خطا! ورودی را کنترل کنید
خطا! ورودی را کنترل کنید
ورود خودکار ؟
اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.
اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.
انجمن گفتگو استارتاپ و کار آفرینی
شما در حال مشاهده انجمن گفتگو استارتاپ های ایران هستید، این انجمن با هدف ایجاد بستر گفتگو پیرامون موضوعات حوزه کارآفرینی و کسب و کار های نوپا ایجاد شده است. با عضویت در این انجمن می توانید با اعضای اکوسیستم کارآفرینی کشور در ارتباط باشید.
این انجمن همچنین مرجع کاملی از شتاب دهنده ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، استارتاپ ها، اسامی منتور ها، سرمایه گذاران و فعالان کارآفرینی کشور را گرداوری نموده است.
ما به شما این اطمینان را می دهیم که با جستجو در این انجمن بتوانید هر موضوعی را در رابطه با استارتاپ ها پیدا کنید. کارشناسان ما نیز بطور 24 ساعته پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.
ایدهها و طرحهای کسبوکار، منجر به جذب سرمایه نمیشوند. سرمایهگذاران به دنبال استارتآپهایی هستند که تناسب بین محصول و بازار آنها اثباتشده باشد و توانایی مؤسس آنها در اداره و رشد کسبوکار مشهود باشد. ولی چالش بزرگتر، استفاده از این سرمایه برای توسعه اپلیکیشن یا وبسایت است. در اینجا دادههایی را مشاهده میکنید که نشان میدهند کارآفرینان طی سال گذشته چگونه سرمایه استارتآپهای خود را تأمین کردهاند. این دادهها از انجمن ملی سرمایه مخاطرهآمیز[1] گرفتهشدهاند. ولی همه افراد در مراحل اولیه به چنین منابع بزرگی دسترسی ندارند. میدانستید که منبع سرمایه اولیه شما ممکن است همینالان گوشه خانه شما باشد؟ این سرمایه را میتوان از راههای مختلفی تأمین کرد، مانند دوستان، اعضای خانواده، و کارت اعتباری. در این مقاله، ۲۳ ایده هوشمندانه را به شما معرفی میکنیم که با استفاده از آنها میتوانید ایده کسبوکارتان را به مرحله عمل برسانید ۱ـ حواستان به کمپین برندهای بزرگ باشد شرکت Huggies در سال ۲۰۱۲ کمپینی با عنوان MomInspired برگزار کرد. در این کمپین از تمامی «مادران کارآفرین» که ساکن امریکا و حداقل ۲۱ ساله بودند و ایدهای اصیل، نوآورانه و پایدار برای تولید محصولی جدید برای سادهتر کردن امور بچهداری در ذهن داشتند، خواسته شد تا تقاضانامه خود را ارسال کنند. جایزه شرکت در این فراخوان ۱۵٫۰۰۰ دلار بود و همزمان این مادران میتوانستند از توصیههای کارشناسان استفاده کرده و رؤیای خود را به واقعیت تبدیل نمایند. شرکت پپسی کمپینی را با عنوان PepsiCo10 program برگزار کرد که طی آن از استارتآپها دعوت شد تا ایده کسبوکارشان را ارایه دهند. پپسی پروپوزالها را بر اساس توانایی متقاضی برای مشارکت با برندهای پپسی و نیز بر اساس قابلیت تبلیغاتی بررسی کرد. به برندگان هزینه سفر به نیویورک سیتی و ملاقات با تیم بازاریابی پپسی و شبکهسازی با افراد بانفوذ در عرصه دیجیتال پرداخت شد. و در آخر، به کمپین #UberPitch اشاره میکنیم که توسط شرکت اوبر برگزار شد و طی آن استارتآپها این فرصت را پیدا کردند تا ایدههای نوآورانه خود را برای سرمایهگذاران خطرپذیر توضیح دهند و در کنار این سرمایهگذاران، گشتوگذاری در خودروهای اوبر داشته باشند. اوبر این کمپین را به همراه Google Ventures برگزار کرد. ۲ـ در مسابقات ویژه استارتآپها برنده شوید جنیفر ریچ از شرکت The Mommy MD Guides ویدیوی کوتاهی ساخت و در مسابقه فوقالعاده Survival of the Smartest (بقای هوشمندترینها) که