توانید بدهید که ببینید پاسخ‌های تکراری زیاد شده‌اند. تجربه من نشان داده که ۳۰ الی ۵۰ پاسخ نشانه خوبی است برای آنکه دست بکار شده و بر اساس پاسخ‌ها تغییرات را ایجاد نمایید.
در اینجا فرم نظرسنجی / KISSinsights و نمونه‌ای از پاسخ‌ها را مشاهده می‌کنید (که ویرایش شده ند تا نشانی ایمیل مشتریان دیده نشوند):

پیگیری کنید. ما به‌طور مستمر صفحه FAQ خود را به‌روز و اطلاعاتی را به آن اضافه می‌کنیم که بر اساس پاسخ‌های نظرسنجی دریافت کرده‌ایم. وقتی مشتریان پاسخ خود را ارسال می‌کنند، از آن‌ها تشکر کرده و به سمت FAQ هدایت می‌کنیم تا بتوانند پاسخ سوالات خود را سریعتر دریافت کنند. با این کار، مشتریان به دلیل پاسخ آنی ما، احساس رضایت می‌کنند و ما در این فاصله فرصت این را داریم که به آن‌ها شخصا پاسخ دهیم یا آنکه صفحه خانگی خود را بازنگری کنیم تا بهتر بتوانیم به نیازهای آن‌ها پاسخ دهیم.




blog.kissmetrics.com
چرا ۹۸ درصد بازدیدکنندگان شما،‌ در سایت‌تان ثبت‌نام نمی‌کنند؟ - ictstartups.ir