نکته های مهم برای موفقیت استراتژی بازاریابی اپلیکیشن
لحظه عرضه یک اپلیکیشن، لحظه بسیار مهمی برای موفقیت شما بهعنوان یک طراح اپلیکیشن است، اما فرآیند بازاریابی برای اپلیکیشن از زمانی که آماده بارگذاری آن در اپ استور هستید شروع نمیشود، بلکه از مدتها قبل، یعنی از لحظهای که به فکر طراحی آن میافتید شروع خواهد شد. این مسئله را دستکم نگیرید. اگر همه کارها را درست انجام دهید نتیجه تلاش خود را خواهید دید. تمرکز روی طراحی و ساخت اپلیکیشن و همزمان تمرکز روی مراحل بازاریابی آن کار بسیار سختی است؛ اما میتوانیم ترفندهایی را به شما آموزش دهیم تا با تمام مراحلی که باید طی کنید تا اپلیکیشن خود را در صدر برترینها ببینید آشنا شوید.
۸نکته برای بازاریابی اپلیکیشن
قبل از راهاندازی هر اپلیکیشنی موارد زیادی را باید در نظر بگیرید. در اینجا ما به شما کمک میکنیم تا یک طرح گامبهگام را در نظر بگیرید و آن را دنبال کنید تا از مشکلاتی که ممکن است در هنگام معرفی اپلیکیشن خود به کاربران پیش پای شما قرار بگیرند پیشگیری کنید.
۱- با تحلیل رقابت شروع کنید و شخصیت خریدار را تعریف کنید
تمام پروژههای موفق با تحلیل کامل مخاطبان هدف و معیارهایی شروع میشوند که باید آنها را پیگیری کنید و تحت نظارت داشته باشید. در این مرحله باید بهطورجدی نظرات سایرین را بررسی کنید، اما فقط به دوستان و اعضای خانواده خودبسنده نکنید. سعی کنید از افراد مهم در صنایع مرتبط سؤال کنید و روی مشتریان هدف خود تمرکز داشته باشید. تمام اینها بستگی به نوع اپلیکیشن شما دارد و لازم است با کاربران احتمالی ا خود که از آن استفاده خواهند کرد در تعامل باشید. سعی کنید ویژگیهای مشترک افرادی که به اپلیکیشن شما علاقهمند هستند (مانند ویژگیهای موردعلاقه آنها، رفتار آنها، نیازهای آنها و حتی زبان آنها) را پیدا کنید تا مشخص کنید چگونه میتوانید اپ خود را بومیسازی کنید. یکی از کارهای مهم دیگری که باید انجام دهید این است که حواستان به رقبا باشد و همیشه یک پله جلوتر از آنها باشید. لازم است هم نکات مثبت و هم نکات منفی اپلیکیشن آنها را بشناسید و ویژگیهایی را که کاربران آنها بیشتر میپسندند مشخص کنید و به این فکر کنید که چگونه میتوانید ویژگیهایی بهتر از آنها داشته باشید. اشتباهاتی را که آنها هنگام عرضه اپلیکیشن خود مرتکب شدهاند، تکرار نکنید.
۲- برای تاریخ انتشار اپلیکیشن خود برنامهریزی کنید
اگر اپلیکیشن شما آماده است، تاریخ انتشار آن را بهطور منطقی تعیین کنید. اینکه آن را در اپ استور قرار دهید و امیدوار باشید که به بهترین اپلیکیشن تبدیل شود کافی نیست. بگذارید کاربران بدانند چه چیزی عایدشان خواهد شد و این مدتزمان تعلیق را افزایش دهید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید. فراموش نکنید که باید آنچه را که وعده دادهاید ارائه کنید. پس مراقب باشید کاربران را ناامید نکنید.
