یک تجارت روش‌های بسیاری برای تبلیغ محصولات و خدمات خود در اختیار دارد، که ارسال پیامک از جمله آن است. پیامک وسیله‌ای برای برقراری ارتباط یک به یک با مشتری و ابزاری متعلق به دنیای مدرن است. محبوبیت این ابزار موجب شده تا تعداد کسب و کارهایی که برای گسترش تجارت خود به پیامک روی می‌آورند روز به روز افزایش یابد. بازاریابی پیامکی قادر است به سبب ویژگی‌های خود یک رابطۀ نوین با مشتری را میسر گرداند اما به شرطی‌که بتوان استفاده‌ای درست از این ابزار کرد. لذا، بکارگیری درست بازاریابی پیامکی نیاز به کمی هوشمندی دارد. نتیجه ارسال پیام درست با محتوای درست برای مشتری درست در زمان درست، جذب مشتریان جدید و درگیر کردن مشتریان قدیمی خواهد بود.
چندی پیش خبری در یکی از خبرگزاری‌ها خواندم با این عنوان: هزینه کنید تا رفع مزاحمت کنیم!در آن خبر آمده بود که این روزها از تبلیغ افتتاح آب میوه فروشی، بقالی، سبزی خردکنی و… در محله گرفته تا انواع و اقسام تبلیغ مسابقات پیامکی، قرعه‌کشی فلان برند تجاری معروف و حتی آگاهی از تورهای مسافری و …، را دريافت مي‌كنيم. پیامک‌های مزاحم به اندازه‌ای از تنوع رسیده‌اند که شاید عجیب نباشد بشنویم هزینه فرستادن برخی از آنها به عهده مشترکان گذاشته شده و لغو این موهبت هم مستلزم هزینه کردن است!
در واقع، پیامک تبلیغاتی یکی از ابزارهای بازاریابی مستقیم است که به مخاطبان هدف این امکان را می‌دهد که از یک خبر که شاید برای آنها مفید باشد مطلع شوند. پیامک یک ابزار شناساندن است که می‌تواند در صورت استفاده درست علاوه بر کمک به شرکتها، به مشتریان نیز خدمات رسانی کند. اما همین ابزار به دلایل زیر می‌تواند اثرات مخرب در باور و روح و روان مشتری داشته باشد و تصویر ذهنی او را نسبت به یک بنگاه اقتصادی منفی سازد. به دلایل زیر توجه کنید:
1. بانک اطلاعاتی نامناسب باشد.
مهم‌ترین نکته در تبلیغات از طریق پیامک این است که بانک اطلاعات درستی را از مشتریان و مخاطبان هدف بدست آورید. در غیر اینصورت علاوه بر اینکه هزینه‌های مربوطه را پرداخت می کنید، پیام شما به فردی می‌رسد که نه تنها برای شما نفعی نخواهد داشت بلکه او را آزرده خاطر می‌سازد.
حداقل بیش از 30-20 پیامک بی‌ربط در روز برای من می آید که نه تنها فایده‌ای برایم ندارد بلکه هزینه زمان هم از من می‌گیرد.
2. ارسال چندباره پیامک.
متأسفانه بسیاری از افراد از نرم‌افزارهایی برای ارسال پیامک استفاده می کنند که هوشمند نبوده و یک شماره بارها در آن سیستم ثبت شده است و فرد مسئول به این مهم دقت نکرده است که علاوه بر هزینه ارسال یک پیام به صورت چندباره برای یک فرد و به صورت پشت سرهم، موجبات اذیت و آزار گیرنده را هم فراهم کرده است. 3. ایجاد هزینه برای مخاطب هدف.
ما می‌خواهیم بنگاه اقتصادی و محصول را به مشتری بشناسانیم و اورا ترغیب کنیم که از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل شود و از ما خرید مکرر داشته باشد. خوب این خوب است اما باید هزینه‌هایش را خودمان بپردازیم نه اینکه از جیب مشتری استفاده کنیم. دقت کنید یک پیام کنجکاو کننده برای مشتری می‌آید و از او می‌خواهد در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر یک عدد یا حرف را وارد کند به عباراتی از او می‌خواهیم با هزینه خودش یک پیامک برای ما بفرستد و این موضوع همینطور ادامه یافته و با دریافت پیامک‌های متعدد از مشتری عملاً هزینه‌های او را افزایش می‌دهیم تا خودمان، شرکت‌مان و محصولات‌مان را به او بشناسانیم. نباید هزینه‌های ترویج و تبلیغ‌مان را به حساب مشتری بگذاریم. 4. تکرار زیاد در روزهای پشت سرهم.
هر موردی وقتی بیش از حد تکرار شود می‌توانید تأثیر منفی داشته باشد. وقتی یک پیام در چند روز پشت سر هم به یک فرد می‌رسد زمینه آزده خاطر شدن او را فراهم می‌سازد.
5. زمان نامناسب.
تصور کنید که به هر دلیل نمی‌توانید گوشی همراهتان را شب‌ها خاموش کنید و ناگهان نصف‌ شب با صدای پیامک از خواب بیدار می‌شوید به گوشی خودتان نگاهی می‌‌اندازید و با یک پیامک تبلیغاتی مواجه می‌شوید که مثلاً تبلیغ دیگ بخار یا کلاس آموزشی یا آژانس تبلیغاتی یا پیتزا فروشی است. لطفاً نگوئید که ناراحت نمی‌شوید.
• حرفه‌ای‌تر عمل کنیم. ابزارها مقصر نیستند، ما هستیم که باید از ابزارها بهره‌گیری شایسته داشته باشیم.


منبع: dargi.ir
https://ipt24.com/blog/%d9%85%d8%b2%...7%d8%aa%db%8c/