خودتان و استارتآپی که راهاندازی کردهاید را معرفی کنید؟
من حامد لشگری هستم و استارتآپی که ما راهاندازی کردهایم، میبریم نام دارد. استارتآپ میبریم در واقع یک استارتآپ اشتراک مسیر است. ما روزانه مسیرهای مشخصی را با خودرو یا پیاده طی میکنیم. ما در میبریم مسیرهایی که افراد بصورت روزانه از آن عبور میکنند را دریافت میکنیم و بر اساس یک الگوریتم هوشمند افرادی که در یک مسیر تردد میکنند به یکدیگر پیشنهاد داده میشوند. این افراد میتوانند با یکدیگر قرار ملاقات بگذارند و بنابر میل خودشان با یکدیگر همسفر شوند. در واقع هدف اصلی ما اختصاص دادن صندلیهای خالی خودروها به افرادی است که در همان مسیر تردد می کنند.
استارتآپ میبریم از چه سالی فعالیت خود را شروع کرده است؟
میبریم به تازگی راهاندازی شده است و شروع فعالیت این کسبوکار از اسفند سال گذشته آغاز شد اما راهاندازی وبسایت و تولید اپلیکیشن زمان بیشتری به طول انجامید.
پیش از راهاندازی کسبوکار خودتان چه تحقیقاتی در فاز مطالعاتی انجام دادید؟
در فاز اول از آنجایی که من به تنهایی این کسبوکار را انجام دادم، متاسفانه تحقیقات بازاری مشخصی انجام نشد اما از حدود سه ماه پیش با اضافه شدن دو نفر جدید به تیم بعنوان موسس، در واقع فاز جدیدی از تحقیقات انجام شد.
چگونه این افراد جدید را برای شراکت در این کسبوکار که ممکن است در سالهای نخست هم فاز درآمدی نداشته باشد، متقاعد کردید؟
من همیشه معتقد هستم که افراد برای ورود به یک موضوع باید به آن علاقهمند باشند. این دوستان هم خوشبختانه به موضوع این کسبوکار علاقمند بودند و مشکلی در این زمینه نداشتیم.
در هنگام عرضه این محصول به بازار از کجا اطمینان داشتید که بازار آماده پذیرش این کسبوکار است؟
حدود سه ماه پیش که تیم اصلی ما شکل گرفت، ما به شکل حضوری از افراد تحقیق کردیم و با توضیح شرایط موجود و ویژگیهای این سرویس، نظرات افراد را دریافت کردیم. در میان سوالاتی که مطرح میکردیم، پرسشهای اصلی مانند چقدر برای این سرویس هزینه خواهید کرد؟ تا چه میزان دیرتر رسیدن را تحمل خواهید کرد؟ یا پرسشهای کلیدی دیگری که ممکن است برای مخاطبان وجود داشته باشد را مطرح کردیم.
در زمان پرسش و پاسخ از مخاطبان آیا به این نتیجه رسیدید که لازم است روی قشر دیگری از مخاطبان تمرکز کنم؟
هنگامی که میبریم شروع به کار کرد، ما دسترسی گستردهای را به مخاطبان ارایه کردیم و همه افراد میتوانستند مسیرهای دلخواه خودشان را در آن ثبت کنند اما با انجام مصاحبهها متوجه شدیم که مشتریان خیلی پراکنده هستند و به این نتیجه رسیدیم که دسترسیها را محدودتر کنیم. در شرایط حاضر مخطبان ما فقط کارمندان و دانشجویان هستند یعنی افرادی که بصورت مستمر یک مسیر مشخص را در طول هفته طی میکنند.
چگونه موفق به جذب نخستین مشتریان خود شدید و در شرایط فعلی فرآیند جذب مشتری چگونه است؟
نخستین مشتریان سرویس ما از دوستان و آشنایان بودند که نظرات خودشان را در خصوص سرویس و گزینههای در دسترس ارایه میکردند اما اکثر افرادی که به سرویس ما مراجعه میکنند از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند.
برای تامین سرمایه میبریم چه فعالیتهایی را انجام دادهاید؟
من پیش از راهاندازی استارتآپ میبریم، کارمند بودم و مقداری سرمایه اولیه برای راهاندازی این استارتآپ داشتم. از آنجایی که بخش برنامهنویسی این سیستم را خودم انجام میدهم تا کنون هزینه سنگینی برای این استارتآپ پرداخت نکردهایم و فکر میکنم در آینده هم هزینههای زیادی نداشته باشیم.
برنامه درآمدی استارتآپ میبریم چگونه است؟
ما فرض را بر این گرفتهایم که افرادی که ماشین خودشان را در اختیار سایر افراد این سامانه قرار میدهند، مسافر بر نیستند و در سطح متوسط به بالا قرار دارند. بنابراین تصمیم گرفتیم میزان مشخصی از مبلغی که مسافران باید به راننده پرداخت کنند، را بعنوان کارمزد دریافت کنیم.
میبریم: http://mibarim.ir
مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپای فاوا» با میبریم که با همکاری تکتاکس در دومین همایش شهر هوشمند تهیه شده است.
نمایشگاه جانبی دومین همایش شهر هوشمند با حضور ۱۴ استارتآپ در حوزه خدمات شهری و عمومی برگزار شد و کسبوکارهای نوپا توانستند از این فرصت جهت ارتباط با شرکتهای بزرگ و سازمانهای دولتی استفاده کنند. غرفه استارتآپها در این نمایشگاه به دنبال همکاری دبیرخانه دومین همایش شهر هوشمند و مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپای فاوا برپا شد و کسبوکارهایی در حوزههای حملونقل، سلامت، امنیت، مدیریت ساختمان، تبلیغات، واقعیت افزوده و گردشگری در آن حضور داشتند.
۰۲۱۲۸۴۲۶۷۸۴
تماس اضطراری
امیرحسین حسینی پژوه
۰۹۱۰۰۰۴۸۲۱۰
حامد لشکری
۰۹۳۵۸۶۹۵۷۸۵