۳- صفحه اپ استور خود را بهینهسازی کنید
اگر بخواهیم یک مورد را نام ببریم که بیشترین اهمیت را در استراتژی تبلیغاتی شما دارد، باید بگوییم «بهینهسازی اپ استور» یا ASO. وقت گذاشتن و توجه کردن در این مرحله ضروری است چون همینجاست که مردم میتوانند به کاربر شما تبدیل شوند یا شما را ترک کنند. اگر تحت تأثیر صفحه شما در اپ استور قرار نگیرند همهچیز از بین میرود. برای شروع، مرتبطترین کلیدواژهها را جستجو کنید و از آنها در نام اپ و توضیح آن استفاده کنید و همزمان روی آیکونهای توصیفی، اسکرینشاتهای مؤثر و ویدیوهای باکیفیت تمرکز کنید.
برای انتخاب نام اپلیکیشن، معمولاً بهتر است از ترکیب برند خود و مهمترین ویژگی اپلیکیشنتان استفاده کنید.
در این قسمت میتوانید در مورد اپلیکیشن توضیح دهید تا کاربران جذب شوند. تا آنجا که ممکن است از بیشترین کلیدواژهها استفاده کنید اما فراموش نکنید کلیدواژهها باید مرتبط و جذاب باشند.
این مرحله بسیار پویاست. لازم است تمام متغیرها را هر از چند گاهی تحلیل کنید و تغییراتی را که برای افزایش قابلیت دیده شدن لازم است مشخص کنید. کلید موفقیت د این است که از خود بپرسید اگر خودتان میخواستید این اپلیکیشن را پیدا کنید چه واژههایی را جستجو میکردید؟
- بخشهای دیداری اپلیکیشن (آیکونها، اسکرینشاتها، ویدیوهای پیشنمایش)
به خاطر داشته باشید که مسائل ظاهری هم بسیار اهمیت دارند. استفاده از یک آیکون زیبا روی صفحهنمایش باعث میشود کاربر متقاعد شود تا اپلیکیشن شما را بارها و بارها باز کند. اسکرینشاتها هم باید جذاب باشند بهطوریکه کاربر متوجه شود اپلیکیشن شما زندگی را برای او آسانتر خواهد کرد. روی ویدیوها هم سرمایهگذاری کنید تا بتوانید کاربران را برای دانلود آنها متقاعد کنید.
۴- دریافت بازخورد با استفاده از تست بتا
اپلیکیشن خود را با تمام ویژگیهای موجود در دنیا شلوغ نکنید. ویژگیهای مهمتر را نگهدارید و روی تستهای بتا تمرکز کنید تا به شما کمک کنند ویژگیهای برتر را انتخاب کنید.
۵- یک استراتژی بازاریابی محتوایی داشته باشید
اگر میخواهید همه درباره اپلیکیشن شما صحبت کنند لازم است دامنهای برای خود داشته باشید و از مردم دعوت کنید تا به اجتماع شما بپیوندند. آنها را با محتوای غنی جذب کنید و کاری کنید که بعد از راهاندازی وبسایت و وبلاگ، به بخشی از کل این تجربه تبدیل شوند.
- وبسایتی با فرم اشتراک بسازید
دسترسی به وبسایت زمانی بیشتر میشود که امکان ارتباط با کاربران بالقوه از طریق آن وجود داشته باشد؛ بنابراین آن را به جذابترین شکل ممکن طراحی کنید و تصاویر و اطلاعات مربوط به اپلیکیشن خود را اضافه کنید. یک فرم اشتراک هم داشته باشید که به بینندگان نشان دهد میتوانند اولین نفری باشند که اپلیکیشن بینظیر شما را دانلود میکنند و از مزایای دیگری هم بهرهمند میشوند. باید سایت خود را مناسب بهینهسازی موتور جستجو طراحی کنید تا در فهرست جستجوها بهراحتی قابلمشاهده باشد.