توسط Office Depot برای کسبوکارهای کوچک برگزارشده بود، شرکت کرد و مبلغ قابلتوجهی را برنده شد که از آن برای خرید ملزومات دفتر کارش استفاده کرد. ۳ـ از صندوقهای دانشگاهی استفاده کنید ایده بسیاری از استارتآپها در دوران دانشگاهی شکل میگیرد. بنابراین از همان دوران دانشجویی به دنبال جذب سرمایه باشید. دانشگاه واترلو صندوقی با عنوان Velocity Fund دارد که کمکهزینههایی را در اختیار استارتآپها قرار میدهد، بدون آنکه استارتآپها نیازی به واگذاری سهام خود داشته باشند. این صندوق سالانه بیش از ۴۰۰٫۰۰۰ دلار به استارتآپهای محلی کمک میکند. دانشگاه استنفورد نیز بهطور مستقیم روی شرکتهای تأسیسشده توسط دانشجویان سرمایهگذاری میکند. همچنین این دانشگاه کمکهزینهای معادل ۳/۶ میلیون دلار به مرکز StartX (یک مرکز غیرانتفاعی شتابدهنده استارتآپها برای کارآفرینان تحت حمایت استنفورد) پرداخت مینماید. برخی از دانشگاهها ممکن است با بخش خصوصی و جامعه سرمایهگذاران همکاری کنند و برنامههای شتابدهنده یا مراکز رشد اولیه را ایجاد نمایند. برنامه entrepreneurship@UBC Accelerator Program که متعلق به دانشگاه بریتیش کلمبیاست ازجمله این برنامههاست. ۴ـ از قبل با یکی از مشتریان مذاکره کنید فروش محصولات قبل از معرفی به بازار روش بسیار مؤثری برای جذب سرمایه لازم جهت کسبوکار است، ولی این روش اغلب نادیده گرفته میشود. کافی است یکی از مشتریان اصلی یا یک کسبوکار بالقوه را پیدا کنید که ارزش ایده شما را درک کند و حاضر باشد از قبل مبلغی را به شما بدهد تا تولید محصول خود را کامل کنید. امتیاز زودهنگام (early licensing) و لیبل سفید (white labling) نیز زیرمجموعه این روش هستند. ۵ـ هزینه خرید ملزومات اداری را تأمین کنید به این روش سرمایه فروشنده (vendor financing) گفته میشود. جذب سرمایه برای خرید داراییهای ملموس بسیار سادهتر از دریافت وام شخصی یا پیشپرداخت است. اگر برای تأمین موجودی انبار خود به محصولات ملموسی نیاز دارید، بسیاری از توزیعکنندگان و تولیدکنندگان حاضرند بپذیرند که بعد از فروش محصولات، مبلغ آن را پرداخت کنید. شرایط معمولی پرداخت معمولاً ۳۰ روزه است ولی با این روش میتوانید آن را تا چند ماه یا حتی بیشتر به تعویق بیندازید که البته این بستگی به ارزش اعتباری شما و هزینههای جانبی دارد. با این روش میتوانید سرمایه ارزشمندی را (بهجای انبار کردن کالاها) آزاد کنید و از آن برای پرداخت حقوق کارمندان و سایر هزینههای بازاریابی بهره بگیرید. بسیاری از شرکتهایی که سرمایه تجهیزات را تأمین میکنند سرمایه تمام چیزهایی را که استارتآپها به آن نیاز دارند (از سرور و کامپیوتر تا تجهیزات، مبلمان و اثاثیه اداری) ۱۰۰ درصد تأمین میکنند. ۶ـ از سرمایه افراد بهعنوان یک سیاست کاری استفاده کنید اگر ایده کسبوکار شما عالی است میتوانید به دیگران بگویید به شما کمک مالی کنند و در عوض در استارتآپ شما استخدام شوند. جوآن لانگ از شرکت About One اعضای تیمش را بر اساس تواناییشان برای سرمایهگذاری و شرایطشان ارزیابی کرد. اعضایی که سرمایهگذاری کرده و تعهد خود را نشان داده بودند به پستهای بالاتر مدیریتی ترفیع پیدا کردند. ۷ـ خدمات خود را با وسایل موردنیازتان مبادلهکنید مهارتها و قابلیتهایی که دارید را با وسایلی که به آنها نیاز دارید، مبادلهکنید. برای مثال اگر احساس میکنید محصول یا خدمت شما برای افرادی که صاحبملک هستند مناسب است، میتوانید با آنها مذاکره کرده تا درازای خدمات شما، مکانی را بهصورت