استراتژی هایی برای بهبود مهارتهای شبکهسازی کسبوکار
«مهم نیست چه میدانید، مهم این است که چه کسی را میشناسید!» این گفته به ویژه در دنیای کسبوکار رقابتی امروز، که داشتن روابط قدرتمند تاثیر مستقیمی بر موفقیت شما دارد، بسیار درست به نظر می رسد.
کارآفرینان به ندرت وقت کافی برای شبکهسازی دارند و بعضی از آنها حتی بیرون رفتن با یک همکار را برای صرف قهوه وقت تلف کردن میدانند. اما به گفته بونی الیوت، مشاور ارشد بخش توسعه مشاوره تجاری در BDC، ایجاد یک شبکه کسبوکاری با منافع دوطرفه باید در اولویتهای تمام صاحبان کسبوکارها باشد.
الیوت میگوید: «باید بدانید این کار سرمایهگذاری است نه هزینه. روابط اهمیت حیاتی دارند و بسیار مفید هستند.»
او میگوید روابط کسبوکاری قدرتمند میتوانند مشتریان جدیدی به دنبال داشته باشند، مهارتهای مدیریتی شما را ارتقا دهند و به کشف ایدههای جدید منتهی شوند. الیوت چند استراتژی هم برای برای بهبود مهارتهای شبکهسازی کارآفرینان پیشنهاد کرده است.
۱- برنامه داشته باشید.
به گفته الیوت، یکی از اشتباهات رایج افراد این است که به شبکهسازی به شیوهای تصادفی نگاه میکنند: «شرکت شما در رویدادها نباید به شکل اتفاقی باشد. باید برای شرکت در رویدادها برنامهریزی داشته باشید و هدف مشخصی را دنبال کنید. برای مثال، باید برای سه جلسه آینده خود زمانبندی کرده باشید.»
در ابتدای سال که کارآفرینان روی طرحهای کسبوکارشان کار میکنند باید استراتژی شبکهسازی خود را هم در نظر بگیرند و به پرسشهایی مانند این پاسخ بدهند: تمایل دارم چه کسی را به طور منظم ملاقات کنم؟ امسال میخواهم با چه افرادی رابطه کسبوکاری برقرار کنم؟
در پایان سال، باید بررسی کنید که آیا به اهداف خود رسیدهاید یا نه، و ارتباط با اعضای شبکه چه کمکی به کسبوکار شما کرده است.
۲ ـ شروع کنید.
یک راه معمول این است که از همکاران و دوستان هم ردیف خود سوال کنید که در چه نوع فعالیتهایی شرکت میکنند. کارگاهها، کنفرانسها و نمایشگاههای تجاری، روشهای بسیار خوبی برای ملاقات با افراد جدید و معرفی فرصتهای بینظیر برای توسعه کسبوکار هستند. رویدادهای برنامهریزی شده توسط اتاق بازرگانی محلی هم برای حضور شما بسیار مناسب هستند.
۳ ـ چه کسی از رویدادهای اجتماعی می ترسد؟
الیوت میگوید بعضی افراد هنگام شرکت در رویدادهای شبکهسازی معذب هستند چرا که احساس میکنند «وارد یک مهمانی شدهاند که هیچکس را نمیشناسند. اما برای اطمینان آنها باید بگویم که در واقع همه آنهایی که آنجا شرکت کردهاند همین حس را دارند.»
نکاتی که در رویدادهای شبکهسازی باید به خاطر داشته باشید:
- کارتهای ویزیت خود را همراه داشته باشید.
- به ظاهر خود دقت کنید چون همه افراد حاضر شما را خواهند دید و اولین تاثیرگذاری شما اهمیت بسیار زیادی دارد.
- یک «ارائه آسانسوری» خلاصه برای معرفی خود و کسبوکارتان آماده کنید. به خصوص اگر هنگام ملاقات با افراد جدید دچار استرس میشوید این روش بسیار مفید است.
- از افتادن در دام وقتگذرانی با افرادی که میشناسید اجتناب کنید. تلاش کنید با افراد جدید صحبت کنید.
- روی کارهایی که میتوانید برای دیگران انجام دهید تمرکز کنید، نه روی کارهایی که آنها میتوانند برای شما انجام دهند.
- از اینکه فقط به فکر فروش باشید اجتناب کنید. نسبت به کار دیگران کنجکاوی نشان دهید و سوال کنید.
- وقت مردم را فقط منحصر به خودتان ندانید. یادتان باشد که همه به همان دلیلی آمدهاند که شما آمدهاید: شبکهسازی.
- بعد از پایان گفتگوها از طرف مقابل اجازه بگیرید تا با او در تماس باشید و اهدافی را برای ملاقاتهای احتمالی خود در آینده پیشنهاد کنید.
۴ ـ با افرادی که واسطه برقراری ارتباط هستند ارتباط برقرار کنید.
داشتن ۱۰ رابطه مفید دوطرفه در پایگاه داده شما بهتر از داشتن ۱۰۰ رابطه معمولی است. وقت بگذارید و تلاش کنید تا با افرادی که واسطه ارتباط هستند و در صنعت شما نفوذ دارند روابطی بر پایه اعتماد ایجاد کنید. الیوت این افراد را « movers و shakers (به معنی حرکت دهنده)» مینامد. از این روابط نهایت استفاده را ببرید و آنها را نادیده نگیرید.
۵ ـ در رسانههای اجتماعی مشارکت فعال داشته باشید.
رسانههای اجتماعی مانند لینکدین و فیسبوک، ابزارهای بسیار خوبی برای شبکهسازی هستند، اما کارآفرینان نباید قدرت تعاملات رو در رو را نادیده بگیرند. الیوت میگوید: «ترکیب این دو روش فوق العاده است.»
۶ـ از منطقه امن خود بیرون بیایید.
برقراری ارتباط با افراد همردیف خود در صنعتتان اولین قدم در استراتژی شبکهسازی است اما کار شما به اینجا محدود نمیشود. الیوت می گوید: «کارآفرینان اغلب دیدگاه بستهای دارند چرا که بیش از حد روی کسبوکارشان تمرکز میکنند. اما ملاقات افرادی که خارج از صنعت شما هستند میتواند دیدگاههای نو و تازهای را برای کسبوکار شما به ارمغان بیاورد.»
فایل صوتی:
۱۷.۵۶MB
www.bdc.ca
۶ استراتژی برای بهبود مهارتهای شبکهسازی کسبوکار (همراه با نسخه صوتی) - ictstartups.ir