اگر میخواهید نظرات خود را به اشتراک بگذارید و با ارائه اطلاعات درباره اپلیکیشن خود کاربران را خوشحال کنید وبلاگ همه نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. جالب اینجاست که برای طراحی وبلاگ لازم نیست حرفهای باشید. سیستمهای مدیریت محتوای بسیار زیادی مانند WordPress یا Joomla!وجود دارند که دارای صدها قالب رایگان هستند و به شما فرصت میدهند تا ظرف کمتر از یک ساعت وبلاگی با ظاهری بسیار حرفهای برای خود درست کنید.
۶- حضور در رسانههای اجتماعی را فراموش نکنید
هنگام ایجاد محتوا برای اپلیکیشن خود لازم است با پلتفرمهای اجتماعی هم در ارتباط باشید تا اپلیکیشن خود را ترویج کنید. در بحثها مشارکت کنید و نظرات ارزشمند و جالبی را ارائه دهید و از این فرصت برای معرفی اپلیکیشن خود به جامعه استفاده کنید. شناخت مخاطبان هدف انتخاب شبکههای اجتماعی خاص مانند Quora یا Reddit را برای شما سادهتر میکند. بدین ترتیب میتوانید نظرات خود را با مشتریان بالقوه به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید گروههای مرتبط با حوزه خود را در فیسبوک یا لینکدین جستجو کنید.
۷- افزایش آگاهی از برند از طریق بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی اولین روش برای معرفی اپلیکیشن به کاربران آینده است. لازم نیست برای تمام افرادی که در فهرست ایمیل شما هستند ایمیل بفرستید. کافی است روی مخاطبانی تمرکز کنید که میتوانند به شما کمک کنند تا اپلیکیشن خود را به بهترین شکل ترویج کنید. فرم ارسال وبسایتی که برای این اپلیکیشن طراحی کردهاید، بسیار به کار شما میآید. یکی از ابعاد مهم این است که تکتک ایمیلها را شخصی کنید تا مخاطب تبلیغات شما را سرسری نگیرد و به آن توجه کند. دکمه فراخوان اقدام را هم فراموش نکنید تا بهتر بتوانید به هدف خود برسید.
۸- بودجه خود را برای کمپینهای تبلیغاتی موبایلی افزایش دهید
اگر میخواهید روی کمپینهای تبلیغاتی سرمایهگذاری کنید لازم است به این فکر کنید که برای این کار چه قدر میتوانید بودجه اختصاص دهید. این مسئله بستگی به مدتزمان و دامنه کمپین دارد. یک منبع بسیار خوب برای افزایش بودجه، همان اپلیکیشنی است که طراحی کردهاید. روشهای زیادی وجود دارند تا بتوانید از اپلیکیشن خود درآمد کسب کنید. باید بهترین روش را که برایتان مناسب است انتخاب کنید. بعد از مشخص کردن روش کسب درآمد از اپلیکیشن، لازم است درباره جزئیات رابطه کاربری (UI) تصمیم بگیرید.
نکات پایانی
شاید حجم اطلاعاتی که در اینجا ارائه کردهایم کمی برای شما زیاد باشد، اما نکات بسیار مهمی وجود دارد که اگر بعضی از مراحل مهم را طی نکنید آنها را از دست خواهید داد. اگر هدف شما افزایش قابلیت دیده شدن اپلیکیشنتان و افزایش جذب کاربران است نباید وقت را تلف کنید. لحظهای که به فکر طراحی اپلیکیشن خود میافتید درست همان لحظهای است که باید به فکر تبلیغ آنهم باشید. اگر نمیتوانید هردوی این فرایندها را همزمان مدیریت کنید از کسی بخواهید در بازاریابی به شما کمک کند و طی این فرآیند، تیمی را تشکیل دهید.
فایل صوتی:
۳۱.۱۸MB
www.appsamurai.com
هشت نکته برای موفقیت استراتژی بازاریابی اپلیکیشن (همراه با نسخه صوتی) - ictstartups.ir