رایگان در اختیار شما قرار دهند تا از آن بهعنوان دفتر کار استفاده کنید. کارولین گودوین از شرکت Cake Communications میگوید: «سعی کنید شریکی را در حوزهای خارج از صنعت خود بیابید که رقیب مستقیم شما نباشد. سپس پیشنهادی به آنها بدهید که به نفعشان باشد، مثلاً فرصتی برای بازاریابی مشترک، یا امکان نوشتن وبلاگ، و ارجاع مشتری، درازای سرمایهگذاری، پشتیبانی، و دسترسی به منابعی که برای کسبوکارتان به آنها نیاز دارید.» ۸ـ تأمین سرمایه جمعی از افراد و مشتریان بالقوه بخواهید سرمایه کسبوکارتان را تأمین کنند. در عوض این کار، امکان ثبتنام مشتریان با تخفیف را فراهم کنید، یا خدمات پشتیبانی منحصربهفردی را به آنها ارایه دهید یا کالاهای اختصاصی را برای آنها در نظر بگیرید. پلتفرمهایی مانند Kickstarter ، Indiegogo ، یا Go Get Funding منابع بسیار خوبی هستند که با استفاده از آنها میتوانید کمپین تأمین سرمایه جمعی خود راهاندازی کنید. در سال ۲۰۱۴ ، Kickstarter ، ۲۲/۲۵۲ پروژه داشت که درمجموع ۵۲۹ میلیون دلار سرمایه جمعآوری کردند. Indiegogo نیز ۱٫۰۰۰ درصد افزایش سرمایه را طی دو سال گذشته تجربه کرد. ۹ـ از منابع محلی کمک بگیرید برای تأمین سرمایه استارتآپ خود از ادارات توسعه اقتصادی ایالتی، بخشی و شهری کمک بگیرید. SBA مراکزی را برای توسعه کسبوکارهای کوچک در سرتاسر کشور تأسیس نموده است که کمک کرده بین کارآفرینان و سرمایهگذاران ارتباط برقرار کنند. این مراکز علاقهمند هستند به کسبوکارها برای موفق شدن و بهبود اقتصادهای محلی و منطقهای خود کمک کنند. این آژانسها بسته به موقعیت مکانی و نوع کسبوکار شما منابع مالی ازجمله وامها و کمکهزینهها را در اختیارتان قرار میدهند. ۱۰ـ دریافت وام از همتایان طی این فرایند، گروهی از افراد گرد هم میآیند تا به یکدیگر وام بدهند. این روش مدتهاست مورداستفاده قرار میگیرد. گروههای کسبوکارهای کوچک و گروههای قومی گوناگونی که از فعالیتهای مشابهی پشتیبانی میکنند، نمونههایی از این گروهها هستند. در حوزه استارتآپ، به دنبال کارآفرین موفقی باشید که تمایل داشته باشد روی ایدههای نوین مشابه سرمایهگذاری کند. ۱۱ـ ایده کسبوکار خود را در رسانههای اجتماعی آزمایش کنید بیل گاندی عکسهای تاریخی شهر الگنی در شمال پیتسبورگ را در صفحه فیسبوکش به نمایش گذاشت. بعدازآنکه گروه فیسبوکیاش از این تصاویر استقبال زیادی کردند، او تصمیم گرفت در یک گالری آنها را به نمایش بگذارد. به همین دلیل گالری تاریخی شهر الگنی را بهعنوان یک مرکز غیرانتفاعی تأسیس کرد و در کمتر از یک ماه توانست برای گالریاش بیش از ۱۲٫۰۰۰ دلار سرمایه جذب کند. ۱۲- محتوای جذابی ایجاد کنید این نوشته در Reason Digital منتشرشده بود. در یک روز تابستانی، پسری به اسم کاین که ۹ سال بیشتر نداشت با استفاده از چند کارتن مقوایی، یک گیمنت در گوشه تعمیرگاه پدرش درست کرد. متأسفانه این مغازه مشتریان زیادی نداشت تا اینکه یک مشتری به اسم نیروان مالک پیدا شد و از گیم نت او خوشش آمد و تصمیم گرفت فیلمی درباره آن بسازد و این فیلم در رسانههای اجتماعی بسیار موفق شد. بعدازآن مردم از سرتاسر جهان رفتند تا گیم نت کاین را ببینند و بدین ترتیب سرمایهای جذب شد تا او بتواند وارد کالج شود. طولی نکشید که مبلغ سرمایهها از ۲۵٫۰۰۰ دلاری که ابتدا در نظر گرفته بود هم بیشتر شد و به بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ دلار رسید. پریسکا دیاز هم یک بطری شیر بچه درست کرده بود با عنوان Bare که شیر را بدون