یک کارآفرین خسته می‌شود اما ناامید نه!

به نقل از وبنا، شایان شلیله بنیانگذار جشنواره وب و موبایل ایران در اختتامیه این مراسم که در سالن خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد، مشاهدات و تجربیات خود را از اکوسیستم کارآفرینی ایران در یک سخنرانی مطرح کرد. بخشی از این سخنرانی بدین شرح است:

▫️اینجا دقیقا اونجاست که بخش خصوصی بخش خصوصی را می‌زند برای منافع شخصی و نه منافع صنفی. اینجا اونجاست که تمامیت خواه شدیم. مشکل ما اینجاست که وقتی برای کاری دست می‌دهیم، فقط خدا می‌داند که با کدام دست از پشت می‌خواهیم خنجر بزنیم.

▫️مشکل ما دید کوتاه و زود به غرور رسیدن است. مشکل ما تکبر زودهنگامی است که دچار آن می‌شویم. مشکل ما این است که منافع خود را در گرو موفقیت دیگران قرار نمی‌دهیم، بلکه مفافع خود را در شکست دیگران می‌بینیم.

▫️مشکل ما چشم و هم‌چشمی‌ها و حسودی‌ها و تنگ نظری هاست. مشکل ما از من من من هاست. مشکل ما این است که به جای اینکه بگوییم من بگیم ما. مشکل ما این است که سخت و زشت می‌دانیم که موفقیت خود را به شریکمان نسبت بدهیم.

▫️آخرین مشکل ما دروغ گفتن است، صادق نبودن،‌ چه کم و چه زیاد. دروغ می‌گویم که امروزمون فردا شود. چه سرمایه‌گذار دروغ بگوید، چه کارآفرین، چه دو شریک به همدیگر. دروغ مهم‌ترین چیزی هست که اعتماد را از بین خواهد برد و وقتی که اعتماد از بین برود دیگر هیچ‌وقت برنخواهد گشت و بزرگترین اشتباه ما این است که با دروغ‌های خود اعتماد اطرافیان خودمان را به خودمان از دست بدهیم.


@ecosystemir