هوا به بچه میخوراند. او هم برای اختراعش به سرمایه نیاز داشت و برای همین وبسایتی درست کرد و با عکس و نمونههای از این بطری، طرز کار آن را به نمایش گذاشت. با این کار تعداد زیادی فالور در رسانههای اجتماعی پیدا کرد و این مشتریان بالقوه منتظر بودند تا محصول وارد بازار شود. او سیستمی برای سفارش راهاندازی کرد و پیشفروشها را مستقیماً از طریق وبسایت مدیریت کرد و برای شرکتش یعنی Bittylab بیش از ۵۰٫۰۰۰ دلار سرمایه جمع کرد. ۱۳ـ کارتان را بهعنوان پروژهای جانبی آغاز کنید الکس گنادینیک که کارآفرین بود تورهایی را در سایت ComeHike.com سازماندهی و برگزار کرد و با درآمد حاصل آن Problemio.com راهاندازی نمود که اپلیکیشن های موبایلی را برای برنامهریزی و راهاندازی کسبوکار طراحی میکند. راحول وارشانیا، همموسس ما، پستی نوشت با این مضمون: «پروژههای جانبی چگونه مسیر کارآفرینی را هموار میکنند». او در پست خود نوشته است: «آغاز پروژههای جانبی بسیار ساده است چرا که شغل دیگری دارید و برای درآمد و گذران زندگی خود نیازی نیست به آنها متکی باشید. درنتیجه نیازی به نگران باشید که مبادا پروژهها موفقیتآمیز نباشند و منبع درآمد شما از بین برود.» ۱۴- بهجای هدیه تولدتان سرمایه جذب کنید در سال ۲۰۰۸، سینتیا کرسی ۵۰ ساله که از همسرش جداشده بود تصمیم گرفت ایده رؤیاییاش را دنبال کند و از حقوق یک کودک برای ادامه تحصیل دفاع کند. او در روز تولد ۵۰ سالگیاش مهمانی گرفت و هرکسی را که میشناخت دعوت کرد و از مهمانان خواست که بهجای هدیه، ۱۰۰ دلار بیاورند و اعلام کرد که از هدایا بهعنوان سرمایه برای راهاندازی بنیاد غیرانتفاعی The Unstoppable Foundation در لسآنجلس استفاده خواهد کرد. ۱۵- از تشریفات بکاهید بیش از ۹۰ درصد استارتآپها با سرمایه شخصی راهاندازی میشوند (یعنی خود راهانداز هستند). پسانداز کردن قبل از راهاندازی و رشد کسبوکار به کمی زمان نیاز دارد. برای همین توصیه ما این است که از تشریفات چشمپوشی کنید. بیشتر مالکانی که خود راهانداز هستند از هزینههای خود صرفنظر میکنند تا پسانداز کرده و پولشان را روی کسبوکارشان سرمایهگذاری کنند. ۱۶- وسایل اضافی را بفروشید بسیاری از افراد وسایلی دارند که از آنها استفاده نمیکنند و گوشه خانه افتادهاند. فروش آنها روش بسیار خوبی برای به دست آوردن سرمایه اولیه است. فهرست این وسایل را در سایتهای فروش قرار دهید یا به طریق دیگری آنها را بفروشید و سرمایه لازم را برای شروع تهیه کنید. برندی هامریک از شرکت You Grow, Girl میگوید: «زمانی که کسبوکارم را تازه شروع کرده بودم و به پول نیاز داشتم، ناچار شدم وسایلم را از طریق Ebay بفروشم. با این کار کمد وسایلم تمیز شد و من هم پول بیشتری برای کسبوکارم به دست آوردم. شما هم لباسها و کیفهای بلااستفاده خود را از طریق Ebay بفروشید و از Craigslist هم برای فروش اقلام بزرگتری مانند وسایل برقی و مبلمان استفاده کنید. حتی میتوانید در محله خود، میزبانی یک حراجی را بر عهده بگیرید.» ۱۷- خانهتان بزرگ است؟ آن را اجاره دهید! فای جانسون، مؤسس و سردبیر مجله مفید LIFE آپارتمانش را اجاره داد تا سرمایه اولیهاش را تأمین کند. او آپارتمان خود را در سانفرانسیسکو در Airbnb آگهی کرد تا آن را برای پنج شب تا یک ماه اجاره دهد. او از این پول برای تأمین هزینه اولین نسخههای مجلهاش استفاده کرد. مؤسسان Eversnap نیز همین روش را در پیش گرفتند. ۱۸- از رهن ثانویه استفاده کنید آیا خانهتان را با وام خریدهاید؟ رهن مجدد یا رهن ثانویه یکی دیگر از گزینههای جذب سرمایه است. به رهن ثانویه، اعتبار سهام خانه هم گفته میشود. این وامها استفاده از سرمایه قفلشده در خانه را ممکن میسازند. برای آنکه محاسبه کنید چه قدر میتوانید با این روش وام بگیرید، ارزش خانهتان را در نظر گرفته و ارزش وامهای بازپرداخت نشده را از آن کسر کنید. ۱۹- از برنامه همیاری خوداشتغالی کمک بگیرید این روش جذب سرمایه اغلب نادیده گرفته میشود. برنامه همیاری خوداشتغالی یا SEAP بخشی از برنامههای معاضدتی برای رفع بیکاری است و افرادی که بهتازگی بیکار شدهاند یا علاقهمند به راهاندازی کسبوکار مستقلی هستند، میتوانند از آن استفاده کنند. برنامه همیاری خوداشتغالی وزارت کار، یکی از برنامههایی است که با همکاری مشترک دولتهای ایالتی و فدرال برگزار میشود و به افراد فاقد شغل کمک میکند تا با کسبوکار مستقلشان به دنیای کسبوکار بازگردند. در این برنامهها میتوانید از خدمات مشاوران باتجربه درآمد مطمئن و مزایای بیمه بیکاری بهرهمند شوید.. ۲۰ـ وامدهی آنلاین لاری سامرز، وزیر خزانهداری امریکا در کنفرانس Lend it که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد گفت: «انتظار دارم وامدهندگان آنلاین درنهایت به بیش از ۷۰ درصد کسبوکارهای کوچک کمکرسانی کنند. خدمات وامدهی آنلاین نظیر OnDeck و Kabbage امروزه به گزینههای محبوبی در مقایسه با وامهای سنتی تبدیلشدهاند. وامدهندگان آنلاین ازاینجهت مزیت دارند که سریعتر عمل میکنند. تکمیل فرم تقاضانامه حداکثر یک ساعت زمان میبرد و تصمیمگیری برای اعطای وام و پرداخت آن میتواند ظرف چند روز صورت گیرد.» ۲۱ـ از وامهای دولتی استفاده کنید دولت صندوقهایی دارد که از فناوریهای جدید و آرمانهای مهمی همچون آموزشوپرورش، بهداشت و سلامت، و نیازهای اجتماعی حمایت میکنند. برای شروع میتوانید سری به Grants.gov بزنید و در بین بیش از ۱۰۰۰ برنامه همیاری فدرال جستجو نمایید. ۲۲ـ از صندوقهای بازنشستگی کمک بگیرید صندوقهای سرمایهگذاری بازنشستگی منابعی هستند که برای سرمایهگذاری در اختیار استارتآپها قرار دارند. میتوانید برای استارتآپ خود از صندوقهای خودگردان خودتان استفاده کنید، اما صندوقهای بسیار دیگری هم هستند که اگر به شما و آرمانتان معتقد باشند ، میتوانند و تمایل دارند که به شما وام بدهند. دبرا کوهن از شرکت Home Remedies of NY, Inc وامی معادل ۵۰۰۰ دلار از صندوق پسانداز بازنشستگی همسرش دریافت کرد و ۵ سال زمان گرفت تا با کمترین نرخ سود آن را بازپرداخت نماید. ۲۳ـ عشق و علاقه به کسبوکارتان را منتشر کنید سایت Small Business Local Buzz سایتی است با میزبانی Intuit که به شرکتها فرصت میدهد تا بین ۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار دریافت نمایند. این سایت ۱۵ کسبوکار کوچک را برنده اعلام میکند و امکان بازاریابی همهمهای (marketing buzz) را به ارزش ۵۰۰۰ دلار برای آنها فراهم مینماید. شما هم میتوانید با ورود به این سایت و اشتراک خبر ورود خود با دوستان و سایر طرفداران، برای دریافت این جایزه داوطلب شوید. اگر دوستانتان را تشویق کنید به شما رای بدهند، برای برنده شدن امتیاز بیشتری خواهد داشت. واجدین شرایط باید حداقل ۱۸ سال سن داشته، مالک یک کسبوکار کوچک باشند (که حداکثر ۵۰ کارمند داشته باشد) و کسبوکار باید در آمریکا مستقر باشد. [1] National Venture Capital Association arkenea.com ۲۳ ایده خلاقانه جذب سرمایه برای استارتآپ - ictstartups.ir
نمایش برچسبها
مشاهده قوانین انجمن